Новини Івано-Франківська та області

Прощавай, 3G: як мобільні оператори поступово відключають регіони від послуг зв'язку третього покоління.

З 2024 року "велика трійка" почала тестувати відключення 3G в певних локаціях. Які результати цих експериментів? Чи зросла швидкість 4G через звільнення 3G-частот? Чому оператори не вимикають застарілу технологію одночасно по всій країні? Коли Україна остаточно позбудеться 3G?

Mind ставить ці та інші запитання представникам ринку та телекомунікаційним регуляторам. У Національній комісії запевняють користувачів: до моменту, поки не буде забезпечено 4G покриття у районах, де його ще немає, 3G не буде вимкнено.

Велика трійка розповідає про декілька причин.

"Скасування 3G відкриває можливості для значного підвищення якості 4G зв'язку. Протягом 2024 року компанія 'Київстар' здійснювала випробування з перерозподілу радіочастот у спектрі 2100 МГц по всій Україні. Ці частоти, які раніше використовувалися для 3G, тепер були переналаштовані для 4G. У рамках цього проекту технологія 3G більше не буде доступною", - повідомляють у пресслужбі "синього" оператора.

У "Vodafone Україна" уточнюють, що поступове згортання 3G - логічний процес переходу на сучасніші технології: "Аналогічні процеси відбуваються по всьому світу. Деякі країни - Німеччина, Греція, Австралія та Угорщина - уже відмовилися від 3G. А Бельгія, Австрія, Канада - у процесі переходу. У кожної країни та кожного оператора свій шлях, та загальна тенденція до згортання 3G мереж на користь розвитку 4G та 5G присутня по всьому світові".

Компанія lifecell зазначає, що відключення 3G дає можливість операторам більш ефективно використовувати частотний спектр для 4G, що, в свою чергу, суттєво підвищує швидкість мобільного інтернету. Оптимізація використання частотних ресурсів сприяє покращенню продуктивності мережі.

У "Київстар" наводять порівняння двох технологій, за даними тестувань інтернет-зв'язку в мережі оператора:

"Важливо зазначити, що під час передавання файлів, відео чи фото швидкість віддачі нижча, ніж швидкість завантаження. Це особливість технології. 700 Мбіт/с - це максимальна теоретична швидкість після запуску 4G в діапазоні 1800 МГц. Фактична швидкість залежить від багатьох факторів: віддаленості абонента від базової станції, перешкод на шляху сигналу, кількості абонентів у межах однієї БС, характеристик смартфона або планшета", - розповідають у "Київстар".

Lifecell представляє більш точні дані: середня швидкість завантаження в мережі 4G коливається від 30 до 50 Мбіт/с, а затримка становить від 20 до 40 мс. Для мережі 3G ці показники складають близько 8-10 Мбіт/с з затримкою у діапазоні 50-100 мс.

"Згідно з даними пресслужби 'жовтого' оператора, максимальна швидкість 4G може перевищувати 500 Мбіт/с, тоді як 3G теоретично обмежується 40 Мбіт/с."

Оператори представляють інформацію, базуючись на результатах вимкнення зв'язку в ряді міст. У компанії "Київстар" повідомляють, що проведені тести виявили середнє підвищення швидкості 4G на 62% після відключення 3G у певних населених пунктах. Було прийнято рішення постійно використовувати спектр, раніше відведений під 3G, для покращення 4G зв'язку.

"Vodafone Україна" також почала запуск LTE в діапазоні 2100 МГц, поступово зменшуючи ємність мережі 3G. Компанія наразі провела таку роботу в Дніпрі, Одесі, Ковелі та їх передмісті, що призвело до зростання швидкості передачі даних у середньому в 1,5 раза.

"Завдяки активації VoLTE або VoWiFi, ви отримуєте найкращу якість голосового зв’язку. А ще важливіше - це можливість підтримувати зв’язок, адже 4G-мережа Vodafone в Україні вже суттєво перевищує існуюче 3G-покриття", - зазначають у компанії.

Компанія lifecell стала першою, яка відключила Славутич у вересні 2024 року. Швидкість завантаження для LTE в діапазоні 2100 МГц зросла на 20%, в той час як у всьому місті - на 10%. Абоненти не висловлювали скарг, а якість мобільного інтернету значно покращилася.

"Протягом шести місяців після відключення ми відзначаємо позитивні зміни в нашій мережі: кількість абонентів зростає, а також збільшуються обсяги передачі даних і голосового трафіку, що свідчить про те, що користувачі позитивно сприймають оновлення. Наразі ми розширюємо спектр LTE 2100 МГц для 4G з 10 до 15 МГц у різних регіонах. Швидкість зросла більш ніж на 30%, а у абонентів, чиї смартфони підтримують кілька частотних діапазонів, швидкість може підвищитися до 50%, досягнувши 200 Мбіт/с. Ці роботи проводяться, зокрема, в столиці, і вже видно позитивні результати: ми очікуємо збільшення ємності до 30% у найближчому майбутньому. Таким чином, навіть часткове звільнення 3G-частот дозволяє значно підвищити швидкість," - зазначають в lifecell.

Згідно з новими даними телекомунікаційного регулятора, на кінець 2024 року в Україні було зафіксовано 48,8 мільйона активних SIM-карт. Серед них лише 62,5%, що становить 30,5 мільйона, є абонентами 4G. При цьому 12,6 мільйона SIM-карт, або 25,8%, взагалі не мають інтернет-з'єднання.

Телекомунікаційний регулятор не надає дані за технологіями 2G та 3G. Тому видання Mind вирішило провести окремий запит до операторів, щоб дізнатися, скільки абонентів користуються 3G. У компанії "Київстар" 3G-клієнти складають всього 5% від загальної кількості абонентів, у "Vodafone Україна" цей показник дорівнює 11%, а у lifecell - 8%. За оцінками видання, це приблизно 3,7 мільйона абонентів, що становить 7,6% від усіх активних SIM-карт в країні: у "синього" оператора - 1,15 мільйона, "червоного" - 1,74 мільйона, а "жовтого" - 810 тисяч.

Цю "аномалію" можна пояснити низкою чинників: небажанням користувачів переходити на більш дорогі тарифи, використанням кнопкових телефонів, недостатнім покриттям 4G, а також зростанням кількості M2M-карт, яким 4G не потрібен. "Велика трійка" також наводить інші причини. Наприклад, у компанії "Київстар" зазначають, що наразі 98% їхніх абонентів мають доступ до 4G. Проте існує кілька причин, які заважають повному переходу користувачів на зв'язок четвертого покоління. Це:

У "Vodafone Україна" розповідають, що були першим з українських операторів, який ще з 2016 року повністю перейшов на продаж SIM-карт з підтримкою 4G: "Втім сьогодні близько 11% клієнтів усе ще користуються своїми старими SIM-картками, що не підтримують 4G. Є також абоненти, які користуються телефонами без підтримки 4G, часто навіть не усвідомлюючи цього. Є й такі клієнти, яким, за відсутності досвіду користування більш швидким інтернетом 4G, "і 3G достатньо".

У lifecell приблизно 20% абонентів не використовують 4G з різних причин.

"Значну частку серед них складають M2M-пристрої, зокрема банкомати, термінали, обладнання для промисловості, агробізнесу та логістики. Вони переважно працюють у 2G-мережі, оскільки для їхньої роботи не потрібні високі швидкості мобільного інтернету. Ще одна група користувачів - абоненти, які мають 4G-смартфони, але досі використовують старі SIM-картки без підтримки LTE, або не активували 4G у налаштуваннях телефону", - пояснюють у компанії.

Не всі користувачі на даний момент мають можливість придбати дорожчі 4G смартфони.

У компанії "Київстар" повідомляють, що планують продовжувати проведення додаткових акцій: "У наш час абоненти, які бажають замінити свою SIM-картку на USIM-картку з підтримкою 4G, мають можливість зробити це безкоштовно в магазинах "Київстар", у партнерських пунктах продажу або через "Нову пошту". Також абоненти передплати можуть скористатися сервісом Smart SIM – універсальною карткою, яку можна замовити онлайн і самостійно підключити до свого номеру будь-яку додаткову SIM або використовувати для відновлення власної SIM у разі втрати телефону".

В "Vodafone Україна" стверджують, що регулярно впроваджують різноманітні ініціативи, щоб мотивувати своїх клієнтів переходити на новітні технології.

"Серед актуальних - акція "Зв'язок у подарунок" при купівлі 4G-смартфона - декілька місяців оплаченого зв'язку для тих, хто купує смартфон із підтримкою нового покоління зв'язку. Власний техноритейл і прямі контракти з постачальниками дають змогу пропонувати додаткові знижки на смартфони з підтримкою 4G, розтермінування платежів і кредитування, діє програма Trade-In. А замінити SIM-карту можна віддалено через My Vodafone, нова USIM із безплатною доставкою прийде "Новою поштою", - уточнюють у компанії.

У компанії lifecell зазначають, що час від часу вони пропонують спеціальні акції, серед яких є можливість безкоштовної заміни старих SIM-карт на USIM, що підтримують 4G, із збереженням номера.

Телекомунікаційний регулятор зазначає, що дії операторів є цілком обґрунтованими: "Для них важливо отримати більше частотних ресурсів, оскільки навантаження на 4G-мережі зростає поступово, а не раптово. Тому процес вимкнення відбувається поетапно, що дозволяє уникнути серйозних ризиків для стабільної роботи мережі".

У компанії "Київстар" зазначають, що на початковому етапі відбирали регіони з найменшим числом абонентів, які користуються 3G. Важливим фактором також була можливість для користувачів без труднощів змінити SIM-картки. Окрім цього, під час ухвалення рішення враховували технічні характеристики, визначаючи, де відключення 3G сприятиме значному покращенню якості 4G зв’язку.

В останню чергу оператор має намір припинити обслуговування регіонів, які знаходяться поблизу лінії фронту або прикордонних населених пунктів. Раніше на сайті "Київстар" був представлений графік відключень, згідно з яким планувалося з 29 квітня 2025 року відключити Одеський район, а з 24 червня 2025 року — Київ та інші території. Наразі ця інформація була видалена з вебресурсу.

У "Vodafone Україна" повідомляють, що через те, що деякі клієнти все ще користуються 3G, компанія поступово знижує потужність цієї мережі. На даний момент оператор не має остаточного плану щодо вимкнень.

"Перший етап цих робіт вже завершено у Дніпрі, Одесі, Ковелі, Стрию та навколишніх районах, де ми знизили використання 3G та впровадили LTE. Ми плануємо продовжувати цю роботу, зосередившись на обласних центрах та великих містах," - зазначили у пресслужбі оператора "червоного" бренду.

За інформацією компанії lifecell, при виборі міст для першочергового вимкнення 3G вони керуються даними про кількість абонентів, які активно користуються 4G, а також оцінюють наявність стабільного покриття новими технологіями в цих регіонах. Окрему увагу приділяють аналізу можливостей перенаправлення голосового трафіку з 3G, в першу чергу в VoLTE, а решту - в мережу 2G. У квітні оператор планує здійснити відключення в Коломиї (Івано-Франківська область), а в травні – в Черкасах.

"Після завершення відключення ми оцінюємо результати та розглядаємо наступні можливі населені пункти. Коли ми отримаємо більше даних після переходу кількох населених пунктів на 4G, ми підготуємо повний графік. Поступовий перехід дає змогу тестувати мережу, налаштовувати обладнання та більш ефективно інформувати абонентів у різних регіонах", — зазначили в пресслужбі "жовтого" оператора.

Можливо це станеться наступного року.

"Процес поступового згортання технології 3G є тривалою ініціативою, що має значний вплив на всю сферу електронних комунікацій. Хоча точна дата завершення цього проєкту наразі не визначена, за попередніми оцінками, він може бути завершений до кінця 2026 року", - зазначили у компанії "Київстар".

У "Vodafone Україна" зазначили, що повного відключення 3G, включно з уже згаданими містами, в цьому році не передбачено.

У lifecell зазначають, що відключення 3G проходитиме поетапно, враховуючи стан інфраструктури та потреби користувачів.

Оператори запевняють, що заздалегідь повідомлять користувачів про відключення в усіх містах.

Читайте також