Як користувачі соціальних мереж вплинули на склад нової українського парламенту
28 серпня 2019 р. ГО «Інтерньюз-Україна» оприлюднила результати дослідження «Мемократія: як користувачі FB, Instagram та VK вплинули на склад нової Ради».
За допомогою Neural Networks та методів Artificial Intelligence аналітики дослідили 4.1 млн постів від користувачів, які позначили Україну як країну свого проживання, у періоди до та одразу після парламентських виборів (17 червня – 14 липня та 22–28 липня).
У фокусі дослідження – риторика користувачів стосовно п’яти партій, які пройшли до Верховної Ради IX скликання.
Подаємо висновки
Активність політичних партій та звичайних користувачів соцмереж великою мірою визначила результати позачергових парламентських виборів в Україні.
Попри те, що поведінка українців у Facebook, Instagram та VK мало змінилась з початку передвиборчої кампанії, деякі тенденції все ж корелюють із результатами виборів.
Аби прослідкувати, як наративи про українські політичні партії змінились до і після виборів, аналітична компанія Singularexта ГО «Iнтерньюз-Україна» проаналізували український сегмент трьох популярних соціальних мереж: Facebook, Instagram та VK.
Аналіз провели на основі топових лідерів думок, найпопулярніших постів, внутрішніх та зовнішніх джерел, а також хештегів. Завдяки цьому вдалося відслідкувати реакції на останні етапи парламентської передвиборчої кампанії.
У період з 17 червня по 14 липня2019 рокуми проаналізували:
• 31 147 політичних постів уFacebook,
• 11 258 політичних постів у VK,
• 31 223 постів із політичними хештегами вInstagram.
Для того, щоб зрозуміти, як українці відреагували на результати виборів, ми дослідили майже 400 найпопулярнішихпостів уFacebook та VK про парламент і топ-5 партій. У період з 22 по 28 липня ми вивчили дані з:
• 200 000 профілів Facebook,
• 1 004 139 профілів VK.
Дослідженнявиконанеу рамкахініціативиГО «Інтерньюз-Україна» за допомогоюNeuralNetworks та методівArtificialIntelligence, а саме:
• APIVkontakte для парсингуданих,
• Python Natural Language Processing Libraries дляобробкитекстовоїінформації,
• Neural Networks, реалізованізадопомогоюбібліотекиkeras, дляфільтраціїспаму,
• кластеризаціятекстівзадопомогою NLTK, Scikit-learn бібліотек та ін.,
• візуалізаціяграфіківзадопомогоюбібліотек Pandas, Plotly, Matplotlib у Jupyter Notebook,
• система баз даних: PostgreSQL.
1. Поляризація між Порошенком та Зеленським стала менш помітною
Поділ українських спільнот у Facebook та VК, зумовлений президентськими перегонами, перед парламентськими виборами змінився відповідно до перестановки позицій у рейтингу.
Протистояння між прихильниками Володимира Зеленського та Петра Порошенка втратило актуальність у всіх трьох соціальних мережах.
50 найпопулярніших постів про українські вибори стали більш неоднорідними у поглядах, розсіюючи критику між різними партіями.Так само українські користувачі VK розділилися радше на ідеологічному, аніж на політичному ґрунті.
І проукраїнський, і проросійський блоки VK критикували теперішнього президента та всі партії, включно з «Опозиційною платформою» та «Партією Шарія», які традиційно сприймають як прихильні до Росії.
В Instagram найпопулярніший хештег про Зеленського вжиливчетверо частіше, аніж аналогічний хештегпро Порошенка (9 642 та 2 259 використань відповідно).
2. Про Зеленського говорили найбільше
Аналогічно до результатів виборів, Зеленський отримав найбільше уваги у всіх трьох соціальних мережах. Користувачі VK постили вчетверо більше про його партію «Слуга народу», аніж про «Європейську Солідарність» Порошенка.
Незважаючи на те, щоофіційні сторінки ЄС та ОП вийшли у топ на Facebook, користувацька активність виявилась іншою. Дописи про ОП та ЄС набрали 27% та 9% реакцій користувачів Facebookвідповідно.
Водночас для «Слуги народу» цей показник сягнув 61% всіх постів про партію. Там партія Зеленського мала удвічі більше згадок, ніж чотири інші партії у всіх постах разом (17 945 супроти 9 519 відповідно). В Instagramцей показник більш ніж подвійний.
3. «Слуга народу» – новий цап відбувайло
Перебуваючи у центрі уваги, Зеленський частозазнавав жорсткої критики як у Facebook, так і у VK. Серед топових постів про вибори загалом та партію, зокрема,негативна риторика переважає позитивну. УFacebook Зеленський мав більше позитивних реакцій, аніж інші кандидати чи партії.
Тим не менше, користувачі Facebookчасто критикують його призначенців та «Зе-депутатів» за «непотизм» і брак досвіду.
Окрім тем, пов’язаних із війною, такі пости є звичними серед проросійських лідерів думок у VK. Українці у цій соцмережі часто згадують Зеленського в контексті війни на Донбасі, використовуючи характерні хештеги: #донбасс, #всу, #террор, #война і т.д.
Подібно доFacebook, найактивнішіпроукраїнські користувачі у VK (переважно прихильники Порошенка) звинувачують «Слугу народу» та Зеленського з тих же причин, водночас вихваляючи Порошенка.Негативом також просякнуті пости з такими популярними у Facebookхештегами, як #яклоун, #зебіли.
4. Зеленський досі домінує в Instagram
Instagram залишається «тихою гаванню» Зеленського. На відміну від інших партій, «Слуга народу» має велику кількість акаунтів та профілів, що працюють на її репутацію. Такими є численні фан-клуби (ze.country, zeukraine.2019, zelenskiypub, mr.zelenskiy, zelenskiy.95, zelenskiyfans), акаунти, присвячені «Кварталу 95», його учасникам та іншим проєктам (комедійне шоу «Ліга сміху»).
По суті, популярність «Слуги народу» тримається на авторитеті Зеленського серед українських інстаграмерів. Хештеги зі згадкою «Зе» все ще використовували для просування його партії.
5. Insta-перестановка: «Голос» вирвався вперед
ПоприЗе-домінування, рекордно висока кількість постів про «Слугу народу» впала до 60% (з 82% у попередньому періоді). Змінапозицій політичних сил в Instagram обернулася також суттєвою втратою для «Європейської Солідарності». Її доля уваги з боку користувачів знизилася з 17% до 8,5%. «Опозиційна платформа» Бойка та «Батьківщина» Тимошенко залишилися тут далеко позаду.
Пов’язано це з попереднім фактом чи ні, але Instagram став історією успіху для партії Святослава Вакарчука. «Голос» спромігся мобілізувати авдиторію перед виборами, завоювавши 13% її уваги (у порівнянні з 5% у минуломудослідженні).
Подібно до «Слуги народу», Вакарчук використав свою популярність через особистий профіль для збільшення кількості потенційних виборців партії. Деякі його дописи зібрали утричі більше вподобань, аніж пости від golos.zmin, офіційного акаунту партії (1500 вподобань на пост).
Партія не мала інших сторінок, окрім офіційної, але саме про «Голос» FB-користувачі написали найбільшу кількість унікальних дописів (82% від загальної кількості FB-постів про партію).
6. Не шкодують нікого: негативна риторика переважає
У Facebook негативна риторика досі переважає над позитивною стосовно усіх партій, за винятком «Батьківщини». Негативні пости налічують 53% проти 10% позитивних. Водночас офіційні Facebook-сторінки партій демонструють протилежний тренд: 98% постівдо всіх партій, окрім ОП, були позитивними. У VK тенденція до негативу посилилася стосовно перших трьох партій, помітних у топових постах.
В Instagram позитивні емоції переважили негативні у постах про усі партії, за винятком «Європейської Солідарності» (49% негативних та 29% позитивних постів).Навіть «Опозиційна платформа», попри її досить мінімальну видимість у цій соціальній мережі, здобула 52% позитивних Instagram-реакцій (23% – негативних).
Варто зазначити, що «Голос» отримав найбільшу кількість позитивних реакцій (75,5%) – майже на 10% більше, аніж «Слуга народу».
7. Зв’язки з Росією як червона ганчірка для бика
Хвилі різкої критики проти «Опозиційної платформи» досягли піку на Facebook. Майже 88% постів, пов’язаних із партією, мали негативний характер. Лише у 0,6% постів була позитивна риторика. Разом із «Опозиційним блоком» та «Партією Шарія», партія Бойка часто зазнає звинувачень та осуду. Користувачі Facebook називають депутатів цих партій«убивцями», «українофобами», «заплямованими кров’ю», «путінськими покидьками». Деякі користувачі апелювали до виборців цих партій у негативному контексті, мовляв, «як ми можемо жити [з ними] в одній країні?». Попри те, що ОП отримала у п’ять разів менше дописів у VK, аніж «Слуга народу», ця партія має найбільшу кількість реакцій у пропорції до кількості постів про неї, хоча й здебільшого негативних (на чверть більше, ніж партія «Слуга народу»).Подібно доFacebook, проукраїнські користувачі VK згадують ОП як «триголового дракона «Медведчук-Рабінович-Бойко», якому Зеленський та його команда не чинять опір.
8. Проукраїнські користувачі VK не здаються
На противагу решті України, VK залишається у вільному доступі на окупованих територіях Донбасу, звідки й іде головний потік дописів. У VK користувачі з проукраїнською позицією програють проросійським у поширенні меседжів.
Проте вони залишились досить активними у протистоянні проросійським наративам про українську політику. Прихильниця Порошенка з Харкова стала однією із лідерів думок за кількістю реакцій (5130). До прикладу, проросійський політолог з Донецька отримав удвічі менше реакцій (2235) та зробив у 20 разів менше постів про українські вибори загалом.
Тим не менше, список найбільш популярних українських профілів складаютькористувачі із проросійськими поглядами або прихильники самопроголошених республік Донбасу.
9. Антиукраїнська риторика у VK посилилася
Поширені хештеги та джерела інформації у VK чіткодемонструють значну перевагу проросійських поглядів на українські партії та вибори. Деякі топові хештеги про вибори стосуються Майдану, Криму та «Новоросії».
Несприйняття будь-чого українського проявлялося у меседжах, поширюванихпід кремлівськими ярликами про Україну як «державу-помилку» (#страна404) та з аналогічним ставленням до українських медіа (#укросми). В одному із найпопулярніших дописів Україну назвали «країною незасвоєних уроків».
Показово, що до топових тем належить горезвісний телеміст між телеканалом NewsOne та російським пропагандистським «Россия24».
Його скасування 8 липня викликало стрімкий ріст динаміки постів цього дня. У контексті конфлікту на Донбасі, від користувачів VK дісталося усім майбутнім депутатам (навіть Медведчуку) за їхні слова чи ініціативи. Деякі сепаратисти також закликали ігнорувати кампанію «Зеленський, визнай вибір Донбасу» – мовляв, вони підтримують лише повну незалежність від України.
Проросійськінаративи не увійшли до списку найпопулярніших постів ні уFacebook, ні в Instagram.
Про парламентські вибори в Україні писали:
• кожен 10-й користувач Facebook,
• кожен 129-й користувач VK.
10. Вибори не змінилиреакцій
У перший тиждень після 21 липня мало що змінилося. Рекордно високі результати «Слуги народу» спричинили швидку появу постів та реакційу Facebook. Найбільш популярний допис(8 900 вподобань та 8 100 поширень)про цю партію атакував Зеленського за те, що він не спромігся допомогти українській делегації в ПАРЄ.
«Європейська Солідарність» (5 200 вподобань та 60 000 поширень на допис) була другою найбільш обговорюваною партією, однак у негативному сенсі.Інші пости про партії були критичними та обнадійливими водночас.
Український Facebook залишився консолідованим у своїй реакції щодо «Опозиційної Платформи», хоча найбільш популярний пост набрав менше ніж 1 тис. вподобань.
VK виявився байдужим до результатів виборів. У найпопулярнішому пості (106 вподобань) антиукраїнський користувач глузував з лідера «Слуги народу» Дмитра Разумкова, коли той заявив, що Україна не амністує підтримуваних Росією бойовиків.