Парламент зареєстрував законопроект про відновлення пенсій для постраждалих від конфлікту
Сьогодні у рубриці «Переселенці» поговоримо ті нововведення, які вступили у дію буквально днями. Більшість з них напряму торкаються життя переселенців. Тобто, тих, хто був покинути рідну домівку, тим кому сьогодні найскладніше – вони бідкаються по орендованих квартирах, хоча у той же час вона мають свої власні квартири в окупованій зоні.
Під час підготовки використані матеріали з Юридичного інформаційного бюлетеня, який видається у рамках спільного проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Данської ради у справах біженців, Данської групи розмінування та проекту Європейського Союзу «Цивільний захист та гуманітарна допомога».
Парламент зареєстрував законопроект про відновлення пенсій для населення, постраждалого від конфлікту
В результаті спільних зусиль національних та міжнародних гуманітарних організацій і організацій з питань прав людини, у липні цього року Верховною радою України було зареєстровано проект закону, що дозволяє внутрішньо переміщеним особам та людям, що постраждали від конфлікту, без обмежень отримувати пенсію. Повна назва - Проект закону № 6692 від 12 липня "Про внесення змін до деяких законів України щодо права на отримання пенсій певними категоріями громадян". Законопроект передбачає внесення змін до деяких законодавчих актів та усунення бар'єрів для пенсійних виплат жителям непідконтрольних територій.
З початку збройного конфлікту Пенсійний фонд України веде електронний реєстр ВПО, що отримують пенсії. В цьому реєстрі міститься інформація про заявника і мав на меті полегшення процесу пенсійних виплат з мінімальним використанням паперових форм.
Положення законопроекту матимуть позитивний вплив на постраждале від конфлікту населення, включаючи жителів непідконтрольних територій, які на разі не можуть отримати пенсії.
Основні положення законопроекту
- Це стосується пенсій, які нараховувались, але не сплачувались в період конфлікту. Також розглядається питання документів та інформації, що необхідні для встановлення можливості отримувати пенсії. Законопроект має на меті прибрати обмеження щодо періоду часу, за який можуть вимагатись пенсії, і переслідує ідею, щоб статус ВПО не пов’язувався з отриманням пенсії.
- Введення реєстру. Пенсії будуть нараховуватися на основі документів, наявних у особи, а також інформації, що зберігається в реєстрі.
- Місцеві органи Пенсійного фонду будуть зобов'язані перевіряти документи, надані пенсіонером, і не будуть мати повноважень відмовляти у виплаті пенсій на підставі неможливості верифікації такої інформації.
- Трирічне обмеження скасовано. Законопроект піднімає питання щодо обмеження, яке згідно з чинним законодавством забороняє виплату пенсії у випадках, коли заявник не отримував пенсію за попередні три роки. У деяких випадках діюче законодавство дозволяє виплату невиплачених пенсій за останні 12 місяців. Законопроект знімає обмеження, відкриваючи шлях для ретроактивних виплат без будь-яких обмежень у випадках збройного конфлікту та інших форс-мажорних обставин.
- Пенсії для людей, які проживають на непідконтрольній території. Держава складе окремий список пенсіонерів, які проживають на непідконтрольній території та в населених пунктах уздовж лінії дотику. Він також дозволить цим пенсіонерам отримувати пенсії через законних представників. Нарахування будуть здійснюватися лише на банківський рахунок через мережу уповноважених банків. Це означає, що тим пенсіонерам, які не можуть подорожувати чи переселятися з непідконтрольної території, буде необхідно одноразово отримати нотаріально завірену довіреність на підконтрольній території, щоб інші документи могли бути подані від їх імені, а пенсія буде начислятися на особистий банківський рахунок.
Про біометричні паспорти для мешканців Донбасу
Додаткова ідентифікація ВПО, які бажають отримати паспорт громадянина України та паспорт громадянина України для виїзду за кордон. Законно це чи ні? У червні в парламенті було зареєстровано два законопроекти, які спрямовані на проведення додаткової ідентифікації ВПО, які бажають отримати паспорти.
Тексти законопроектів дуже схожі, з незначними відмінностями щодо звільнення від сплати мита за отримання паспортів для ВПО та інших осіб, що проживають на неконтрольованих Урядом територіях. Законопроекти викликали критику з боку громадянського суспільства та обговорювалися на зустрічах між громадськими організаціями та Державною міграційною службою України.
Основні положення:
- Процес ідентифікації особи збільшується з 2 місяців до 6 місяців. Єдиний державний демографічний реєстр ведеться міграційною службою, і як правило, він заповнюється інформацією, коли люди звертаються за паспортом громадянина України для виїзду за кордон або ID карткою. Люди подають необхідні документи та проходять процедуру ідентифікації з метою отримання паспортом громадянина України для виїзду за кордон або паспорта громадянина України/ID картки.
Проект дає змогу органам міграційної служби проводити процедуру ідентифікації до 6 місяців у випадку, якщо вони не мають необхідної інформації про особу в своїх картотеках (це пов’язано з тим, що паперові документи фізично недоступні через конфлікт).
- Надає доступ до інформації, що становить банківську таємницю. Міграційна служба матиме право отримувати документи, у тому числі ті, що містять фотографії особи, від банківських установ.
- Доступ до різних реєстрів та персональних даних. Розпорядник Єдиного державного демографічного реєстру матиме доступ до даних, що є у розпорядженні податкових, митних, пенсійних та соціальних служб, а також Державного реєстру актів цивільного стану та Державного реєстру виборців.
Положення, що викликають занепокоєння правозахисників:
- Фізичним особам, що втратили паспорти та подали документи для їх відновлення необхідно буде пройти задовгу процедуру ідентифікації. Для переселенців це має підвищений ризик небезпеки у випадках, коли вони подорожують через лінію зіткнення і не мають в наявності своїх паспортів.
- Задовга процедура ідентифікації.
- В проектах не міститься положень про захист персональних даних. Бажано, щоб проекти законів передбачали згоду особи на обробку персональних даних, доступних в зазначених реєстрах, а також зобов'язання не розкривати інформацію третім особам.
Житлова допомога для переселенців та реєстр субсидій
Надання щомісячної адресної допомоги переселенцям для покриття витрат на проживання залежить від того, чи володіє житлом або частиною житла на підконтрольній території будь-хто з членів родини. У липні Кабінет Міністрів України прийняв ще одну поправку до Постанови № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг», в якій вказано, що наявність житла або частини житла на підконтрольній території не є перешкодою для отримання житлової допомоги сім’ям до складу яких входять військовослужбовці з числа ВПО, що беруть участь в АТО.
На відміну від них, ВПО що володіють житлом або його частиною на підконтрольній території, в цілому як і раніше не зможуть отримувати допомогу на покриття витрат на житло. Це не рідкість в Україні, коли людина володіє частиною нерухомості, у зв’язку з методом, що застосовувався для приватизації майна після набуття незалежності.
Зміни до Постанови також прирівняли дітей з інвалідністю до осіб з інвалідністю з точки зору отримання такої ж суми допомоги - 1312 грн. Раніше вони отримували 884 гривні.
Підготував Володимир Сидоренко, Паралель-медіа