»Вітаміни оптимізму», або Як журналістика рішень допомагає розв'язувати проблеми громад?
Сьогодні поговоримо про знакові та важливі події, які на перший погляд стосуються журналістики, але насправді, стосуються загального інформаційного поля, отже практичного кожного з нас.
Я хочу привернути вашу увагу на те, що зараз в місцевих газетах, Інтернет-виданнях, на радіо і ТБ, з’являються матеріали, які розповідають про те, як ті чи інші гострі проблеми знаходять своє вирішення.
Звичайно, це не проблеми вселенського, або всеукраїнського масштабу, це локальні, місцеві проблеми, які турбують «пересічних громадян», наших сусідів, чи особисто нас з вами.
Причому мова не йде про замовні матеріали, не «джинса», не піар чинної влади, не історії успіху окремих бізнесменів. Я маю на увазі зовсім інше. Маю на увазі публікації, які можна назвати «вітамінами оптимізму». І на фоні панування настроїв «зради/перемоги», такі публікації мають виважений характер, надають позитиву. Зрозуміло, що ними не можна вилікувати знекровлене тіло української державності, але вони дають можливість побачити світло в кінці тунелю, дають надію на зміни на краще.
Наприкінці минулого року у Сєвєродонецьку проходив дводенний тренінг під назвою «Журналістика рішень: як впливати на зміни у своєму місті?», тренінг для журналістів з Донецької та Луганської областей. Його проводила «Інтерньюз-Україна».
Як зазначають організатори, проведення тренінгів із «журналістики рішень» стало можливим завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Захід організовано ГО «Інтерньюз-Україна» в рамках проекту USAID «Демократичне врядування у Східній Україні», який фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
Я розповім про сам тренінг, але головніше – надам слово колегам, з якими там поспілкувався.
Зінчук Дмитро – менеджер проектів громадської організації «Інтерньюз-Україна». Він докладно розповів про цей проект.
Таким чином, за словами тренерів, журналістика рішень – це підхід до створення матеріалів, де основною ціллю є пошук готових розв’язків проблеми, замість просто її висвітлення. Solution Journalism (або «журналістика рішень») – це не просто модний тренд у професійній діяльності журналістів.
Це спроба знайти відповіді та рішення на безліч питань і проблем.
Анатолій Марциновський – журналіст, ментор та тренер громадської організації «Інтерньюз-Україна». Він розповів про поняття «журналістика рішень». Втім не оминули ми й гострих спірних питань. Ось така вийшла розмова.
Поговорили ми й про те, як змінюючи, можливо змінювати саме суспільство, про соціальну роль сучасної журналістики.
У рамках тренінгу «Журналістика рішень: як впливати на зміни у своєму місті?», окрім Анатолія Марциновського, взяли участь інші, а саме: Тетяна Матичак, журналістка, менторка та тренерка з журналістики і факт-чекінгу, Світлана Тихоненко, експертка з комунікації реформи охорони здоров’я, помічник-консультант народного депутата України, Павло Новіков, журналіст, медіаменеджер, тренер, ведучий на Радіо НВ, Микола Журба, тренер компоненту «Керівники шкіл» швейцарсько-українського проекту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні – DOCCU».
Говорили з нами не тільки про те, що таке журналістика рішень і для чого вона потрібна. Кожен тренер намагався донести щось своє, скажімо так, «наболіле». Світлана Тихоненко про медичну реформу, Павло Новіков про свій досвід, Микола Журба про освітянські проблеми… Журналістів під час тренінгу вчили як працювати із цільовою аудиторією та донести ключові повідомлення.
Організатори підготували дуже цікаву програму тренінгу, яка поєднувала теоретичні виклади, відео-сюжети, презентації та практичні завдання.
Семен Перцовський – заслужений журналіст України, секретар Регіональної організації спілки журналістів (місто Сєвєродонецьк). Він працює у журналістиці близько 50 років. Отже, може порівнювати різні моделі розвитку мас-медіа. Про це й було розмова.
Минають роки, змінюються покоління журналістів, виникають нові виклики і випробування. Галина Горешняк – керівниця творчої групи «Тема дня» телеканалу UA:Донбас – зауважує, що журналісти творчої групи використовують інструментарій «журналістики рішень» у своїй повсякденній роботі, втім і дізнатися нового ніколи не завадить.
Результат тренінгу – завжди за лаштунками, у реальних журналістських публікаціях. Своїми враженнями та планами з нами поділився журналіст Українського радіо «Пульс» Михайло Мартинко.
До речі, мій колега нещодавно зробив дуже цікавий новий матеріал з журналістики рішень, пов'язаний з інклюзивною освітою. Михайло Мартинко порушив дуже складні питання щодо проблем та перспектив розвитку інклюзивної освіти у районах Луганщини.
Менеджер проектів громадської організації «Інтерньюз-Україна» Дмитро Зінчук впевнений, що у «журналістиці рішень» роль місцевих медіа дуже велика, і більше, ніж центральних.
Що турбує аудиторію? Як журналістика рішень допомагає розв’язати проблеми громад? Ірина Бітімєрова – головний редактор видання «Вісті Марківщини», єдиної газети на весь район, яка опікується проблемами його мешканців.
Марина Животкова – редакторка газети «Сільська новь» та сайту Троїцьке.city – розповіла про нові форми роботи з читацькою аудиторією.
***
Отже, за словами класика української літератури Максима Рильського, можна повторити: «Нове життя нового прагне слова».
Ми, журналісти Луганщини, вчимося. Навчання – це шлях до гарної, якісної журналістики.
Чим більше буде у суспільстві такої журналістики, яка пропонує рішення, тим більша ймовірність, що таке суспільство буде стабільно розвиватися.
Підготував Володимир Сидоренко, Паралель-медіа