Липнева педагогічна нарада: Чи почула освітян Ірина Геращенко?
За традицією, педагогічна нарада проводиться у серпні, напередодні початку нового навчального року. Безперечно так відбудеться і цього року. Проте, коли наприкінці липня, на Луганщину завітала перший заступник голови Верховної Ради України Ірина Геращенко, очільники евакуйованих луганських вишів та освітяни середньої школи мали нагоду ще раз донести до парламентарів свої проблеми та сподівання.
Під час візиту на Луганщину, Ірина Геращенко завітала до Східноукраїнського національному університету імені Володимира Даля. Тут вона ознайомилася з роботою освітнього Центру «Донбас-Україна» та приймальної комісії університету, а також поспілкувалася з професорсько-викладацьким складом вищих навчальних закладів Луганської області, які були переміщені з тимчасово окупованої території у відповідності до наказу Міністерства освіти.
Головне питання - «Що маємо з абітурієнтами сьогодні?». Абітурієнтам із зони проведення АТО (у тому числі і з окупованих міст) та населених пунктів на лінії зіткнення мають можливість вступати до евакуйованих вишів за результатами вступних випробувань без сертифікатів ЗНО.
Відповідний закон Верховна Рада прийняла у квітні 2016. Краще було б прийняти закон раніше, проте…Маємо те, що маємо. Міністерство освіти і науки України зробило все, що закон запрацював. Проте, існують інші проблеми, які потребують вдосконалення саме на законодавчому рівні.
Ірині Геращенко доповіли, що механізм вступу був такий: випускникам шкіл 2015-2016 рр., які можуть бути віднесені до категорій осіб зазначених в законі, для подачі документів до Приймальної комісії необхідно було отримати документ про загальну середню освіту державного українського зразка в Освітньому центрі «Донбас-Україна», пройти державну підсумкову атестацію з української мови та історії України (при вступі ці оцінки використовуються в якості оцінок вступних іспитів до СНУ ім. В. Даля). Безпосередньо в університеті після подачі документів необхідно було скласти лише вступний іспит з обов’язкового предмета, що визначений у переліку за кожною спеціальністю.
Освітній центр «Донбас-Україна» працював на базі всіх евакуйованих вишів. Отже, правила були схожі. Особливості подання документів були такими, що документи мали подаватися особисто. Отже, з Луганська та інших міст області до Сєвєродонецька, Старобільська, Рубіжного, Лисичанську, Харкова, Сум, Києва, Кремінній діти приїздили разом з батьками.
Роботу освітніх центрів «Донбас – Україна» в Луганській області організовано у наступних вищих навчальних закладах: Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Луганський національний університет імені Тараса Шевченко, Луганський державний медичний університет, Донбаський державний технічний університет, Луганський національний аграрний університет, Луганський державний університет внутрішніх справ ім. Е.О. Дідоренка, Луганська державна академія культури і мистецтв.
Поступати до евакуйованих вищих навчальних закладів приїжджали діти з Перевальська, Луганська, Краснодону, Трьохізбенки, Станиці Луганської, Попаснянського району… Головне - молодь обирає якісну українську освіту і відповідний диплом.
Ірина Геращенко розпочала зустріч з вітання освітянам. Далі вона відзначила, що керівництво та викладачі переміщених ВНЗ та взагалі освітяни, взяли на себе відповідальність за майбутнє Донбасу та виконують дуже важливу місію, тому вони потребують підтримки від держави.
Після слів подяки вона нагородила трьох представниць освітніх закладів Почесними грамотами Верховної Ради за заслуги перед українським народом.
Говорячи про проблеми середньої школи Ірина Геращенко зазначила, що вона бачить такі проблеми: низька заробітна плата вчителів (середню зарплату слід підняти до 4500 гривень, тобто, щоб вона була втричі більшою ніж мінімальна зарплата в державі. Це можливо тільки шляхом внесення змін до тарифної сітки); необхідність змін у шкільні програми (і тут депутат подякувала луганським вчителям, які дуже активні у пропозиціях щодо змін шкільних програм); критичне становище професійно-технічної освіти, яка переживає занепад – не вистачає коштів.
Після Ірини Геращенко виступили ректори вишів-переселенців. Вони порушили низку гострих та важливих питань.
Ректор СНУ Ольга Поркуян озвучила загальні проблеми вищої школи: необхідна допомога на відновлення матеріальної бази закладів, для викладачів-переселенців потрібні пільгові кредити на придбання житла. Ольга Поркуян висловила побоювання щодо нового порядку розподілу бюджетних місць за загальноукраїнським конкурсом.
Ректор Луганського національного університету імені Тараса Шевченка Сергій Савченко зазначив, що новий закон працює, це підтвердила цьогорічна вступна кампанія.
«Цього року із зони АТО, з сірої зони до нас звернулися 200 дітей. Це дуже добрий показник. Вони ніколи б не змогли поступити до вищу, якщо б Верховна Рада не прийняла Закон. Закон працює, проте вже сьогодні ми бачимо прогалини, які слід вирішити. Наприклад, розширення списку населених пунктів, що входять до списку зоні проведення АТО. Сьогодні Україна програє інформаційну війну. У Луганську 24 години на добу задовбвує сепаратистська пропаганда. Якщо ми програємо війну в освіті, всі зусилля держави у поверненні Донбасу будуть марними. Коли дитина попаде до нас ми знайдемо всі можливості, щоб вивітрити цю пропаганду».
Проректор Луганського державного медичного університету Микола Овчаренко розповів, як виш переїхав у містечко Рубіжне, про те, що сьогодні також потрібна допомога – насамперед у створені клінічної бази для університету на базі медичних закладів регіону.
А чи чує освітян обласна влада? За словами Миколи Овчаренко, так, чує. І підтвердження цьому нещодавня зустріч голови Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Юрія Гарбуза з ректорами та проректорами університетів Луганщини.
Цього разу губернатор був у відряджені та саме за сприянням ЛОВЦА багато проблем вирішується на рівні обласної влади.
Якщо узагальнити, то на чому наполягають ректори, які проблеми вишів потребують втручання парламенту? Необхідно, щоб депутати працювали не тільки заради своїх політсил, а для вирішення нагальних проблем вищої школи.
Потрібно підтримати
А після цього внести зміни у Закони України "Про вищу освіту", "Про публічні закупівлі", Податковий кодекс та інші.
Проект цього Закону внесли народні депутати України – члени Комітету з питань науки і освіти. Серед авторів – О.Співаковський, В.Курило, Н.Веселова, І.Геращенко та інші.
Зараз Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти доручено доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні за скороченою процедурою.
У чому сутність? Коротко говорячи, для подальшого розвитку переміщеним ВНЗ необхідно тимчасово створити особливі умови для підтвердження статусу, проведення публічних закупівель, отримання ліцензій, акредитацій, матеріально-технічних ресурсів, додаткових помешкань для організації учбового процесу або проживання студентів та співробітників. Сам тому на зустрічі з Іриною Геращенко ректори звернулися за підтримкою.
Перший віце-спікер Верховної Ради відзначила важливість прийняття Закону, яким дозволено вступ до вищих навчальних закладів абітурієнтам із зони АТО без сертифікатів ЗНО, а також пообіцяла посприяти вирішенню порушених питань і у першу чергу вищезазначеного законопроекту.
Таким чином, ректори, як справжні керівники навчального процесу, думають не тільки про сьогодення, а й про майбутнє. Саме тому, вони наголошують на тому, щоб стимулювати розвиток переміщених вищих навчальних закладів, а також недопущення обмеження прав та інтересів їх працівників та осіб, які там навчаються.
Про свої враження від зустрічі Ірина Геращенко повідомила на сторінці в
«Мали дуже важливе спілкування з ректорами евакуйованих вузів, говорили, як працює нещодавно прийнятий закон про можливості навчання в українських вузах дітям з окупованих територій( за цей закон особлива подяка Л. Гриневич, О. Рябчину, В. Співаковському, іншим шановним колегам)», - відзначила Ірина Геращенко.
За словами Ірини Геращенко, цього року на Луганщині приїхали здати ЗНО з окупованих територій 231 випускників, 65 дітей подали документи на іспити в Східноукраїнський національний університет ім. Даля. В інші евакуйовані вузи також приїжджають наші, українські діти з окупованих територій.
«І ми маємо це підтримувати, нехай вони вчаться, а не воюють», - підкреслила Ірина Геращенко.
Ірина Геращенко вважає, що освітяни дали кілька влучних пропозицій по вдосконаленню законодавства – «дуже правильних, що стосуються студентів вузів на окупованих територіях.
Адже ці «вузи» брешуть студентам, що начебто їм видадуть справжні дипломи. Насправді, вузи в окупації позбавлено ліцензій, а їх роздруковані на папірцях «дипломи» не визнають навіть в РФ. І ми повинні донести цю інформацію студентам, що, по суті, витрачають час і роки, навчаючись у невизнаних закладах, які не дадуть їм дипломів і знань», - написала Ірина Геращенко.
Ірина Геращенко зробила підсумки візиту на Донбас: «Повертаюся додому з великим домашнім завданням - і по законодавству, і по вирішенню локальних проблем, і по роботі у мінській групі. Дякую тобі, Донбас, за ці два важливі дні. До зустрічі у серпні!».
Володимир Лермонтов, Параллель-медиа