Внутрішні переселенці на шляху до дешевих іпотечних кредитів
Ще з квітня 2017 року вступив у силу Закон України «Про внесення змін до статті 4 Закону України "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва" щодо реалізації державних житлових програм» (надалі - Закон).
Статтю доповнено новим абзацом, що передбачає державну підтримку у розмірі 50 відсотків вартості будівництва (придбання) доступного житла та/або пільгового іпотечного житлового кредиту для учасників, інвалідів АТО та сім’ям загиблих внаслідок участі в АТО, а також внутрішньо переміщеним особам (ВПО), на яких поширюється дія Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб".
Зміни до статті 4 Закону не змінили статтю по суті, а лише додатково встановили певні пільги для окремих категорій громадян щодо збільшення відсотків сплати державою вартості будівництва (придбання) доступного житла та/або наданні пільгового іпотечного житлового кредиту до 50 відсотків.
Детально про ці зміни юристи NRC вже писали в травні цього року.
22 вересня 2017 року набрала чинності Постанова КМУ «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2009 р. № 140 і від 29 лютого 2012 р. № 193» від 20 вересня 2017 р. № 708. У цілому, зміни є позитивними та фактично надають можливість значно більшому колу громадян скористатись цією державною підтримкою. Особливо це стосується ВПО, оскільки вони отримали змогу скористатись державною підтримкою у розмірі 50 відсотків на придбання доступного житла.
Головними новаціями затвердженої Постанови є:
• надання державної підтримки не лише громадянам та сім’ям, які потребують поліпшення житлових умов, а значне розширення кола громадян, які отримали можливість отримання державної допомоги на придбання доступного житла.
На теперішній час це громадяни:
у яких відсутня на праві власності житлова площа, та члени їх сімей, у яких відсутня на праві власності житлова площа,
які мають у власності житлову площу, що не перевищує 13,65 кв. метри, та члени їх сімей, які мають у власності житлову площу, що не перевищує 13,65 кв. метри на одну особу;
внутрішньо переміщені особи та члени їх сімей, які не мають у власності іншої житлової нерухомості ніж та, що розташована на території, визначеній тимчасово окупованою територією (АР Крим) та на території населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. № 1085
• скасування обов’язкової наявності реєстрації місця проживання у населеному пункті, де ВПО бажає отримати доступне житло, відтепер для ВПО достатньо реєстрації в органі соціального захисту населення в цьому населеному пункті;
• визначення чіткого вичерпного переліку документів, що надаються громадянами замовнику (банку) для придбання (будівництва) доступного житла або отримання пільгового іпотечного кредиту за державної підтримки;
• встановлення різних відсоткових ставок фінансування за кредитами на будівництво (придбання) доступного житла, що надаються виконавцем, встановлюється у розмірі 7 відсотків річних. Відсоткова ставка фінансування за кредитами на будівництво (придбання) доступного житла, що надаються уповноваженими банками, встановлюється у розмірі облікової ставки Національного банку України плюс 2 відсотки;
• визначено вичерпний перелік документів, що подаються для отримання державної підтримки з урахуванням особливостей для ВПО.
Але, нажаль, зміни внесли у Порядок забезпечення громадян доступним житлом й протиріччя, які полягають у тому, що відповідно до п.п. 4 п. 8 право на державну підтримку мають ВПО, які не мають у власності іншої житлової нерухомості на підконтрольній уряду частині України, між іншим визначений тим самим п. 8 переліку документів, що подаються виконавцю або уповноваженому банку, містить акт технічного стану житла (для внутрішньо переміщених осіб, житло яких (що розташоване на території України, на якій органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі) зруйноване та непридатне для проживання у зв’язку з проведенням антитерористичної операції). Такі протиріччя надають змогу неоднозначного трактування поняття відсутності житла на підконтрольній уряду частині України.
По-перше, наявність у власності житла не виключає прав власності на зруйноване та непридатне для проживання житло та навпаки.
По-друге, наявність такого документу як акт технічного стану зруйнованого житла неявно вказує на можливість розширення кола ВПО, які мають право на отримання державної підтримки.
Іншим негативним наслідком цих змін може стати масова міграція ВПО до великих міст, більш привабливих для життя, що призведе до значного збільшення навантаження на приймаючу громаду.
Ці окремі негативні наслідки, сподіваємось, не затьмарять радості людей, які отримають доступ до здешевлених іпотечних кредитів. Щоб ця мрія стала реальністю – потрібен завершальний крок від можновладців: знайти гроші в Державному бюджеті на реалізацію відповідних програм.
Більш детальну інформацію, а також консультацію з питань прав внутрішньо переміщених осіб можна отримати в центрах правової допомоги Норвезької ради у справах біженців: смт. Станиця Луганська, вул. Центральна, 30; м. Краматорськ, вул. Катеринича, 13; м. Сєвєродонецьк, вул. Федоренко, 10 або за телефоном «гарячої» лінії: 0-800-302-007 (безкоштовно зі стаціонарних і мобільних телефонів).
Всі послуги Норвезької ради у справах біженців надаються безкоштовно