Децентралізація. Захід нам поможе
Що таке децентралізація про яку так багато говорять? Реформи з децентралізації влади в Україні є прикладом передачі центральною владою своїх повноважень та фінансових ресурсів на місця, що дозволяє забезпечити ефективність місцевого самоврядування та якість управління на місцях.
Простіше кажучи, не може центральна влада вирішувати, де яку дорогу будувати, а де який будинок ремонтувати. Це питання має вирішуватися і бути профінансоване на місцевому рівні.
Проте, якщо є завдання, то мають бути і кошти на їх виконання. Це значить, що у рамках фінансової децентралізації має бути повністю змінена бюджетна система країни та створені інструменти фінансової самодостатності місцевої влади.
Важливо зазначити – сьогодні у справі децентралізації всіляку підтримку Україні додають наші партнери – країни ЄС, США, Канада та інші розвинуті держави.
Децентралізація: кожен день добрі новини
Цього тижня агентство США по міжнародному розвитку (USAID) запустило в Україні програму "Децентралізація приносить кращі результати і ефективність" (DOBRE) з бюджетом в 50 млн. доларів.
Програма допоможе громадам поліпшити якість державних послуг, оживити місцеву економіку, боротися з корупцією, а також поліпшити можливості для участі людей в розвитку самих громад.
"Програма, яка запускається сьогодні, допоможе 75 об'єднаним громадам в семи областях", - повідомила посол США в Україні Марі Йованович під час відкриття програми DOBRE в Києві.
У свою чергу прем'єр-міністр України Володимир Гройсман подякував США за підтримку реформи децентралізації в Україні.
На старті в програмі беруть участь 25 громад: по 6 з Тернопільської і Дніпропетровської областей, 4 з Івано-Франківської, по 3 з Миколаївської і Херсонською, 2 з Харківської і 1 з Кіровоградської. Поки що об’ємних громад з Луганщини немає, але є шанс. Ще 50 об'єднаних громад буде вибрано для участі в проекті в 2017 році.
Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман вважає основними перешкодами в проведенні реформи децентралізації відсутність місцевого лідерства й нерозуміння необхідності цієї реформи. Він зазначив, що місцева влада повинна усвідомити плюси децентралізації і скористатися тими можливостями, які вона надає.
Гройсман натякнув, що уряд вирішує питання пришвидшення процесу об'єднання територіальних громад в тих областях, що демонструють найгірші у країні показники. Схоже, цього чекають на місцях, бо така у нас політична традиція…
Мова про гроші
«Держава максимально передає фінансові ресурси вниз і робить це відкрито, публічно і системно. Так, місцеві бюджети порівняно з минулим роком зросли на 34 млрд грн, це близько 50%. Це все тільки початок, але цей початок є незворотнім», - наголосив Прем’єр-міністр.
У цьому контексті Голова Уряду подякував за підтримку реформи з децентралізації міжнародним партнерам, серед яких Європейський Союз, Швейцарія, Німеччина та Сполучені Штати Америки.
Другий рік поспіль в Україні існують інші інструменти стимулювання регіонального розвитку: кошти Державного фонду регіонального розвитку, субвенція на соціально-економічний розвиток та субвенція на підтримку об'єднаних територіальних громад у розмірі 1 млрд грн. На наступний рік Уряд передбачає її збільшення до 1,5 млрд грн.
Пасемо задніх
Сьогодні в Україні нараховується 184 об'єднані територіальні громади, ще у 184 очікуються вибори 11 та 18 грудня. Зараз Тернопільська область є лідером з об'єднання територіальних громад.
Реформа децентралізації стає справді національним проектом. Більш того, на Сході України, вона може стати своєрідним «щепленням проти сепаратизму». Але на Луганщині процеси йдуть дуже повільно.
На рівні органів виконавчої влади на Луганщині проблемами децентралізації займається Роман Косинський – заступник керівника Луганської обласної ВЦА - голови ОДА, окрім того, працює Сергій Тихоновський – спеціально нанятий для допомоги в області ПРООН радник керівника Луганської обласної ВЦА - голови ОДА з децентралізації.
Обласна влада робить все можливе, але таке відчуття, що добрі ініціативи тонуть у болоті: багато хто не хоче втрачати власні повноваження на місцях.
Результат? Розчарування у реформах пересічних громадян: «Навіщо нам ті реформи? Лікарні закриють, школи закриють, все закриють…».
Люди знаходяться в інформаційному вакуумі, з наступних причин: фактично, на сьогоднішній день, немає публікацій в локальних мас-медіа, які просто і доступно пояснюють позитивні моменти децентралізації. Керівники на місцях часто-густо не розуміються в процесі, не зацікавлені в тому, щоб донести правду до людей.
Навколо децентралізації багато чуток, домислів, помилкових стереотипів. Не додає оптимізму і позиція тих чиновників на місцях, які знають правду, але спеціально її приховують з метою зберегти нинішній порядок речей, своє становище у владі і розподілі ресурсів.
Вкрай негативно на населення (в плані розуміння проведених реформ) впливає інформаційна війна, яка розгорнута проти України. Особливо гостро ця проблема стоїть в районах, розташованих поблизу лінії зіткнення.
Між тим, за приблизними підрахунками експертів, на Луганщині можна створити щонайменше 24 спроможних об’єднаннях територіальних громад.
На нашу думку треба вивести проблему децентралізації з тіні політики в господарську площину. Треба показати аудиторії ЗМІ плюси реформ, і вказати , що заважає їх просуванню в Луганській області .
Треба знайти відповіді на «прості» питання: Хто і чому проти децентралізації? Хто виграє від створення об'єднаних громад? Як це відіб'ється на житті пересічних громадян?
Польський експерт про «U-LEAD»
З Маркіяном Желяком – головою правління Центра Європейської співпраці (Польща) ми знайомі досить давно. За його запрошенням я побував в Польщі 10 років тому.
І ось зараз, у рамках проекту «Інституційна підтримка – активізація місцевих ЗМІ в місії інформування про реформу децентралізації в Україні», ми зустрілися знову.
Останні два роки Маркіян Желяк працює у Києві у команді польських експертів, які допомагають проводити реформи в Україні. Пан Маркіян впевнений, що в складний час Захід не залишить Україну. Більш того, вже сьогодні в Україні працюють дуже цікаві проекті які допоможуть Україні в реформах, зокрема в реформах децентралізації.
«Недавно в Україні анонсували проект Бюджету на 2017 рік. В бюджеті передбачені додаткові кошти самоврядування України, то є черговий етап фінансової децентралізації. Сподіваємося, що парламент затвердить бюджет в такому вигляді, тому що фінансова незалежність одиниць місцевого самоврядування є один з визначних критеріїв реального самоврядування в Україні. Процес фіскальної децентралізації почався з бюджетом на 2015 рік, там вже були закладені певні механізми, певні зміни, тепер фіскальна децентралізація продовжується. Дуже важливе, насамперед, щоб фінансові ресурси відповідали завданням, які стоять перед самоврядуванням, а це - дорогі, вода, каналізація, освіта, охорона здоров’я та інше.
Сьогодні все це треба повинно піднімати: від стану інфраструктури до зарплат бюджетникам. Не менш важливим є кількість громад найнижчого рівня. Донедавна їх було понад 11 тисяч. В Україні йде процес об’єднання громад, зараз їх близько 200. Якщо об’єднані територіальні громади створилися належним чином, то вони отримають належні ресурси, щоб виконувати свої функції. Ми знаємо також, що в Україні загострюється демографічна проблема – на селах і в малих населених пунктах народжується менше дітей.
Це також впливає на навантаження на місцевий бюджет: дуже важко утримувати школу, в якій навчається дуже мало дітей. Саме тому йде процес об’єднання шкіл та створення базових шкіл. Через процеси децентралізації пройшли всі країни, які зараз успішно розвиваються: Польща, країни Балтії та Скандинавії».
За словами Маркіяна Желяка, міжнародні інституції готові допомагати процесам децентралізації фінансово. У якості приклада він навів програму Європейського Союзу – «U-LEAD», яка стартувала 15 вересня 2016 року. Бюджет «U-LEAD» близько мільйонів євро і це, за словами пана Маркіяна Желяка, «дуже амбітна і велика програма, яка має підтримати процеси децентралізації на всіх рівнях».
Метою Програми ЄС «U-LEAD with Europe: місцеве розширення прав і можливостей, підзвітність та розвиток» є сприяння розвитку багаторівневого управління в Україні, яке є прозорим, підзвітним та відповідає потребам громадян.
Перший компонент програми буде спрямований на підвищення рівня інституційного розвитку органів влади на всіх рівнях для ефективної реалізації децентралізації та регіональної політики.
Другий компонент – на створення Центрів надання адміністративних послуг та забезпечення активної участі громадян у місцевому розвитку. Пріоритет буде надаватись добровільно об’єднаним громадам.
На думку Маркіяна Желяка кожна країна має свої особливості, треба вивчати досвід сусідів, у тому числі і Польщі, але знати власні реалії.
«Польща і Україна мали багато спільного. Проте Польщі вдалося пройти шлях реформ швидше, при тому, що на початку 90-х років обидві країни мали подібні стартові можливості.
Результат - зараз рівень ВВП у Польщі на душу населення у чотири рази вище, ніж в Україні, тож Україні варто придивитися за рахунок чого здобула економічний успіх Польща. Я переконаний, успіх у тому також, що Польща швидко і успішно провела децентралізацію. Але Україна 2016 року це не Польща в 1989 році, треба шукати рецепти на власні проблеми, які притаманні лише Україні», - говорить Маркіян Желяк.
Співрозмовник зауважив, що не зважаючи на нинішній стан справ (війна, окуповані території), Луганщина також має йди по шляху децентралізації, бо проблеми, з якими зштовхаються сільські і міські громади, схожі до загальноукраїнських.
Математика децентралізації від ЄС
Окрім програми ЄС «U-LEAD with Europe» існують і інші значущі проекти.
На сьогоднішній день працює декілька проектів підтримки Європейським Союзом України у сфері децентралізації та регіональної політики.
Це такі проекти: Програма ЄС «Підтримка політики регіонального розвитку України» (фінансові ресурси: 25 млн.євро – гранти для регіональних проектів розвитку на період 2014-2017рр. та 6 млн.євро – технічна допомога на період 2013-2016рр.), Програма бюджетної підтримки ЄС «Підтримка регіональної політики України» (фінансові ресурси: 55 млн. євро – бюджетна підтримка на період 2014-2018 рр.).
Метою цих програм є допомога Уряду України у формуванні та реалізації державної політики регіонального розвитку, в т.ч., розроблення необхідних для її здійснення та фінансування законодавчих та адміністративних інструментів. Програми сприяють реалізації в Україні проектів регіонального розвитку, у тому числі спрямованих на вирішення проблем тимчасово переміщених осіб.
Існують також інші двосторонні програми підтримки Європейським Союзом України спрямовані на місцевий та регіональний розвиток, вони зосереджені на пряму підтримку ЄС недержавних організацій.
Так, ЄС підтримує 13 проектів, що реалізуються недержавними організаціями на загальну суму 3 млн. євро які направлені на вирішення широкого спектру завдань у сфері децентралізації та регіонального розвитку. Підтримка ЄС відновлення економіки України (фінансові ресурси: 55 млн. євро на період 2016-2020 рр.).
Отже, математика децентралізації від ЄС доводить: будьте активними, працюйте, а ми допоможемо.
Спільно з Програмою розвитку ООН (ПРООН)
Спільно з ПРООН на Луганщині реалізуються два великих проекти.
Програма ЄС «Місцевий розвиток орієнтований на громаду ІІІ», (фінансові ресурси: 23,8 млн. євро на період 2014-2017 рр.).
Програма реалізовується Програмою розвитку ООН. Метою програми є сприяння сталому соціально-економічному розвитку регіонів за рахунок створення умов для підвищення рівня професіоналізму працівників місцевих адміністрацій та сприяння регіональним ініціативам.
Інший проект - Інструмент ЄС зі сприяння стабільності і миру: підтримка підсиленню місцевого управління на контролюємих територіях Донецької та Луганської областей (фінансові ресурси: до 10 млн. євро на період 2016-2017рр.).
Метою проекту є загальна підтримка процесів децентралізації з обов’язковим спрямуванням фондів на вирішення специфічних проблемних питань, які виникатимуть в умовах конкретних регіонів.
Інструмент матиме три основні напрямки: підсилення адміністративних можливостей місцевих адміністрацій; підвищення рівня місцевої безпеки шляхом сприянню поширенню позитивних практик з вирішення конфліктів та з гендерних питань; підвищення соціальної стабільності шляхом розширення участі громадськості у процесах, описаних в перших двох напрямках.
Напрямки роботи Програми розвитку ООН на Сході України, а саме на Луганщині:
• Громадська безпека і соціальна єдність.
• Економічне відродження і відновлення критичної інфраструктури.
• Допомога місцевій владі і реформам децентралізації.
Наш співрозмовник Ганна Борова – радник ПРООН з питань примирення та соціальної єдності.
«Децентралізація – окремий напрямок великої системної роботи, яку проводить ПРООН на Луганщині. Ми працюємо у тісній співпраці з керівництвом Луганської області. Щойно прибув новий керівник цього напрямку, щоб з заступником губернатора обсудити всі питання допомоги з боку ПРООН.
У нас є команда експертів, які мають відповідний досвід та працювали в інших областях по проблемам децентралізації. Позитивний досвід допомоги від ПРООН об’єднанням громадам накопичено у Тернопільській області, яка є лідером по децентралізації в Україні. Отже, після запланованого візиту на Тернопільщину, ми плануємо використовувати цей досвід і на Луганщині», - говорить Ганна Борова.
За її словами, однією з форм роботу експертів ПРООН є «круглі столи», під час яких обговорюються актуальні проблеми децентралізації.
Ганна Борова зауважила, що «круглі столи», як дієві діалогові майданчики вже входять до постійної динамічної звички для організації дискусій про нагальні проблеми та шляхи їх вирішення в Луганській області. За «круглим столом» зустрічаються громадськість, влада та журналісти. Наступна тема заходу визначається за підсумками попереднього за побажанням учасників.
Так, у жовтні відбувся «круглий стіл» на тему: «Соціальна єдність, примирення через діалог задля суспільної злагоди та вирішення проблем громад: відверто про децентралізацію». Захід відбувся у приміщенні Кризового Медіа Центру «Сіверський Донець».
На ньому обговорювали результати співпраці та подальші плани, заходи для досягнення єдності та примирення для вирішення проблем й подолання наслідків кризи в Луганській області в напрямку просування реформи децентралізації.
Учасники говорили про проблеми, що існують в області у відповідному напрямку та запропонували власні підходи щодо вирішення конфліктів в громадах через діалог.
До речі експерти ПРООН виступають у ролі медіаторів, які допомагають знайти спільну мову всім учасникам. Наприклад, цього разу жарка дискусія відбулася щодо новостворюваної громади с. Чмировка, Старобільського району. Проблема у тому, що у влади немає одностайності в організації цієї громади, але цього хочуть місцеві мешканці. Ганна Борова вважає, що попередній позитивний досвід цієї громади, участь у різних проектах, надає безумовних переваг для жителів Чмировки.
«Варто зазначити, що експерти Програми розвитку ООН (ПРООН) не беруть участь у просуванні тієї чи іншої громади, або просуванні децентралізації. У нас інші цілі – зробити все для загального порозуміння. Наша ціль – допомагати вже створеним громадах у нових проектах», - зазначає Ганна Борова.
Ганна Борова вважає, що попереду створення об’єднаних громад у Старобільску, Кременній, Ново Астрахань, Місткі (Сватівського району).
За словами співрозмовниці, ретельно працює у напрямку децентралізації команда народного депутат від Луганщини Віталія Курила.
Слушні слова сказала Ганна Борова на адресу громадських активістів: Лариса Бичкова (директор Агенції регіонального розвитку Східного Донбасу. Вони реалізують проект
"Покращення інформованості мешканців та розробка аналізу щодо необхідності створення об'єднаної територіальної громади Старобільського району" сумісно з Фондом Східна Європа); Тетяна Кирилова (Голова Правління ЛОГО "Громадська ініціатива Луганщини". Проекти: «Добровільне об’єднання громад Сватівського району Луганської області» (Нижня Дуванка) і "Ресурсний Центр сприяння розвитку місцевої демократії на Луганщині" (смт. Містки (Сватівський район), Лозно-Александрівка (Білокуракинський район), Нова Астрахань (Кремінський район).
Ганна Борова вважає, що там, де йде співпраця з людьми, де експерти, громадські активісти, працюють с місцевими мешканцями, там де мовою конкретних цифр вони доводять переваги, там є позитивний результат. Якщо не спілкуватися с мешканцями, не слухати їх, то буде штучне об’єднання.
Після створення об’єднаних територіальних громад, експерти Програми розвитку ООН (ПРООН) готові співпрацювати по конкретним проектам.
Тему децентралізації та участі в ній міжнародних організацій ми продовжимо в найближчий час.
Володимир Лермонтов, Параллель-медиа
Стаття створена на основі досвіду, отриманого у рамках проекту «Інституційна підтримка – активізація місцевих ЗМІ в місії інформування про реформу децентралізації в Україні».
Проект реалізується у рамках Польсько-Канадської Програми Підтримки Демократії співфінансованої з програми польської співпраці на користь розвитку, Міністерства закордонних справ РП та канадського Міністерства закордонних справ, торгівлі та розвитку (DFATD)".