Патрульна поліція Луганщини: шкільний офіцер поліції – черговий крок у профілактиці злочинності
Не вперше і не в остання ми знову і знову повертаємося до теми взаємодії поліції та громадськості. Сьогодні мова буде про те, як поліцейські співпрацюють із закладами освіти.
Але перш ніж розпочати, я хочу нагадати той факт, що нова, реформована поліція системно працює за багатьма напрямками і проектами з громадськістю. Таку взаємодію ще називають англійським терміном Community Policing.
Вона полягає у тому, що поліція працює, зважаючи на думку мешканців щодо питань громадського порядку у кожному конкретному районі, селі, місті тощо.
Зрозуміло, що Community Policing – це велика та гучна назва масштабних змін по співпраці із громадськістю. Втім, ці зміни відбуваються тут і зараз, відбуваються поступово та системно.
І всі ми можемо побачити ті кардинальні зміни, побачити наочно серйозну та кардинальну реформу правоохоронних органів. В основі всього – нова ідеологія.
Головна її ідея, головний меседж - завдання поліцейських не лише боротися із порушенням закону, а й вселяти в людей віру в незворотність реформ.
В основі цієї реформи – модель переходу від каральної до сервісної функції діяльності правоохоронних органів.
Патрульна поліція — підрозділ Національної поліції, який цілодобово патрулює міста України, забезпечує громадський порядок та безпеку, першим реагує на повідомлення про правопорушення і надзвичайні події, надає поліцейські послуги, первинну медичну та невідкладну допомогу громадянам, забезпечує безпеку дорожнього руху, розглядає справи про адміністративні правопорушення і застосовує засоби адміністративного впливу до правопорушників, організовує заходи безпеки на місці ДТП, оформлення необхідних документів.
Проект «Шкільний офіцер поліції» розпочав свою роботу в Україні завдяки Проекту підтримки підготовки поліцейських (РТАР), що реалізовується в Україні компанією «Агрітім Канада Консалтинг Лтд» за фінансової підтримки уряду Канади.
Головним завданням проекту «Шкільний офіцер поліції» є створення безпечного середовища у загальноосвітніх навчальних закладах.
Воно реалізується через здійснення ефективної профілактики правопорушень серед учнів, застосування відновних практик задля попередження конфліктів, правопорушень та інших негативних явищ.
Це спільна робота Національної поліції та Міністерства освіти і науки України. На «уроках» від поліціантів мова йде про такі важливі теми, як безпечна поведінка на дорозі та в побуті, поведінка у стресових або небезпечних ситуаціях, права дитини, запобігання та протидія насильству у сім’ї, булінгу тощо.
Кожен поліцейський, який приходить у школу, в якості шкільного офіцера поліції, був відібраний з числа патрульних поліцейських. Всі вони пройшли відповідні тренінги, спеціальну підготовку та приступили до втілення проекту. Офіцер поліції має знайти спільну мову і з педагогами, із батьками, і з дітьми.
Експеримент «Шкільний офіцер поліції» стартував в 2014 році. Після успішних результатів роботи в містах Київ, Львів, Одеса та Івано-Франківськ, до проекту долучились Харків, Дніпро, Кропивницький, Чернівці, а 29 травня 2018 року проект розпочав свою роботу і в трьох містах Луганської області - Краматорськ, Лисичанськ, та Рубіжне.
Проект «Шкільний офіцер поліції» - гарний приклад ефективної співпраці поліції і громади.
Станіслав Стахеев – інспектор відділу із зв’язків з громадськістю управління Патрульної поліції у Луганській області, лейтенант поліції. Він розповів про шкільного офіцера поліції, про цілі і завдання проекту, і те, як він реалізується на Луганщині.
А що з цього приводу думають педагоги?
Людмила Борисівна Євсєєва – директор Рубіжанського ліцею. За її плечима 20 років педагогічного стажу, у тому числі стаж адміністративно-управлінської роботи – 8 років.
Наша співрозмовниця розповіла про те, як навчальний заклад співпрацює з Національною поліцією, як поліціанти приходить на допомогу, як проводять профілактичну роботу.
Патрульні поліцейські, долучившись до проекту «Шкільний офіцер поліції», проводили чимало заходів.
Так, наприклад, у листопаді, під час проведення «Тижня безпеки дорожнього руху», вони зустрічалися зі школярами Сєвєродонецька, Лисичанська, Рубіжного.
Головна мета цих заходів – покращення транспортної дисципліни, профілактика дорожньо-транспортних пригод та попередження дитячого травматизму.
Цього разу особливу уваги на зустрічах у школах патрульні провели акцію «Я бачу і мене бачать». Інспектори розповіли учням як слід поводити себе на дорозі, зокрема в темну пору доби. Також продемонстрували кілька пізнавальних відеороликів про необхідність користування пасками безпеки.
Поліцейські розповідали школярам про обов’язкове дотримання правил дорожнього руху, відповіли на чисельні запитання учнів.
Наприкінці зустрічі кожен учень отримав невеличкий подарунок, який зробить їх помітним для водіїв — світловідбиваючі наліпки, які поліцейські допомогли прикріпити до їх ранців.
Важлива деталь, тиждень безпеки, це не тільки якісь заходи строго у рамках цього тижня. Ні, це цілеспрямована, системна робота про профілактиці Правил дорожнього руху.
Сьогодні однією з нагальних проблем є безпека руху, бо це - життя! Пішохід, в тому числі дитина, зобов’язана дотримуватись правил дорожнього руху на рівні з іншими його учасниками.
Варто зазначити, що лише за 10 місяців 2018 року на території України поліцейськими було зафіксовано більш ніж 122 тисячі ДТП, з них - ДТП з потерпілими – майже 20 тисяч. На дорогах загинуло більш ніж 2600 людей, а внаслідок ДТП – близько 26 тисяч осіб отримали травми.
У листопаді Патрульна поліція Луганщини презентувала проект «Шкільний патруль», мета якого – профілактика та зменшення кількості правопорушень в школах. Це - спільний проект громадської організації "Регіон-13" та поліції Луганської області.
У рамках цього проекту, щонайменше сорок учнів стануть активними учасниками тренінгів та занять з фізичної підготовки під патронажем фахівців патрульної поліції та партнерів проекту. Кожен учасник проекту відчує себе справжнім поліцейським під час офіційної посвяти до лав шкільних Шерифів.
В обов’язок Шерифів та їх помічників входитиме додатковий контроль та профілактика правопорушень, ознайомлення всього учнівського середовища різноманітних тем — від дотримання ПДР до булінгу.
Станіслав Стахеев – розповів про небезпеку такого явища, як «булінг».
Нещодавно, в рамках проекту «Шкільний патруль» учні відвідали університет внутрішніх справ імені Є. О. Дідоренка. Відібрані кандидати відвідали комп'ютерний клас де вчилися складати фоторобот на прикладі портрета Гаррі Поттера.
А 28 листопада «Шкільний патруль» завітав до Управління Патрульної поліції Луганській області.
Шкільні патрульні учні ознайомились з основними видами буллінгу та методами протидії йому. Надалі за маршрутом екскурсії, школярі познайомились із патрульними спецпідрозділу ТОР, які продемонстрували їм своє екіпірування та розповіли про свій підрозділ.
Коли ми готували цей матеріал, сталася знамена подія – 3 грудня 2018 року у Сєвєродонецьку відбулася Урочиста присяга шкільних патрульних. Майже 40 підлітків, які пройшли складний відбір, стали шкільними патрульними. Відтепер кожен з них має власний жетон, шеврон, однострій та щоденник правопорядку, до якого заноситиме події, які стосуються безпеки учнів.
До присяги їх привів особисто начальник Управління патрульної поліції Олександр Гостіщев.
На довгоочікувані урочистості з приводу свята були присутні батьки і вчителі, шкільні офіцери поліції та представники громадськості. Шкільні патрульні заступили на чергування у 20 школах Сєвєродонецька.
Маємо надію, що кількість правопорушень у навчальних закладах поменшає. А шкільні патрульні стануть надійними помічниками офіцерів поліції.
***
Сьогодні, у зв’язку з переходом України на воєнний стан, поліція Луганщини переведена на посилений варіант несення служби. Але і в цей період поліцейські не забувають про профілактичну і виховну роботу серед дітей та підлітків.
Підготував Володимир Сидоренко, Паралель-медіа
Проект «Громадськість та поліція Луганщини: разом до безпечного майбутнього, спільні дії з превенції та зниження злочинності» впроваджується ГО «Східноукраїнський центр розвитку місцевої демократії» за підтримки Інноваційного Фонду з питань взаємодії поліції з громадою на засадах партнерства (CPIF) Проекту підтримки підготовки поліцейських (PTAP), що реалізовується в Україні компанією «Агрітім Канада Консалтинг Лтд» за фінансової підтримки уряду Канади.