Роад-муві Олега Ляшка і його медійні партнери
Що не кажіть про Олега Ляшка, а його реклама завжди вирізнялася креативністю. Починаючи з класики 2012 року й закінчуючи сучасними дуже інформаційними приводами, мало які українські політики можуть позмагатися з ним у, вибачте за каламбур, радикальності піару. В передостанній тиждень зими Олег Валерійович вражав не лише змістом, а й форматом.
Лідер Радикальної партії вирушив у турне по Східній Україні зі своїми найвідомішими хітами: популізмом та лобіюванням інтересів олігархів. Медійними партнерами поїздки стали канали «Україна» та «Інтер».
Харків
На телеканалі «Україна» Олег Ляшко 20 лютого відвідував харківське метро. Будівництво нових станцій у ньому, судячи з сюжету, відбувається саме завдяки зусиллям «радикалів».
«Политсила добилась, чтобы Евробанки выделили на строительство 320 миллионов евро», — заявляє ведуча Олена Кот.
Це досить цікава заява, враховуючи, що проект будівництва затвердив Кабмін, він же ще в 2017 році ухвалив кредит на 320 млн євро. Підписання угод відбулося того ж року у присутності Президента, за кілька днів угоду підписав міський голова Харкова.
Самі Євробанки пропонували ці кошти ще в 2014-му, коли, цитуючи тодішню харківську владу, «дворічні» переговори вийшли на завершальну стадію.
На логічне запитання, то до чого тут «радикали», відповідає Олег Ляшко зразка 11 грудня 2017 року: «[Підписання кредитних угод] стало можливим завдяки врахуванню у Бюджеті-2018 моєї поправки про надання державних гарантій під це важливе будівництво». Можливо, це й правда, але варто знати, що бюджет із «гарантіями» ухвалили 7 грудня, а Кабмін погодив кредит іще 8 листопада.
На «Інтері» Ляшко цього ж дня відвідував інший профінансований за сприяння «радикалів» об’єкт — гімназію №1. У сюжет «Подробностей» при цьому потрапив і кадр із харківського метро, але менше з тим. Головною темою матеріалу стали зарплати вчителів: «Детективи НАБУ, судді, прокурори, ще хтось отримують по 200, по 300 тисяч зарплати. У мене питання, а чому вчитель отримує 5 тисяч [...] Будемо робити все, щоб ці зарплати вам підвищували», — обіцяє політик.
Не знаємо, що робить Олег Ляшко, але заявляє він про необхідність підвищення зарплат педагогів до 7-8 тисяч. Якраз тієї суми, яку вже анонсував прем’єр, щоправда, цього «Подробности» не згадують. Зазначимо також, що аналогічну поїздку «радикал» уже здійснював у вересні, програма та ж сама: відремонтована школа у Харкові та обіцянки для вчителів.
Запоріжжя
21 лютого Олег Ляшко на «Україні» продовжував допомагати олігархам. Ведуча Олена Кот описала ситуацію так: «На закупку отечественных вертолётов [...] государство выделило в этом году 400миллионов гривен.
Заказ на изготовление двигателей получил Запорожский завод "Мотор Сич" [...] На предприятии побывал инициатор законопроекта о оддержке украинских производителей, лидер Радикальной партии Олег Ляшко».
Річ в тім, що ще в грудні 2017-го підприємство «Мотор Січ» за сприяння Олега Ляшка (він сам це визнав) отримало бюджетне замовлення на 400 млн гривень на виробництво вертольотів для ДСНС. Президентом цієї компанії є член «Волі народу» В’ячеслав Богуслаєв, найбагатший народний депутат України.
За два місяці до отримання контракту він особисто жалівся Ляшку на відсутність замовлень. «Радикал» після того візиту на підприємство заявляв, що на його честь обіцяли назвати вертоліт.
Що ж до нинішньої поїздки, то цього разу глядачі дізналися від Ляшка таке: «"Мотор Січ" готова робити українські винищувачі [...] Україна може бути четвертою країною в світі, яка може робити винищувачі для власної армії».
Ідея з винищувачами, як минулого року писали самі «Сегодня», досить сумнівна, зокрема, через проблеми з електронікою для літаків та їхню вартість. Заява про четверту країну, яка зможе їх випускати, — просто дивна брехня, адже, як підрахував FactCheck, таких країн щонайменше дванадцять.
Загалом, глядач після цього сюжету не отримав нічого, а «Мотор Січ» отримала чергову, цього разу іміджеву, допомогу від Ляшка.
Маріуполь
У Маріуполі пригоди політика значно різнилися за масштабами, залежно від телеканалу.
На «Україні» він 22 лютого презентував «Промисловий пакет реформ», що буцімто складається із восьми законопроектів та покликаний «оздоровить украинскую экономику, привлечь инвесторов и наполнить бюджет».
Підозрілим було те, що у двохвилинному сюжеті ні журналісти, ні «радикал» так детально й не розповіли про те, що ж входить до «пакету». Із цілих восьми анонсованих законопроектів у матеріалі згадали лише «Купуй українське» (про який ми, профільне міністерство, громадські експерти, посол Євросоюзу вже говорили) та митні зміни: «Чтобы сырьё было выгодно импортировать, а готовую продукцию — экспортировать». Зате було багато електоральних обіцянок та запевнень.
Зазначимо, що згаданий «Пакет реформ» справді існує, його більше року тому анонсував член політсили Віктор Галасюк, у жовтні він же опублікував його детальний зміст. Тож «презентацією» цей захід можна назвати з натяжкою.
Зате в сюжеті був прекрасний момент для фанатів поєднання Ляшка й Ахметова. У ролі екс-гендиректора комбінату ім. Ілліча (завод Ахметова) тут виступав Юрій Зінченко (голова виконкому Радикальної партії).
А от на «Інтері» політика пропіарили на досить дрібній темі. «В Мариуполе запустили автобусный маршрут, которого горожане ждали 30 лет.
Он свяжет микрорайон "Курчатова" с остальным городом [...] Прокатился в автобусе по новому маршруту и лидер радикалов Олег Ляшко», — розповіла ведуча Катерина Лисенко.
Сам політик теж не відзначався розмахом: «Відкриття цього маршруту — це сто нових робочих місць із достойною заробітною платою, яка і далі буде рости».
Дніпро
Для Дніпра, очевидно, Радикальна партія грошей із бюджету не вибивала, тож тут Ляшко 23 лютого зустрівся з хлопчиком, що зазнав булінгу у школі (ось ця історія). Сюжет «України» вийшов дуже концептуальним, адже майже повністю складається з діалогів політика та матері хлопчика.
Вони обговорюють своїх родичів на окупованих територіях, важке дитинство Ляшка і те, як треба боротися з обставинами. Але найкращий момент повідомлення, — це коли на обіцянку «радикала» відновити мир на Донбасі жінка відповідає: «Ой, пожалуйста!».
Aftershow
Як і після будь-якого хорошого «реаліті», після свого турне Олег Ляшко прийшов на його обговорення у студію. Модератором монологу політика виступила ведуча «України» Олена Кот.
Тут «радикал» описав причини своєї поїздки (поживитися від людей енергією та отримати інформацію про їхнє життя) та підсумовував меседжі тижня: похвала «Мотор Січі», плани закінчення війни (ой, будь ласка), просування законопроекту «Купуй українське», розповіді про метро в Харкові.
Але були й нові заяви, зокрема, лобіювання Придніпровської ТЕС
Ахметова: «Дніпровська ТЄС була рентабельна, поки працювали на власному вугіллі. Коли почали завозити вугілля з ЮАР, знизилась рентабельність»; і тема НБУ: «Ми вимагаємо від Національного банку радикальної зміни економічної політики».
***
Краще за нас все це «роад-муві» Олега Ляшка підсумовує розклад сесії Верховної Ради: із 20 до 23 лютого там прописана робота з виборцями. Але це не знімає запитання, чому про поїздку розповідали тележурналісти, адже жодної новини під час цієї поїздки так і не було.
Харківське метро будують на єврокредити ще з минулого року, зарплати вчителям давно підвищують за програмою уряду, «Мотор Січ» отримала свої гроші у грудні, «Пакет реформ» презентували у жовтні, а маріупольський автобус і зустріч політика із хлопчиком просто не варті всеукраїнських новин.
Усі ці повідомлення стосувалися не подій, а того, що Олег Ляшко взяв у них участь.
І якщо журналісти розповідають про подібне, то вже вони, а не політик, проводять роботу з виборцями.
Ярослав Зубченко,