Ефективність взаємодії Рубіжанської міськради з громадою – 36 відсотків
Для виявлення інструментів взаємодії Рубіжанської міської ради з населенням «Сильні громади» скерували вісім запитів на інформацію про відповідні положення. За відповідями на ці запити, та за інформацією, що є у відкритому доступі, зробили аналіз існуючих інструментів. Пропонуємо вашій увазі результати.
Аналіз інструментів взаємодії був проведений за 74 показниками, тому максимально можливий бал – 74. Результат Рубіжанської міської ради склав 26,5 бали, тобто лише 36% від можливого.
Тепер розглянемо результати аналізу детальніше за категоріями.
Доступ до публічної інформації
Результат за цим критерієм склав 5,25 бали з 11 можливих, тобто 48%.
Розпорядженням міського голови №120 від 23.06.2011г. "Об организационных мерах по обеспечению реализации норм Закона Украины «О доступе к публичной информации» затверджено власний нормативний акт, що регламентує порядок надання доступу до публічної інформації.
На сайті ради є поштові реквізити та реквізити електронної пошти для подання запитів, проте ця інформація застаріла й не відповідає дійсності.
Якщо ж громадянин бажає подати запит телефоном, то йому доведеться добряче пошукати на сайті, бо на сторінці
На жаль, нам не вдалося знайти ані Порядку обліку запитів на інформацію, затвердженого відповідним актом, ані Графіку прийому таких запитів.
Для звітів про роботу із запитами на сайті міської ради виділено окрему сторінку, де представлені щомісячні звіти про роботу виконавчих органів ради з запитами на публічну інформацію.
Водночас, нам не вдалось знайти на сайті ради інформації про спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями. Також на офіційному сайті міської ради немає можливості скерувати запит на інформацію через відповідну поштову форму.
Звернення громадян
Результат за цим критерієм склав 11,25 бали з 15 можливих, тобто 75%.
Інструкцію з діловодства за зверненням громадян у відділах, управліннях та інших виконавчих органах Рубіжанської міської ради затвердили Розпорядженням міського голови № 72 від 08.04.2016 року.
На жаль, у розділі «Звернення громадян» нема посилання на цю інструкцію.
Щоправда, в цьому розділі є актуальна інформація про телефон, факс та електронну адресу для звернень. Також, тут представлені зразки заповнення та аплікаційна форма для звернень. Крім того, на сайті існує окрема поштова форма для відправлення електронних звернень.
На сайті також опубліковані графіки особистого прийому міського голови, його заступників, депутатів та графіки проведення телефонних «гарячих ліній». Однак нам не вдалося знайти на сайті ради графіки виїзних прийомів міського голови та заступників.
Аналогічно до запитів для звітів по роботі зі зверненнями громадян, існує окрема сторінка на сайті ради, але на ній публікуються вже щотижневі звіти.
Громадська рада
Незважаючи на відсутність положень про громадську раду в статуті громади та в регламенті міської ради, громадська рада при виконавчому комітеті Рубіжанської міської ради створена ще в 2013 році та наразі стабільно функціонує, виконуючи своє призначення, згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010 року. Періодично, в строки, встановлені законодавством, склад ради оновлюється. Цьогоріч установчі збори громадської ради провели 16 грудня 2016 року. На сайті Рубіжанської міської ради можна знайти окреме Положення про громадську раду при виконавчому комітеті Рубіжанської міської ради, затверджене рішенням виконавчого комітету № 95 від 27.03.2014 року.
В розділі «Громадська рада при виконавчому комітеті Рубіжанської міської ради» можна знайти протоколи засідань, інформацію про склад громадської ради та її керівника.
Відкриті засідання громадської ради проводяться кожної п’ятниці о 15-00.
На жаль, на сайті відсутня інформація про графік засідань громадської ради та річний план роботи, однак публікуються анонси засідань.
Громадські збори, громадські слухання, громадські експертизи та місцеві ініціативи
Всі ці інструменти у Рубіжному об’єднує одне: вони тут не працюють.
Незважаючи на те, що положення про громадські збори, громадські слухання та місцеві ініціативи закріплені у статуті громади, використати їх де-факто неможливо, оскільки конкретні процедури застосування цих інструментів мають бути прописані у відповідних положеннях, затверджених міською радою. Це необхідно для того, щоб алгоритм був єдиним для всіх, і щоб органи влади не могли – пославшись на невідповідність процедурі проведення – проігнорувати результати проведених слухань або зборів, якщо ті виявляться не на користь можновладців.
Наразі Рубіжанська міська рада відмовляється приймати такі окремі положення, посилаючись на відсутність типових прикладів у законодавстві.
Водночас, окремого положення про громадські експертизи в місті немає, хоча приклад такого положення є в Постанові Кабінету Міністрів України № 976.
Інакше кажучи, працівники Рубіжанської міської ради не приймають зрозумілі правила і процедури для інструментів, що надали б громаді можливість впливати на життя в місті, незалежно від наявності типових прикладів у законодавстві.
Саме тому результат за цим критерієм склав 8,5 бали з 19 можливих, тобто лише 44%.
Звітування
Ще одним інструментом взаємодії органів влади з громадськістю є звітування.
Щорічно звітувати про свою діяльність перед радою та громадою зобов’язані міській голова та депутати міської ради. Це закріплено у законах «Про місцеве самоврядування в Україні», та «Про статус депутатів місцевих рад».
В свою чергу, виконавчий комітет і комунальні підприємства звітують про свою діяльність перед міською радою лише за її вимогою. Це встановлено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні». Однак цими законами не встановлені процедури та строки звітування. Тому це має бути прописане в окремих положеннях, які мала б затвердити міська рада. Згідно відповіді на наш запит, Рубіжанська міська рада таких положень не приймала.
У зв’язку з цим перед громадою та міською радою в місті Рубіжне за 2015-2016 роки звітує лише міський голова. Звіти депутатів міської ради та комунальних підприємств відсутні на сайті міської ради, як і інформація про можливість їх проведення. Саме тому результат за цим критерієм склав 6 балів з 19 можливих, тобто лише 37%.
Електронні петиції
Найгірший результат у Рубіжному виявився за таким популярним у всій країні сервісом, як електронні петиції. Цей результат – 0.
Тобто ні в статуті громади, ні у регламенті ради немає жодної згадки про норму, закріплену статтею 23-1 Закону України «Про звернення громадян». Окреме положення Рубіжанська міська рада не затверджувала, знову таки посилаючись на відсутність типових прикладів у законодавстві.
Майже півтора року діє норма закону, яка зобов’язує органи влади створити можливості для громадян подавати електронні петиції. Більшість міст, у тому числі в Луганській та Донецькій областях, впровадили систему електронних петицій та розмістили на сайтах рад посилання на сервіси петицій.
Але станом на сьогодні Рубіжанська міська рада повністю ігнорує виконання цієї норми закону. Не створено власного сервісу електронних петицій та не використовуються альтернативні сервіси петицій, що надають громадські організації. Така бездіяльність призводить до порушення прав рубіжан подавати електронні петиції до міської ради.
На розгляд до ради подавалися три сервіси петицій: Розумне місто, E-dem та petition.lg.ua, але наразі з жодною з них не підписаний меморандум про співпрацю.
Таким чином, дослідження «Сильних громад» показало, що в своїй роботі органи місцевого самоврядування у Рубіжному використовують лише третину з доступних інструментів взаємодії з громадою міста, а отже позбавляють активних рубіжан можливості контролювати діяльність органів влади та подавати власні ініціативи, які могли б змінити місто на краще.
Координатор руху «Сильні громади» у Рубіжному Євген Ільченко