Про патріотизм «плюсів»
«ТСН» звинуватила українську компанію у «співпраці з агресором», а потім «прибрала» цей матеріал.
В «1+1» давня історія сумнівної критики державних кіноагенцій, тож не дивно, що патріотичному пітчингу Міністерства культури теж дісталося від телеканалу.
Дивно, що цього разу журналісти, здається, видалили свою новину. Сюжет про компанію — переможця конкурсу, яка «співпрацює з агресором», зник із випуску новин за 17 серпня із YouTube, сайту «ТСН» і текстових новин каналу. На запит «Детектора медіа» представники каналу повідомили, що сталася технічна помилка, й обіцяли повернути інформацію на місце, проте станом на 27 серпня цього так і не зробили. На щастя, інтернет нічого не забуває й у кеші Google досі можна прочитати зміст зниклого матеріалу.
«Конкурс, де Україна планувала роздати 500 мільйонів гривень на знімання патріотичних стрічок, опинився у епіцентрі скандалу. Серед лідерів відбору опинились компанії, які працюють у Росії та чиї стрічки Держкіно заборонило як пропагандистські», — повідомляє ведуча Наталія Мосейчук. І хоч таких компаній справді кілька (кінематографістів обурюють Film.ua та Star Media), у «ТСН» чомусь згадують лише про другу, до того ж гіперболізуючи її «здобутки».
«Серед двох десятків стрічок майже 160 мільйонів після голосування мали б перепасти компанії...» — ідеться на сайті «ТСН». Насправді, всього 30 млн, адже із 67 відібраних проектів Star Media відповідає за два. Журналісти також заявляють, що «за бюджетні кошти Україна може отримати зовсім не патріотичне кіно», але навряд чи в побутовій комедії про готель біля Житомирської траси чи в польсько-чесько-українському детективі, які, власне, і пройшли відбір, буде російська пропаганда. Крім того, сценарії всіх серій цих проектів мали, за умовами конкурсу, прочитати експерти. Якщо ж підозри щодо «непатріотичності» компанії виникли тому, що два з її серіалів «Держкіно заборонило як пропагандистські», то в чомусь схожі претензії можна висунути й до «1+1 медіа»: «Останній коп» та «Готель» теж потрапили під заборону через зв’язки з Росією.
Звісно, це аж ніяк не спростовує інших закидів до компанії, частину з яких було наведено в сюжеті (вироблення чималої кількості «специфічних» продуктів для Росії, державні нагороди за виховання російської молоді). Але змішування реальних проблем зі спекуляціями все ж виглядає досить підозріло. Ще більш підозріло виглядає акцент каналу виключно на одній компанії, поки Film.ua, на яку теж жаліються народні депутати, має отримати фінансування для аж п’яти стрічок і виробляє лише трохи менше контенту для Росії, ніж Star Media. Також у сюжеті режисерка Лариса Артюгіна жаліється, що «представниця “СтарМедіа” ввійшла в раду», себто могла впливати на результати голосування за проекти. Але ж представниця Film.ua теж є у складі комісії, про що канал не каже!
Загалом, усі ці звинувачення дозволили журналістам і коментаторам сюжету вживати стосовно Star Media такі вислови: «працюють на “русскій мір”», «багато років працює на окупанта», «співпрацює з агресором». Ризикнемо припустити, що ці та подібні цитати й стали причиною «технічних помилок» із сюжетом.
Що ж до інших проблем патріотичного пітчингу, яких у заходу вистачало (ось, ось, ось, ось), то їх «Плюси» подали побіжно у двох реченнях від Лариси Артюгіної. Тим часом спілка кінематографістів цього ж дня дійшла висновку «про потребу затвердити офіційну відмову визнавати результати ІІ етапів дійсними та вимогою змінити склад експертної комісії», і не лише через виділення коштів «проросійським» компаніям.
Тож «1+1» наче й намагався відбити реальну експертну дискусію, але чомусь обмежився лише однією компанією, перекрутив кілька фактів та проігнорував усі інші численні проблеми конкурсу. А потім, здається, взагалі видалив матеріал. При цьому самої дискусії в сюжеті так і не було. Журналісти заявляють, що зверталися по коментарі до Star Media та Мінкульту, проте там їх не надали. Експертів та режисерів, які могли би представити альтернативну позицію, журналісти, здається, теж не знайшли.
Разом із тим питання не таке однозначне: чи варто відмовляти українським компаніям у державному фінансуванні, якщо вони виробляють контент, зокрема, для Росії, й де проходить межа? Наприклад, фільм «Вісім кращих побачень» студії «Квартал 95», що близька до «1+1 медіа», у 2016 році мав прокат у Росії й заробив там удвічі більше, ніж в Україні. Забороні «Сватів» із «патріотичних» причин «1+1» теж не надто зрадів.
Загалом, «патріотизм» «1+1» укотре завів канал кудись не туди; замість якісного обговорення реальної проблеми глядачі отримали односторонні та дещо лицемірні звинувачення проти однієї компанії. Справжні професіонали в таких випадках визнають помилки та спростовують невірну інформацію, а не просто сподіваються на «технічні проблеми».
Ярослав Зубченко,