Віряни з Космача завітали до Франківська, щоб отримати дозвіл на проведення різдвяної служби 25 грудня.
У понеділок, 22 грудня, до Івано-Франківська завітала група з близько десяти жінок-парафіянок церкви Святих апостолів Петра і Павла Православної церкви України з села Космач, розташованого в Косівському районі. Ці представниці громади прагнуть перейти на новоюліанський календар, щоб святкувати Різдво разом із рештою світу - 25 грудня.
Жінки відвідали аудієнцію у Митрополита Галицького Андрія ПЦУ, привізши зі собою заяви та документи, повідомляє Репортер.
За інформацією мешканки Космача Богдани Книшук, у селі є чимало людей, які прагнуть перейти на новий календар. Три церкви вже здійснили цей перехід, але їхня церква святого Петра і Павла ще не зробила цього.
Ми, мешканці Космача, які підтримують перехід на новоюліанський календар, звертаємось до владики Андрія з проханням про наше почуття. Більшість членів нашої громади виступає за цей перехід, — зазначає жінка. — В умовах війни в Україні ми не можемо дозволити собі святкувати, зустрічатися чи проводити інші заходи разом з окупантом.
У пані Богдани втрата – її син, Богдан Книшук, загинув на війні. Він був бійцем "Азова" і захищав Київ. Трагічний момент настав під час жорстокого 13-годинного бою 3 березня 2022 року. Жінка розповідає, що побратими її сина вже цікавляться, що відбувається в їхньому селі.
Це вкрай складно чути та висловлюватися, щоб донести всьому світу, що Космач - це символ патріотизму, а не представник Москви, - зазначає жінка.
Церква Святого Петра і Святого Павла налічує приблизно 2000 прихожан.
Серед учасників проходила збірка підписів: деякі підтримували перехід, інші - проти. Однак жінка переконана, що оптимальним варіантом є проведення таємного голосування. Лише так можна досягти справжнього результату.
Як завжди, як і всюди, є багато таких, які не хочуть нічого відповідати. Вони просто ходять до церкви. Вони не хочуть, щоб на них тиснули чи вони на когось тиснули, - каже пані Богдана.
23 листопада у селі відбулися збори, але вони не принесли жодних результатів. Люди згадують, що напередодні, 21 листопада, у храмі проходила Літургія, під час якої священник читав Євангеліє як за старим, так і за новим календарем, відзначаючи свято Михаїла та Введення в храм Пресвятої Богородиці. Тоді священник оголосив, що розпочинається остаточний перехід.
18 грудня в селі відбувся круглий стіл, де зустрілися по чотири представники з кожної сторони – тих, хто бажає змінити свою юрисдикцію, та тих, хто виступає проти цього. У зустрічі також брали участь священик, голова церкви та керівник сільської ради.
Ми прагнемо, щоб церква перейшла на новоюліанський календар. Хоча голова стверджує, що це неможливо, ми все ще маємо надію. Ми бажаємо святкувати Різдво разом з усім світом. Наше прохання полягає в тому, щоб провести святкову літургію 25 грудня, як це робить вся цивілізована спільнота. Тим більше, ми молимося за Епіфанія. Як ми можемо ігнорувати його вказівки? - зазначає Богдана Книшук.
У Космачі розташовані чотири церкви. Дві з православних храмів, що знаходяться на присілках Завояли та Рушори, вже адаптувалися до нового календаря, тоді як третя, що належить УГКЦ, зробила це давно. Церква Петра і Павла залишається єдиною, яка досі не перейшла на новий календар.
Марія Яремчук озвучила заяву, яку вони підготували для голови громади. Мешканці також звернулися до Епіфанія. Тепер чекають на відповіді.
Вона зазначила, що вони багато разів зверталися та обговорювали цю проблему в громаді, але їх ніхто не чує.
Вони стверджують, що церква повинна дотримуватися лише старого календаря і не змінювати його. Якщо ми вирішимо перейти на новий календар, це означатиме, що ми стали католиками, що ми інші, не такі, як усі, - ділиться думками Марія Яремчук. - Увесь світ вже перейшов, вся Україна зробила цей крок, сусідні села також. Чому ж ми не можемо святкувати по-українськи? Чому наше село залишається єдиним, яке відзначає свята за московським календарем?
Люди кажуть, що в церкві вже роздали календарі на 2026 рік за старим стилем.
Існує думка, що навколо церкви існує особлива атмосфера, яка формує настрій як вірян, так і священнослужителя. Ті, хто підтримує ідею переходу, стикаються з погрозами.
Починають надходити погрози. «Кажуть, що ми прагнемо неможливого», - зазначає пані Марія. - «Навіщо нам ходити в різні церкви? Чому ми маємо відвідувати інші, якщо в нашому селі є православна церква, куди ми постійно ходили? Ми бажаємо, щоб вона була українською, а не московською». Вони стверджують, що ми «ханука», що ми не такі, як вони. Вони - православні, справжні християни, а ми - «ханука», якісь інші.
За словами Ганни Палійчук, люди не вимагають нового священника. Єдине, що вони хочуть, аби він відправив різдвяну Літургію і для тих, і для тих.
Є багато людей, які не бажають переходити, і вони вказують на три церкви, що є у нашому селі, - говорить жінка. - Проте до найближчої церкви потрібно їхати 7 км, та й до іншої теж не близько. Не всі зможуть дістатися. Ця церква велика, її всі будували, ремонтували і боролися за неї, як одні, так і інші. Усі мають право на богослужіння. Ми не прагнемо святкувати Різдво разом з москалями.
Священник церкви Святих апостолів Петра і Павла Василь Кіфор сказав людям, що не може відправити різдвяну службу 25 грудня, поки не буде мати письмового дозволу від владики Андрея. Тож 25 грудня у церкві буде поминальна служба, колядувати в цей день у церкві не будуть. Тому люди приїхали на аудієнцію, аби отримати у владики письмовий дозвіл.
У коридорі канцелярії делегацію зустрів секретар Єпархіального управління Богдан Романюк. За його словами до Франківська приїздили вже три делегації з Космача. Владика дав вказівку місцевому священнику правили службу, якщо цього хочуть люди. Також він був обурений, що жінки прийшли з журналістами.
Люди все ще очікують на рішення митрополита Андрея про своє прийняття.