Далекі обрії Луганських доріг (частина друга)
Ми продовжуємо розповідати про відбудову дорожньої інфраструктури та реформування дорожньої галузі на Луганщині. Першу частину читати тут.
Писати про цю тему і легко, і складно одночасно. Чому? Легко тому що всі бачать – дорогі, принаймні, у нас на Луганщині, дуже погані, проте всі бачать себе експертами в дорожній галузі. Складно тому, що справжніх експертів, хто міг би просто та доступно пояснити складні речі – обмаль.
На нашу думку, стан справ у галузі дійсно катастрофічний, але саме тут можна побачити наочні зміни.
І, повторимо, за даними соцопитування Центру Разумкова, 45 % українців назвали ремонт доріг однією з позитивних змін в країні за останній рік. Саме тому ми вирішили дослідити зміни, які сталися на Луганщині у 2017 році. Більш того, для нас дуже важливо назвати проблеми та показати перспективи розвитку.
Ремонт автодоріг - «було-стало»
Нам всім хочеться, щоб весь довгий процес відновлення доріг можна було викласти у вигляді фото у Фейсбуці - «було-стало». Чи варто говорити що у реальному житті все набагато складніше.
«Було-стало». Проведення робіт на дорозі «Кремінна – Торське», Кремінській район.
У цьому, 2017 році дорожники Луганщини досягли значних успіхів. Було виконано поточний середній ремонт ділянки автомобільної дороги «Кремінна – Торське» (автомобільна дорога загального користування місцевого значення О-13-15-01 «Кремінна – Торське», протяжність ділянки 7,2 км), яка з’єднує Луганщину із сусідньою Донеччиною.
Автомобільна дорога забезпечує зв'язок зі східними та західними областями України і відноситься до обласних доріг місцевого значення. В адміністративному відношенні ділянка дороги розташована в межах Кремінського району Луганської області.
Що таке «поточний середній ремонт»? Для того, щоб краще зрозуміти зазначимо наступне. Підрядник виконав зміцнення фундаменту дороги методом холодного методом холодного ресайклінгу.
Товщина фундаменту складає 22 см, нижнього – 8 см, верхнього – 5 см. Ремонтні роботи проводяться за рахунок обласного бюджету. Вартість об'єкту складає 59 млн. 749 тис грн.
Варто зауважити, що тендер та обрання підрядників проводилися через систему ProZorro. За результатами відкритих торгів було укладено договір між Службою автомобільних доріг у Луганській та ТОВ «Данко».
«Кремінна – Торське» лише одна ділянка проекту проект «Кільце життя» (Регіональна цільова програма дорожнього будівництва у Луганській області на 2016-2019 роки - «Кільце життя»). Проект було розроблено Службою автомобільних доріг у Луганській області спільно з Луганською обласною військово-цивільною адміністрацією
Проект містить перелік стратегічних автошляхів загального користування, які з’єднують районні центри Луганщини та забезпечують транспортний зв’язок із сусідніми областями (Харківською, Донецькою), з подальшим рухом до Харкова, Запоріжжя, Дніпропетровська, Києва та Полтави.
Загальна протяжність маршруту «Кільце життя» становить понад 450 км автодоріг, з яких 190 км потребують негайного поточного середнього ремонту.
Питання відновлення дорожньої інфраструктури на контролі голови Луганської обласної державної адміністрації – керівника обласної військово-цивільної адміністрації Юрія Гарбуза. Його заступник – Вадим Данієлян особисто відповідає за стан справ.
Очільник Луганської області Юрій Гарбуз часто особисто перевіряє відбудову дорожньої інфраструктури. Дорога «Кремінна – Торське», Кремінській район.
Дивись також Прагнення до миру: Будують дома, відновлюють мости, ремонтують дороги
За словами Вадима Данієляна, загальна сума фінансування, необхідна для відновлення всіх доріг та інфраструктури області, складає близько 4,2 млрд грн. На ремонт тільки автодоріг, які входять до маршруту «Кільце життя», за різними оцінками необхідно близько 830 млн грн. І Луганщини знаходить гроші.
За словами Вадима Данієляна, закінчені роботи на дорогах «Кремінна - Торське» (дорога О131501), ділянці дороги Р-66 КПП «Демино-Олександрівка» – Сватове – Лисичанськ – Луганськ, поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Р-07 Чугуїв - Мілове (через м. Старобільськ), покладено нижній шар асфальтобетону на дорозі «Сєвєродонецьк-Старобільськ» (Новоастрахань) від блокпосту і майже через весь населений пункт та інших…
Одна з головних проблем, що виявилася, наприклад на дорогах Н-21 «Старобільськ-Новоайдар», Т-13-09 ділянка «Щастя - Станиця Луганська» - підрядник, у зв’язку з загостренням бойових дій, припинив роботи. Домовитися про продовження робіт не вдалося, Луганщина була вимушена розірвати договір, оскільки підрядники відмовилися виконувати свої обов’язки. Після цього було необхідно знову проводити тендер.
Ось, що розповів Вадим Данієлян.
Як ми вже зазначали, влітку цього року на Луганщину приїздили керівник Державного агентства автомобільних доріг України Славомір Новак, міністр інфраструктури України Володимир Омелян, його заступник Юрій Лавренюк. Для зазначених керівників це був перший візит на Донбас.
Супроводжуючі гостей, заступник голови Луганської ОДА Вадим Данієлян, начальник Служба автомобільних доріг Артем Арапов, директор ДП «Луганський облавтодор» Олександр Коротун доповідали про проект «Кільце життя», говорили о проблемах та перспективах. Гості, без перебільшення, були враженні – «Як таке можливо у зоні АТО, на Луганщині?».
Про враження приємні та не дуже
Наведемо приклад неприємних вражень. Славомір Новак, перебуваючи на Луганщині, відвідав місто Сватове.
Він був вражений руйнуваннями, які зазнав Сватівський РАД. «Сватівський РАД – філія ДП «Луганський облавтодор», одна з найбільш потужних виробничих баз області.
Філія була спроможна якісно обслуговувати мережу доріг загального користування яка налічує близько 400 км.
Крім того могла забезпечити робітників усіх філій Луганської області спецодягом власного виробництва. Але у листопаді 2015 року, вибухом снарядів на військовій базі, поблизу Сватівського РАД, пожежею було повністю зруйновано господарство Сватівського райавтодору», - розповів Олександр Коротун.
В результаті вибуху снарядів та пожежі пошкоджено адміністративне приміщення, знищено більшість дорожньо-будівельної спецтехніки та матеріально-технічної бази. Зруйновані ангари, бокси, та інші приміщення.
На територій підприємства вибухонебезпечні пристрої, знаходять і на теперішній день. Завдана шкода у фінансових показниках складає близько 22 млн. грн.
Руйнування у Сватовому, листопад 2015 року.
Славомір Новак відвідує «Сватівський РАД – філія ДП «Луганський облавтодор».
«Маю дуже приємні та позитивні враження, - заявив на Луганщині Славомір Новак. - Я тут побачив не лише фронтову зону, а також звичайне, щоденне життя з великою кількістю позитивних людей. Тут - окремий простір з особливою енергією. Нашим обов'язком є підтримати цих людей, створити умови для кращого життя. Це є майбутнє єдиної України, і ми повинні долучати цих людей до єдиного суспільства».
«Наш Уряд визначив ремонт автошляхів одним з пріоритетів роботи. Ми виконуємо обіцянки: реконструкція та будівництво автошляхів триває по всій Україні. Отримую багато питань тут, у Фейсбуці, коли розпочнеться реконструкція тієї чи іншої ділянки. Запевняю вас, там, де дороги ще не реконструйовано це - питання часу.
За п’ять-сім років ми матимемо якісне дорожнє покриття по всій країні. Стосовно Донецької та Луганської областей я підтримую очільника Укравтодору Славоміра Новака – потрібно звернути особливу увагу на інфраструктуру цих регіонів», - підкреслив на своїй сторінці у
Славомір Новак поділився з нами своїми враженнями.
Відновлювати мости допомагають українські військові
Сьогодні надійним підрядником відбудови дорожньої інфраструктури на Луганщині виступають українські військові. Роботи по відбудові мостів виконують військовослужбовці 19 окремого мостового загону 26-го об’єднаного загону Державної спеціальної служби транспорту Міністерства інфраструктури України.
26 жовтня у Рубіжному відбулася знакова подія: після капітального ремонту, відкрили Томашівський міст через річку Сіверський Донець, який з’єднав два міста – Новодружеськ та Рубіжне. Була закінчена робота, яка тривала 5 місяців.
Нам приємно відзначити, що ми намагалися відстежити процес відбудови Томашівського мосту – від травня по жовтень. Ми також були і на Троїцькому мосту, який розташований впритул лінії розмежування, фактично на лінії фронту.
Етапи відбудови Томашівського мосту через річку Сіверський Донець (червень-жовтень 2017 року).
Томашівський міст розташований на 130-му кілометрі дороги Т-13-02. Цей залізобетонний міст через річку Сіверський Донець було збудовано поблизу передмістя Лисичанську (місто Новодружеськ) ще у 1986 році. Бойовики підірвали його під час відступу в травні 2014 року.
У вересні 2014-го року його вже відновлювали співробітники ДСНС, тоді при тимчасовому ремонті не всі будівельні нормативи були дотримані, через що рух транспорту вагою понад п'ять тонн через міст заборонено.
Тендер та обрання підрядників проводилися через систему ProZorro. Роботи з капітального ремонту здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету. Вартість робіт у відповідності до проведеного тендеру склала 12,5 млн гривень.
Замовником робіт виступила Служба автомобільних доріг у Луганській області. Проектна документація була підготовлена за обласні кошти. Ремонт мосту став можливим завдяки програмі Кабінету Міністрів України на відновлення інфраструктури в Східних областях України та проводився за рахунок коштів державного бюджету.
На урочистостяхз нагоди відкриття мосту були присутні Секретар РНБО Олександр Турчинов, заступник Міністра інфраструктури Юрій Лавренюк, народний депутат Максим Бурбак, Голова Адміністрації Державної спеціальної служби транспорту генерал-лейтенант Микола Мальков, представники Укравтодору, Служби автомобільних доріг у Луганській області, облдержадміністрації, місцевої влади та громадськості.
Вважаємо, що буде доречно процитувати Олександра Турчинова. Олександр Турчинов про роль військових у відновленні інфраструктури.
Юрій Гарбуз назвав збудований міст мостом додому, мостом, який з’єднує Луганщину.
Очільник Луганщини Юрій Гарбуз, з яким ми поспілкувалися на відкритті Томашівського мосту, висказав сподівання, що наступний рік має стати роком будівництва доріг на Луганщині. Для цього він просить сприяння і парламенту, і уряду.
Дивись також Як відкривали Томашівський міст на Луганщині (фоторепортаж).
Сьогодні військовослужбовці Державної спеціальної служби транспорту ведуть також капітальний ремонт мосту в селищі Троїцьке, Попаснянського району. Міст через річку Лугань (розташований на км 37 + 062 автомобільної дороги О131201 (пункт пропуску «Танюшівка» — Старобільськ — Артемівськ — Комишуваха — Попасна — Мирон ГРЕС) було пошкоджено в результаті бойових дій.
Цей міст є єдиним шляхом, що з’єднує цей населений пункт з «великою землею». Вартість капітального ремонту мосту – близько 9,5 млн. грн.
Міністр інфраструктури України Володимир Омелян проінспектував відбудову мосту в селищі Троїцьке, Попаснянського району.
Заступник голови Луганської облдержадміністрації Вадим Данієлян говорить, що сьогодні військові працюють там, де відмовляються працювати інші підрядники за будь-які гроші. «Роботи з відновлення мосту у селищі Троїцьке, які проводять українські військові, йдуть майже впритул до лінії зіткнення», - підкреслив Вадим Данієлян.
Ось така розмова відбулася у нас на Троїцькому мосту. Бесіда була за участю міністра Володимира Омеляна, голови Адміністрації Державної спеціальної служби транспорту, генерал-лейтенанта Миколи Малькова, заступника голови Луганської ОДА Вадима Данієляна.
З метою інспектування ходу відбудовчих робіт на Троїцькій міст виїхав заступник Міністра інфраструктури Юрій Лавренюк.
Солдати-будівельники, як і багато хто з нас потребує Божої підтримки та мудрого пастирського слова.
У наш об’єктив попав благочинний Рубіжанського церковного округу архімандрит Іоасаф, який приїхав привітати воїнів зі святом Різдва Пресвятої Богородиці, або у народі "Другої Пречистої".
На свято до військових приїхав благочинний архімандрит Іоасаф.
Дивись також На шляхах до миру: військові допомагають відбудовувати мости Луганщини.
Луганщина відбудовує мости (частина друга – Томашівський, Троїцікій мости – будують військові)
Як відкривали Томашівський міст на Луганщині (фоторепортаж)
Про децентралізацію
…Сьогодні в Україні йде децентралізація і дуже скоро це відіб’ється на інфраструктурі. Тобто, після обласні та районні дороги будуть підпорядковані місцевій владі.
Уряд запевнює, що фінансування Дорожнього фонду буде наповнюватись з трьох джерел: акцизного збору, ввізного мита на нафтопродукти і з імпортованих на митну територію України транспорту і шин.
Ці грошові надходження не можна буде використати на щось інше, крім ремонту доріг. На повну фонд почне працювати у 2020 році. У 2018 році тільки 50% податків будуть направлені на дороги, в 2019 - 75%, а в 2020-му - 100%.
Заступник Міністра інфраструктури України Юрій Лавренюк, з яким ми поспілкувалися під час відкриття Томашівського мосту, високо відзначив результат роботи відомства з відновлення інфраструктури у зоні АТО. Він також зазначив, що з 1 січня 2018 року в Україні почне працювати Дорожній фонд.
Нарешті з'явиться цільове фінансування доріг місцевого значення. Реформа децентралізації доріг передбачає поетапне введення в дію Дорожнього фонду.
Розподіл коштів по областях буде пропорційний протяжності доріг, які знаходитимуться на балансі ОДА та буде здійснюватися за рахунок територіальних дорожніх фондів, які безпосередньо пов'язані з Дорожнім фондом. За більшість доріг буде відповідати місцева влада.
Говорить Заступник Міністра інфраструктури України Юрій Лавренюк.
Додамо, що фінансування на ремонти та утримання державних шляхів надходитиме з Дорожнього фонду, який запрацює з початку 2018 року та буде наповнюватись з трьох джерел: акцизного збору, ввізного мита на нафтопродукти і з імпортованих на митну територію України транспорту і шин. Ці грошові надходження не можна буде використати на щось інше, крім ремонту доріг.
Начальник Служби автомобільних доріг у Луганській області Артем Арапов розповів як відіб’ється децентралізація на дорогах та інфраструктурі Луганщини.
Заступник голови Луганської облдержадміністрації Вадим Данієлян розповів як відіб’ється децентралізація на дорогах та інфраструктурі.
Дивись також Про децентралізацію, сильні громади та якісні дороги (частина перша).
Про децентралізацію, сильні громади та якісні дороги (частина друга).
Погляд з Києва. Підсумки 2017 та плани на наступний рік
У 2017 році обсяг здійснених Укравтодором закупівель сягнув рекордних 54 млрд грн, що свідчить про значну активізацію роботи всієї дорожньої галузі. Відновлення дорожнього господарства залишається пріоритетом роботи Уряду Гройсмана. «Ми організували ремонт та реконструкцію доріг. 2016 рік став початком роботи, в 2017 році ми збільшили обсяги, на 2018 та в подальші роки це (будівництво доріг) залишається нашим пріоритетом», - підкреслює прем’єр-міністр України Володимир Гройсман.
15 грудня 2017 року у Києві відбулася підсумкова прес-конференція Міністерства інфраструктури України. http://paralel-media.com.ua/p78693.html
На ній виступив керівник Державного агентства автомобільних доріг України Славомір Новак. «2018 рік – це рік початку двох фундаментальних реформ дорожньої галузі. Ми втілюємо в життя децентралізацію доріг та імплементуємо Дорожній фонд, які стануть новою Конституцією дорожньої галузі країни.
Славомір Новак представив плани на 2018 рік на прес-конференції в Міністерстві інфраструктури. (Фото – прес-служби Укравтодору).
Наступного року продовжимо ремонти по всій країні, зокрема, на ділянках таких доріг: М-12 Львів-Умань, М-05 Умань-Одеса, Н-01 Київ – Знамянка, Н-08 Дніпро – Маріуполь, Н-11 Дніпро – Миколаїв, Р-46 Київ – Суми, Н-31 Дніпро – Решетилівка, М-01 Київ-Чернігів, Н-03 Житомир – Чернівці, М-05 Київ – Одеса, М-06 Київ – Чоп, М-15 Одеса – Рені. Усі ремонти будуть здійснюватися за маршрутним принципом».
За словами Славоміра Новака, у 2017 році в Україні відремонтували найбільшу кількість доріг за останні 5 років – 2 100 км. Для порівняння – у 2014 році було відремонтовано тільки 102 кілометри. Новак наголосив на тому, що кроком, кілометр за кілометром ми будемо робити європейську мережу доріг тут, в Україні.
Завдання Луганщини - відремонтувати дороги Н-26, Н-21 та продовжити відновлювати мости
Днями у Державному агентстві автомобільних доріг України начальник Служби автомобільних доріг у Луганській області Артем Арапов представляв плани щодо будівництва, реконструкції та ремонтів на 2018 рік.
За його словами, наступного року планується з’єднати якісними дорогами найбільші промислові центри – Сєверодонецьк, Рубіжне, Лисичанськ – із Донецькою областю. Наступного року планується завершити роботи на дорозі Н-26. Об'єкт ремонту: повна назва дороги Н-26 Чугуїв - Мілове (через м.Старобільськ, 3 км).
Також планується продовжити ремонт на дорозі Н-21 (повна назва дороги Н-21 - Старобільськ - Луганськ - Хрустальний - Макіївка - Донецьк, ділянка 7 км). Ця дорога з’єднує два великих сільськогосподарських райони і яка фактично повністю зруйнована. Проектна документація на ділянку від Старобільська до Новоайдара готова.
Також планується зробити проекти в’їздів в область по дорозі Т-13-02 Лисичанськ – Бахмут, оскільки це єдиний в’їзд на територію Луганської області, який знаходиться у найгіршому стані.
У 2017 році відремонтовано міст через р.Айдар на автомобільній дорозі Н-26 Чугуїв – Мілове км 195+599, та міст через р.Сіверський Донецьк на автомобільній дорозі Т-13-02 КПП «Танюшівка» – Старобільськ – Бахмут км 130+818.
Продовжаться роботи по відновленню моста через р.Лугань на автомобільній дорозі О131201 (ПП "Танюшівка" - Старобільськ – Бахмут) - Комишуваха - Попасна – Мирон ГРЕС км 37+062.
В планах на 2018 рік - міст через річку Красна, на національній автомобільній дорозі державного значення Н-26 Чугуїв-Мiлове (через м.Старобільськ), шляхопровід через залізничну колію, на національній автомобільній дорозі державного значення Н-32 Покровськ - Бахмут – Михайлівка, км 105+968. Міст через р.Сіверський Донецьк на автомобільній дорозі Т-13-02 КПП «Танюшівка» – Старобільськ – Бахмут, км 130+818. Також планується відновити шляхопроводи на дорозі Т-05-04 (Покровськ – Бахмут) і поблизу Сватового на дорозі Н-26.
Також відбудеться ремонт дороги Т-13-06 Сєвєродонецьк - Новоайдар, 2 км.
В планах також проведення робіт на дорогах Р-66 Контрольно-пропускний пункт "Демино-Олександрівка"-Сватове-Лисичанськ-Луганськ, 3 км; Т-13-02 Контрольно-пропускний пункт "Танюшівка" - Старобільськ-Бахмут, 5 км. Т-13-06 Сєвєродонецьк- Новоайдар, 2 км, Т-13-09 Щастя - Широкий, - дві найбільш проблемні дільниці дороги, Т-13-13 Троїцьке - Старобільськ - Білокуракине, 4 км.
Головний висновок - об'єкти ремонту які надано до плану робіт на 2018 рік мають важливе соціально-економічне значення для Луганської області та є невід'ємною частиною транспортного сполучення між регіонами України.
Артем Арапов у Державному агентстві автомобільних доріг України. (Фото – прес-служби Укравтодору).
***
Війна продовжується. На Донбасі не припиняються ворожі обстріли. Між тим, українська Луганщина мріє про мир, а його провісником і є ремонт та будівництво доріг та відновлення інфраструктури.
Прийде час і на тій, окупованій території, ми будемо відбудовувати інфраструктуру – мости і дороги.
Володимир Сидоренко, Паралель-медіа (фото автора, якщо не зазначене інше).