Комітет свободи слова визнав незадовільним державне управління інформаційною сферою на Донбасі
Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики на черговому засіданні 13 липня, проаналізувавши виїзне засідання на Донбас 6-7 червня 2016 року, одноголосно проголосував за рішення «Про стан інформаційної безпеки в Луганській та Донецькій областях» і визнав його незадовільним. Про це повідомляє
Комітет відзначає, що державне управління інформаційною сферою у зоні проведення АТО на підконтрольних та непідконтрольних територіях Луганської та Донецької областей є незадовільним, таким, що не відповідає викликам інформаційної війни і не забезпечує адекватної протидії масштабній інформаційній спецоперації, яку потужно веде на Донбасі пропагандистська машина Кремля.
Члени Комітету вважають неприпустимим те, що впродовж тривалого часу (майже два роки) не вирішуються нагальні проблеми з відновлення і розбудови технічної інфраструктури поширення на підконтрольні та непідконтрольні території Луганської та Донецької областей аналогового і цифрового сигналу українських мовників.
«Досі не створено ефективної системи нейтралізації сигналу російських телерадіокомпаній, що мовлять на захоплених терористами у містах Донецьк і Луганськ передавачах українських ТРК і належних українським мовникам радіочастотах. Провайдери сервісів телебачення в мережі інтернет ігнорують вимоги українського законодавства щодо заборони поширення на території України телерадіопрограм країни-агресора і пропонують споживачам пакети програм з пропагандистськими телеканалами Російської Федерації. Інтернет-провайдери не блокують доступу до сайтів терористів, пропагандистських інтернет-ресурсів країни-агресора», – йдеться у рішенні Комітету свободи слова.
Також народні депутати звернули увагу на те, що суттєве здорожчання послуг «Укрпошти» з доставки періодичних видань спустошило і без того злиденні бюджети місцевих газет, які виходять мізерними накладами і стають недоступними для масового читача.
Для того, щоб виправити ситуацію, Комітет вирішив звернутися з рекомендаціями до Ради національної безпеки та оборони України, Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів, Міністерства інформаційної політики, Міністерства внутрішніх справ, Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Державному комітету телебачення і радіомовлення, Луганської та Донецької обласних військово-цивільних адміністрацій, Українського державного підприємства поштового зв'язку «Укрпошта».
«Детектор медіа» публікує рішення Комітету повністю:
Про стан інформаційної безпеки в Луганській та Донецькій областях
Проаналізувавши у форматі виїзного засідання 6 -7 червня 2016 р. у містахЛисичанськ та Краматорськ стан інформаційної безпеки в Луганській та Донецькій областях, інформацію, надану представниками Міністерства інформаційної політики України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, керівництвом Концерну РРТ, військово-цивільних державних адміністрацій, відвідавши низку населених пунктів зони проведення АТО, зокрема, Станицю Луганську, Щастя, Новоайдар, Попасну, пункт пропуску у селищі Золоте Луганської області, розташування військовослужбовців ЗСУ у зоні розмежування, об’єкти Концерну РРТ у містах Попасній та Слов’янську Донецької області, зустрівшись з колективами телерадіокомпаній «ЛОТ», «Ірта», «ДоТеБе», Комітет відзначає, що державне управління інформаційною сферою у зоні проведення АТО на підконтрольних та непідконтрольних територіях Луганської та Донецької областей є незадовільним, таким, що не відповідає викликам інформаційної війни і не забезпечує адекватної протидії масштабній інформаційній спецоперації, яку потужно веде на Донбасі пропагандистська машина Кремля.
Це є наслідком розбалансованості, неузгодженості дій Міністерства інформаційної політики, Міністерства фінансів України, Державного комітету з питань телебачення і радіомовлення України, Державної служби спеціального зв’язку та інформатизації України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Донецької та Луганської військово-цивільних державних адміністрацій.
Комітет вважає неприпустимим те, що впродовж тривалого часу (майже два роки) не вирішуються нагальні проблеми з відновлення і розбудови технічної інфраструктури поширення на підконтрольні та непідконтрольні території Луганської та Донецької областей аналогового і цифрового сигналу українських мовників. Зокрема, Донецька обласна військово-цивільна адміністрація не спромоглася замовити проект спорудження нової 180 метрової вежі у місті Покровське (Червоноармійськ). З величезною затримкою розпочалися роботи з відбудови вежі і передавального центру Концерну РРТ на горі Карачун поблизу міста Слов’янськ, нічого не робиться з відновлення виведеної з ладу вежі у місті Попасна, яка знаходиться поблизу лінії зіткнення, і де знаходиться пост військових ЗСУ ГШ досі не створено ефективної системи нейтралізації сигналу російських телерадіокомпаній, що мовлять на захоплених терористами у містах Донецьк і Луганськ передавачах українських ТРК і належних українським мовникам радіочастотах.
Провайдери сервісів телебачення в мережі Інтернет ігнорують вимоги українського законодавства щодо заборони поширення на території України телерадіопрограм країни-агресора і пропонують споживачам пакети програм з пропагандистськими телеканалами Російської Федерації. Інтернет-провайдери не блокують доступу до сайтів терористів, пропагандистських інтернет-ресурсів країни-агресора.
У населених пунктах Донецької і Луганської областей процвітає бізнес піратських контор, які за демпінговими цінами облаштовують домогосподарства пристроями безплатного прийому супутникового телебачення і налаштовують ресивери на прийом російських супутникових телеканалів.
Суттєве здорожчання послуг «Укрпошти» з доставки періодичних видань спустошило і без того злиденні бюджети місцевих газет, які виходять мізерними накладами і стають недоступними для масового читача.
Крім цього, серйозною проблемою у Донецькій області, є високий рівень монополізації медійного ринку медіа-холдингом, контрольованим Р. Ахметовим.
З огляду на зазначене, Комітет за наслідками поїздки у Донецьку та Луганську області, ухвалив рішення звернутися з рекомендаціями:
1. Раді національної безпеки та оборони України:
– невідкладно розглянути питання зміцнення інформаційної безпеки у Донецькій та Луганській областях, у прикордонних з Російською Федерацією районах Харківської, Сумської, Чернігівської, у низці районів Запорізької, Херсонської, Одеської, Чернівецької областей, створення єдиного центру координації інформаційного забезпечення населення зазначених регіонів та адекватної протидії пропагандистській війні, яку веде на Донбасі Російська Федерація;
– розглянути можливість ініціювання застосування санкцій до ТРО, які мають ліцензії Роскомнагляду і так званих Міністерств інформації ДНР і ЛНР, та протиправно використовують радіочастотний ресурс України на тимчасово окупованих територіях.(Санкційний список підготовлено Національною радою, додаток № 8).
2. Кабінету Міністрів України, Міністерству фінансів України, Міністерству інформаційної політики України:
– невідкладно ініціювати внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» у частині фінансового забезпечення проектування і будівництва 180 метрової вежі в місті Покровську (Красноармійську) на об’єкті Концерну РРТ, відновлення зруйнованої внаслідок бойових дій інфраструктури мовлення у Попасненському районі Луганської області та закупівлі новітніх систем радіоелектронної боротьби, блокування радіосигналів з передавачів, розміщених на непідконтрольних територіях;
– розглянути питання щодо податкового режиму для ДП Концерн РРТ з метою забезпечення підприємства, відповідального за інформаційну безпеку, обіговими коштами для вирішення проблем відновлення інфраструктури на Донбасі та забезпечення мовлення у прикордонних регіонах України.
3. Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення:
– розробити механізм заохочення провайдерів програмної послуги щодо розбудови кабельних мереж у селищах та селах Луганської і Донецької областей та надання абонентам кабельного телебачення на підконтрольній Україні території Донецької і Луганської областей пакету українських телеканалів;
– напрацювати компенсаційні механізми заохочення українських телерадіоорганізацій, що ведуть інформаційне мовлення, розширювати мережу передавачів у населених пунктах Донбасу, в т.ч. наближених до лінії розмежування, з метою забезпечення якісного прийому українських теле- радіопередач з охопленням так званих «сірих зон» та непідконтрольних територій;
– спільно з УДЦР розглянути та вирішити питання ресурсного (частотного) забезпечення мережі малопотужного ФМ-мовлення для прикордонних районів та населених пунктів вздовж лінії розмежування та «сірої» зони.
4. Міністерству внутрішніх справ України:
– забезпечити надійний протидиверсійний захист об’єктів інформаційної інфраструктури Донецької та Луганської областей із залученням додаткових сил та засобів зі складу Національної поліції, Національної гвардії України, інших військових формувань;
5. Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, Міністерству інформаційної політики України:
– розмістити підсилювачі сигналу українських інформаційних телерадіомовників та додаткові передавачі вздовж лінії розмежування та впродовж державного кордону з Росією на базі неспеціалізованих об’єктів;
– вирішити технічні питання, пов’язані з монтажем та введенням в експлуатацію радіотелевізійної передавальної станції в Новоайдарському районі, зокрема, розміщенням на вежі передавачів національних та провідних регіональних телерадіомовників;
6. Державному комітету телебачення і радіомовлення України:
– забезпечити підвищення технічної та кадрової спроможності місцевих медіа через організацію тренінгів для журналістів, допомогу в отриманні грантової підтримки місцевих ЗМІ, сприяння в укладання угод регіональних мовників з провідними загальнонаціональними телеканалами про безоплатне надання актуального контенту, резонансних сюжетів і передач з метою поліпшення інформаційного мовлення на тимчасово окуповані території, збільшення обсягів російськомовного проукраїнського контенту, його поширення на тимчасово окупованих та прилеглих до лінії розмежування територіях;
– забезпечити регіон дитячими ЗМІ з патріотичним контентом, адресованим на відповідну читацьку аудиторію;
– розробити правові механізми блокування на території України сайтів, що здійснюють антиукраїнську пропаганду;
– розглянути питання організації сучасного поліграфічного підприємства на підконтрольній українському уряду території Донбасу;
– ініціювати організацію у людних місцях пунктів безплатної роздачі додаткових, профінансованих коштом держбюджету, накладів газет «Голос України», «Урядовий кур’єр»;
7. Луганській і Донецькій обласним військово-цивільним адміністраціям:
– організувати роз’яснювальну роботу серед населення, поширити відповідні інструкції, в тому числі друковані, щодо налаштування ефірних та супутникових антен та пристроїв для якісного телевізійного та радіосигналу українських мовників;
8. Українському державному підприємству поштового зв'язку «Укрпошта»:
– розглянути можливість запровадження системи пільг для видавців та розповсюджувачів суспільно-значущих видань в зоні проведення АТО.
Фото - офіційний портал Верховної Ради