Літак пролетів над Києвом: це перший випадок, коли цивільна авіація знову з'явилася в небі України з початку вторгнення.

Коли ж буде відновлено функціонування аеропортів в Україні?
Після початку повномасштабного вторгнення Росії у лютому 2022 року Україна повністю закрила свій повітряний простір для цивільної авіації -- як для внутрішніх, так і для міжнародних рейсів. Попри це, протягом останніх трьох років неодноразово фіксувалися випадки появи цивільних літаків над територією України -- з різних причин та з дотриманням певних безпекових протоколів.
У п'ятницю, 11 липня, у мережі виник великий резонанс через проліт вантажного літака Ан-124 "Руслан". Літак помітили на небі над Києвом. "Телеграф" зібрав дані про випадки, коли цивільна авіація, незважаючи на заборони, які були введені з лютого 2022 року, все ж здійснювала перельоти через повітряний простір країни.
У квітні 2022 року українська авіакомпанія "Роза Вітрів" евакуювала зі Львова літак ATR-72, 13 вересня 2022 року з України вилетів комерційний літак -- Airbus A320 компанії Wizz Air, який тривалий час залишався на стоянці в аеропорту Львова. Судно з бортовим номером HA-LWS здійснило рейс до польського Катовіце.
Flightradar24 повідомив, що транспондер літака почав працювати лише після перетину польського кордону, ймовірно, для забезпечення безпеки. Цей рейс не був регулярним, а являв собою разову евакуаційну операцію, метою якої було перевезення літака.
23 червня 2023 року літак польської чартерної авіакомпанії Enter Air, який виконував рейс E4 4665 з Познані до Анталії, на кілька хвилин увійшов у повітряний простір України. Як повідомили у самій авіакомпанії, це сталося з погодних причин -- через грозу в Словаччині. За словами представників компанії, маршрут був узгоджений із диспетчерами у Братиславі. Літак пролетів над Закарпаттям поблизу населених пунктів Кострино, Вишка, Лумшори, Тур'я Пасіка, Нижнє Солотвино та Сюрте.
Ще один подібний інцидент трапився 25 липня 2023 року. Турецький літак авіакомпанії BBN Airlines із норвезькими туристами на борту, прямував з Осло до Анталії. Через сильний шторм у Центральній Європі екіпаж ухвалив рішення змінити маршрут і увійшов у повітряний простір України -- з північно-східної Угорщини через південний захід України, далі літак вирушив у бік Румунії. У компанії заявили, що інцидент був одиничним і пообіцяли вжити заходів, аби запобігти подібному в майбутньому.
19 грудня 2023 року з аеропорту "Бориспіль" здійснив виліт Boeing 777-300, який був орендований компанією Skyline Express для технічного перегону без вантажу та пасажирів. За інформацією аеропорту, це вже четвертий такий рейс із "Борисполя" з початку повномасштабної війни. Політ проводився відповідно до отриманих дозволів та з дотриманням усіх необхідних заходів безпеки, і не мав відношення до відновлення авіаперевезень.
21 квітня 2025 року над Львовом українці стали свідками появи ще одного цивільного літака, який виконував непростий маршрут, що нагадував на карті "квітку" або навіть силует людини завдяки своїм складним петлям. Пізніше Міністерство розвитку громад підтвердило, що це була машина, залучена до програми перевірки аеронавігаційного обладнання. Пізивний літака був Welcome.
Один з провідних авіаперевізників Європи, ірландський бюджетний авіаперевізник Ryanair, оголосив про намір відновити свої рейси в Україну протягом 4-6 тижнів після закінчення бойових дій. Цю інформацію озвучив генеральний директор компанії Майкл О'Лірі, підкресливши, що Ryanair має амбітний план повернення на український ринок.
О'Лірі акцентував, що відновлення авіаперевезень стане можливим лише після офіційного завершення конфлікту, оскільки без відповідного дозволу Європейського агентства з авіаційної безпеки (EASA) неможливо відновити авіасполучення. Ryanair має намір орієнтуватися на Київ та Львів, де інфраструктура аеропортів поступово відновлюється щотижня. У компанії висловили намір запустити близько 24 нових маршрутів, зокрема шляхом перенаправлення літаків з Лондона (Станстед) і Парижа (Орлі). Проте, стосовно Одеси прогнози більш обережні: відновлення польотів туди залежатиме від ступеня пошкоджень аеропорту.
На державному рівні говорити про конкретні дати поки що зарано. У Міністерстві розвитку громад та територій чітко зазначили, що відкриття авіасполучення можливе лише після створення достатніх умов безпеки, зокрема наявності засобів протиповітряної оборони поблизу аеропортів. Зараз же, як у Львові, так і в інших регіонах, йдеться лише про технічну підтримку авіаційної інфраструктури та навчання персоналу.
Аеропорт "Львів" залишається одним із найбільш перспективних об'єктів для відновлення авіаперевезень, проте його керівництво підкреслює, що навіть у 2025 році ситуація з безпекою не дозволить стартувати жодним комерційним рейсам. Схожа ситуація спостерігається і у Вінниці, де аеропорт наразі проходить реконструкцію згідно з постановою уряду, ухваленою ще в 2016 році. Відновлення польотів стане можливим лише після завершення всіх ремонтних робіт, проходження сертифікації та реалізації необхідних організаційних заходів.
У філії "Міжнародного аеропорту Івано-Франківськ" уточнили, що для швидкого запуску рейсів необхідно виконати кілька кроків: сертифікувати аеродроми, підготувати інфраструктуру, відновити обладнання та завершити підготовку персоналу. За оцінками, перепідготовка служб триватиме від 7 до 12 днів, а загальна технічна та кадрова підготовка -- до трьох місяців.
У Черкасах ситуація ще менш визначена. У Департаменті регіонального розвитку Черкаської ОДА повідомили, що жодні передумови для відновлення роботи КП "Аеропорт Черкаси" поки не створено.
Нагадаємо, що "Телеграф" вже повідомляв про те, що в п’ятницю, 11 липня, в українському повітряному просторі спостерігали не лише вантажний літак Ан-124 "Руслан". Згідно з даними авіарадарів, у небі було зафіксовано ще два невідомі об'єкти.