Новини Івано-Франківська та області

Деяким учасникам дорожнього руху можуть обмежити їхні права: які нововведення плануються в парламенті.

Парламентський комітет Верховної Ради ухвалив законопроєкт №3023 для другого читання, який вперше надає чітке регулювання використання електросамокатів, моноколіс та інших видів легкого електротранспорту. Після його вступу в силу власники таких засобів стануть повноправними учасниками дорожнього руху, отримавши ясні правила для пересування як тротуарами, так і проїжджою частиною. Крім того, на дорогах з'являться нові заборонні знаки, що регулюватимуть їх використання.

Цю інформацію озвучив один з ініціаторів законопроєкту, депутат від партії "Слуга народу" Олександр Горенюк у коментарі для Forbes Ukraine.

Основна мета цього документа, як зазначають автори, полягає в упорядкуванні та легалізації правил для всіх користувачів. Відповідно до тексту, що підлягає другому обговоренню, легкий електротранспорт більше не класифікуватиметься як "пішохідний пристрій", а його використання буде ретельно регулюватися в залежності від віку водія.

"Мета закону є зрозумілою, але має велике значення – легалізувати електросамокати та забезпечити зрозумілість правил для всіх", - зазначив Горенюк.

Основні нововведення, які чекають на власників електросамокатів, моноколіс та сігвеїв:

Законопроєкт також надає можливість органам місцевого самоврядування самостійно встановлювати території, де електротранспорт не матиме права на рух. У правилах дорожнього руху (ПДР) з'явиться новий спеціальний знак – "Заборонено рух електросамокатів".

За словами Олександра Горенюка, врегулювання цього питання є критично важливим для безпеки, враховуючи сумну статистику ДТП.

"Тому врегулювання цього питання -- це питання безпеки", -- додав він.

У період з січня по вересень 2025 року правоохоронці зафіксували 1144 дорожньо-транспортні пригоди за участю електросамокатів. Унаслідок цих інцидентів загинуло 14 осіб, а 765 отримали різні травми. Не дочекавшись прийняття загальнонаціональних законів, деякі українські міста вже почали впроваджувати власні правила. Наприклад, Івано-Франківськ став першим містом, яке заборонило рух легкого електричного транспорту в центральній частині через численні скарги від пішоходів на випадки наїздів.

Ця тенденція відображає європейський досвід: такі міста, як Париж, Мадрид та П'ятра-Нямц у Румунії, повністю заборонили використання електросамокатів, тоді як Барселона, Лондон і Рим запровадили серйозні обмеження на їх експлуатацію. У Празі ж електротранспорт планують заборонити остаточно з січня 2026 року.

Закон набуде чинності через три місяці після його офіційного опублікування. Порівняно з першим читанням, із проєкту прибрали жорстке регулювання швидкості, яке за словами Гооренюка, врегулюють пізніше підзаконними актами.

Нагадаємо, в Україні впровадять систему штрафних балів для водіїв. Експерт пояснив, як працюватиме нова система покарань за порушення ПДР.

Читайте також