Вадим Данієлян: Нарешті маємо політичну волю керівництва Луганщини щодо відбудови доріг
В 2016 році День автомобіліста і дорожника — професійне свято працівників автомобільного транспорту і дорожнього господарства України припадає на 30 жовтня. Свято було встановлено згідно з Указом Президента України у 1993 році. Отже наш сьогоднішній співрозмовник – начальник Служби автомобільних доріг у Луганській області Вадим Данієлян.
Робота дорожньої служби має виняткове значення задля забезпечення належного рівня функціонування усіх галузей господарства. Саме від стану доріг залежить якість та своєчасність забезпечення потреб економіки, соціальної сфери, громадян.
Автотранспортні шляхи є тими незамінними артеріями, що пов’язують Луганщину з іншими регіонами нашої держави. Проте сьогодні – стан справ в галузі викликає чимало нарікань. Великих втрат зазнали дороги Луганщини під час активної фази АТО. Яких змін нам чекати? На що сподіватися?
Важки наслідки
- Варто розпочинати розмову саме з того, що зараз йде війна, яка, безперечно, суттєво вплинула на стан справ у галузі. Що маємо на сьогодні?
- Важливо зазначити, що вже декілька років на ремонт доріг Луганщини не виділялися відповідні гроші, тобто фінансування відбувалося за залишковим принципом. Окрім того, під час проведення активної фази АТО дорожня галузь зазнала чимало втрат.
Більш того, порушення логістики перевезень, відсутність належного залізничного сполучення також шкодить дорогам, тому що по дорогам пересуваються великовантажні автомобілі – понад 60-80, а подекуди і більше тон. Отже, великовантажні автомобілі розбивають дороги, які с самого початку не були пристосовані на такий транспортний потік.
Мережа автомобільних доріг загального користування у Луганській області нараховує близько 3614 км. За активну фазу конфлікту у регіоні було зруйновано 836 км доріг загального користування та понад 21 об’єкт дорожньої інфраструктури (шляхопроводи, пішохідні та автомобільні мости).
Багато справедливих нарікань мешканців Луганщини на стан доріг. Тут є і дороги державного значення, наприклад, Р-07 «Чугуїв-Мілове», особливо ділянка – «Старобільськ-Сватове», дорогі місцевого значення, розбиті мости…
Проте, слід зазначити головне – ретельна і системна робота по наведенню порядку в галузі розпочалася. Це лише початок великої справи, але при цьому головним пріоритетом для нас залишаються не тільки строки, а якість робіт. А якість робіт може забезпечити наш головний капітал – люди. Бо дійсно люди – від пересічного дорожнього робітника до інженера з якості, від економіста до працівника асфальтоукладчику – наша головна цінність. Сьогодні я вдячний кожному, хто щоденно і наполегливо, незважаючи на невелику зарплату, виконує свій професійний обов’язок.
Про борги
- Давайте про головне – про гроші… Ми пам’ятаємо, що навесні дорожні робітники райавтодорів були готові до страйку…
- Я очолив Службу автомобільних доріг у Луганській області, згідно Наказу Голови Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодору) 6 липня 2016 року. До цього, більше року працював на посаді заступника начальника.
На початку цьогорічної весни в дорожній галузі склалася складна ситуація: борги перед працівниками нашого основного підрядника ДП «Луганський облавтодор» складали від 4 до 6 місяців. Борги призвели до того, що у період з січня по березень близько 30 робітників звільнилися, потім багато хто з них вже повернувся.
Сьогодні шляховики Луганщини працюють в звичайному режимі, без боргів, поточна зарплата виплачується згідно графіку. Раніше запланованого строку, ми виконали обов’язки з ліквідації боргів та робимо все, щоб не допускати їх у майбутньому. Це стало одним із пріоритетів у роботи нового керівництва як Служби автомобільних доріг, так і ДП «Луганський облавтодор».
Безперечно, я також вдячний керівництву Луганської військово-цивільної обласної адміністрації, особисто Юрію Григоровичу Гарбузу. Спільними зусиллями ми знайшли методи та засоби для того, щоб відновити роботу та розпочати виплачувати зарплату.
Про співпрацю
- Чи чує Луганщину Київ? Як допомагає обласна влада?
- Буду говорити мовою конкретних цифр. 1 липня 2016 року керівництво Укравтодору, Міністерство інфраструктури та особисто губернатор Луганської області Юрій Гарбуз домовилися про спільне фінансування відновлення зруйнованих доріг та мостів з обласного бюджету та з Держбюджету. Йдеться про розробку проектів, а потім і відновлення зруйнованих доріг і автомобільних мостів.
Основною вимогою Кабміна було співфінансування усіх об’єктів разом з місцевою владою. З обласного бюджету виділено близько 265 мільйонів гривен на відновлення галузі. Безперечно, цього мало. За підрахунками спеціалістів (ми проводили експертизу навесні поточного року) для відновлення всієї інфраструктури нам потрібно 3,2 мільярда гривен.
Тендерна прозорість
- Де гарантія того, що виділені кошти будуть використані прозоро?
- С 1 серпня 2016 року на законодавчому рівні працює система Prozorro. Це означає що всі закупівлі, проведення всіх робіт проходять за відкритою процедурою, в онлайн-режимі. Для цього ми відкрили додаткову одиницю у штаті працівників, провели відповідні навчання, використовуємо всі інформаційні можливості – постійно оновлюємо інформацію на своєму офіційному сайті, відкрилася Facebook сторінка.
Ми вважаємо, що система Prozorro буде дуже ефективною. Це призведе до зниження цін при закупівлі матеріалів, зниження вартості проведення робіт, підвищиться їх якість і наприкінці, виграють і держава, і пересічні громадяни, тому що постає можливість ефективно використовувати державні кошти. Всі тендери у Луганській області проходять за цією системою. Всі компанії, всі суб’єкти мають вільний доступ до тендерів, всі можуть запропонувати свої пропозиції. Тендер будуть вигравати ті компанії, які запропонують найліпші пропозиції.
Об’єкти та суб’єкти
- Погоримо про конкретні справи. Що вже зроблено?
- Губернатор Луганщини Юрій Григорович Гарбуз з самого початку поставив першочергові завдання – відновлення інфраструктури: відновлення доріг та мостів, які були зруйновані під час проведення активної фази Антитерористичної операції. Отже, ми зробили Програму розвитку дорожньої галузі Луганщини. Перше з чого почали ретельно вивчили те, що маємо, визначилися з пріоритетами.
Друге – підготували проекти та експерті оцінки з відновлення 6 мостів, які було зруйновано під час проведення бойових дій, проекти ремонту доріг. На ці об’єкти - мости та дороги – було виділено фінансування з обласного та державного бюджету. Робота розпочалася.
- А чого треба було чекати? Чому не розпочинали раніше?
- Всім відоме прислів’я: «Быстро сказка сказывается, да не скоро дело делается». По-перше, не було відповідних коштів, а по-друге, нарешті ми маємо політичну волю керівництва Луганщини. Розумієте, у губернатора душа болить за регіон. Це не якісь пафосні слова, це дійсно правда. І у мене душе болить за Луганщину, за дороги. Це наша земля, і нам її відбудовувати, розпочнемо з доріг!
- Де сьогодні йде відбудова доріг та чого очікувати надалі мешканцям сільських районів?
- Зараз ведуться роботи на дорозі Р-07 «Старобільськ-Сватове». Замовник робіт – Служба автомобільних доріг у Луганській області, головний підрядник «Луганський облавтодор».
Цей територіальний автомобільний шлях, який з’єднує Харківську та Луганську області. Влітку ми розпочали ремонті роботи, використовуючи найсучасніші технології - технологія холодного ресайклінгу, яка передбачає зняття асфальтного шару та його подальшої переробки.
Для виконання робіт – саме за технологією холодного ресайклінгу залучена додаткова специфічна техніка та допоміжні субпідрядники. За довгі роки це вперше застосовування такої технології. Спочатку фрезою зрізується старе покриття, потім, на спеціальному виробництві - додаються нові матеріали – цемент, бітумна емульсія. Пересувний завод розташовано у сусідньому населеному пункті, у селищі Калмиковка, на 179 кілометрі цієї дороги. Тут на спеціальному обладнання закордонних фірм, додаються допоміжні матеріали.
Поки була відповідна погода, люди працювали по 12 годин, весь світовий день, без вихідних. Планували закінчити роботи до 1 листопада, але з об’єктивних причин не встигаємо.
Проте впевнений, що у листопаді ми здамо цю дорогу. Для інформації: на дорозі працює асфальтоукладчик, катки, ведеться підготовка нижнього шару, який становитиме – 8 сантиметрів, верхній шар асфальту - 5 сантиметрів. Контроль якості виконання робіт максимально посилено, не виникає жодних проблем з питання порушення технологій підрядними організаціями, перевіряються сертифікати якості матеріалів та паспорти відповідності асфальтобетонних сумішей.
Хочу додати, що недавно, на засіданні у Києві наші колеги з Харківщини звернулися до керівництва Укравтодору з проханням збільшити фінансування саме на дорозі Р-07 (район Куп’янська). Отже, сподіваємося, що саме заїзд на Луганщину на цій ділянці «Харківського облавтодору», буде виконаний належним чином.
Розпочато поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування місцевого значення О130501 Кремінна – Торське. Це вихід на Донецьку область через Красний Лиман, ця ділянка загальною довжиною 7,2 кілометра.
До речі, ми звертаємося до всіх учасників дорожнього руху із розумінням ставитися до тимчасових незручностей і бути уважними та дотримуватися вимог дорожніх знаків щодо обмеження руху на ділянках проведення ремонтних робіт.
- Добре, а чого очікувати жителям інших районів?
- Філіями ДП «Луганський облавтодор» виконуються роботи з усунення дефектів дорожнього покриття на основних автомобільних шляхах Луганщини. Продовжується ямковий ремонт дорожнього покриття, приведення у відповідний стан прилеглої території та зупинок. Згідно з плану ведеться підготовка до зими.
Тепер щодо наступних дорожніх об’єктів. Як я вже сказав, ми створили відповідну програму відновлення галузі, де визначили пріоритети: саме ті місця, ті ділянки, які треба ремонтувати в першу чергу. Отже, згідно з програмою, окрім зазначених вище доріг, маємо наступне: дорога Н-21 Старобільск-Новоайдар, Т-1313 – Троїцьке – Білокуракіне – Старобільськ (ділянка біля с. Підгорівка), об’їзна дорога С-131020 смт. Новопсков, важлива дорога Т-1307 Сватове-Новопсков-Мілове на ділянці км 133+000 км, ця дорога поєднує райцентри Марківка-Мілове, дорога Т-1314 Марківка-Біловодськ, дорога Т-1309 Щастя-Широкий на ділянках 22+000, 26+000 км, 32+000 км (напрямок на Станицю Луганську), дорога Р-66 – КПП «Дьомино-Олександрівка» – Сватово – Лисичанськ – Луганськ ділянки км 102+000 та 104+000.
Окремо хочу сказати про мости, які у планах першочергового ремонту. Всього їх шість. Першочергово буде відновлено мостову споруду через річку Сіверський Донець на автомобільній дорозі Т-1302 КПП «Танюшівка – Старобільськ – Бахмут (колишній Артемівськ)», поблизу с. Новодружеськ. Окрім того – Старобільський міст (за рахунок ПРООН), міст у смт. Троїцьке, міст на автомобільній дорозі Попасна – Артемівськ, міст у населеному пункті Передельськ (Новоайдарський район).
Загалом, по області близько 20 об’єктів які будуть відремонтовані за рахунок обласного бюджету. Ще раз наголошує – всі закупівлі, всі тендери ми проводимо у системі Prozorro. Вже оголошені тендери на поточний середній ремонт вказаних доріг та споруд. Що встигнемо будемо робити цього року, решта – у наступному році.
Слово і діло
- Планів багато, робота очікується велика. Проте, деякі люди говорять, що у нас дві біди – дурні та дороги…
- Людські стереотипи неможливо змінити одночасно. Є люди, які завжди критикують, ображають пустопорожніми словами. Як ми їх можемо переконати? А чи треба переконувати? Всі ж розуміють – одночасно відремонтувати всі дороги, або збудувати нові дорогі неможливо.
Більш того, такі критикани забувають, що у нас йде війна. І дорожники, які сьогодні працюють у Старобільську, Рубіжному, або в інших тилових місцевостях, завтра можуть опинитися поблизу лінії зіткнення. Так було: бо саме наші співробітники будували під’їдні дороги до КПВВ «Станиця Луганська» та «Золоте», це в них летіли ворожі міни та снаряди. Це наші співробітники були в епіцентрі подій під час минулорічних вибухів у місті Сватове. Про це, про героїчну трудову працю наших дорожників не слід забувати.
Напередодні свята, сердечно вітаю всіх колег, працівників автодорожнього господарства з професійним святом. Дякую вам за самовідданість, за наполегливу працю, за те, що не зважаючи на всі труднощі сьогодення, ви докладаєте максимум зусиль і по експлуатаційному утриманню, і по ремонту доріг.
Де б ви не працювали - поблизу лінії зіткнення, або в тилу, ви завжди на передовій. Бо цього потребує ваш професійний обов'язок і перед державою, і перед рідною Луганщиною.
Щиро бажаю всім працівникам щастя, добробуту, нових трудових здобутків і зеленої вулиці на життєвих і автомобільних шляхах! Прийміть найщиріші вітання з нагоди професійного свята – Дня автомобіліста і дорожника! Ваша завзята та відповідальна праця викликає заслуженої поваги.
Вісті Луганщини, 26.10.2016