Як експлуатують природні ресурси в Україні

Ресурсний потенціал України стає все більш актуальним для обговорення. У центрі уваги знаходяться природні ресурси та стратегічні метали, загальна вартість яких оцінюється в трильйони доларів США.
У жовтні 2024 року в "Плані перемоги", представленому президентом, підкреслювалася значущість економічного потенціалу держави. Україна запропонувала своїм стратегічним партнерам укладення спеціальних угод, спрямованих на спільний захист важливих ресурсів, а також на інвестування та реалізацію стратегічних можливостей.
Згідно з Планом для Ukraine Facility на 2024-2027 роки, передбачено, зокрема:
Видача спеціальних дозволів на користування надрами в Україні може здійснюватися через аукціони або, в окремих випадках, без аукціону.
Аукціони (електронні торги):
Такий підхід забезпечує прозорість процесу й залучення коштів до бюджету, одночасно враховуючи стратегічне значення природних ресурсів.
Без аукціону
Список причин для отримання спеціального дозволу без проведення аукціону чітко визначений. До них належать:
Ці особливі випадки відкривають двері для впровадження унікальних проєктів, які стимулюють прогрес у сферах досліджень, охорони здоров'я, інфраструктури та наукових розробок.
Інвестори мають можливість контактувати з урядовими структурами або Міжвідомчою комісією для ініціювання конкурсу на укладення Угоди про розподіл продукції. Проведення конкурсу обумовлюється економічною обґрунтованістю, потребою впровадження сучасних технологій, а також забезпеченням регіонів паливно-енергетичними ресурсами та іншими важливими аспектами.
Також урядом затверджено Перелік ділянок надр (родовищ корисних копалин), які мають стратегічне значення для сталого розвитку економіки та обороноздатності держави, що надаватимуться у користування шляхом проведення конкурсів на укладення угод про розподіл продукції. Більшість з них розташовані в Житомирській, Кіровоградській, Миколаївській та Дніпропетровській областях, також є ділянки в Черкаській, Івано-Франківській та Львівській областях.
Відповідно до постанов уряду та місцевих органів самоврядування, УРП має можливість укладати угоди без проведення конкурсних процедур стосовно ділянок з невеликими запасами корисних копалин, що підтверджується висновками компетентних державних установ.
Якщо надрокористувач, котрий отримав спеціальний дозвіл на використання надр і розпочав свою діяльність відповідно до визначених умов, забажає укласти УРП, то така угода (як двостороння, так і багатостороння) може бути укладена без проведення конкурсу за рішенням уряду.
Ці принципи орієнтовані на вдосконалення використання природних ресурсів та створення комфортних умов для укладання угод із можливими інвесторами.
Проте слід звернути увагу на деякі труднощі: недостатня практика укладання подібних угод в Україні та проблеми, пов'язані з військовою агресією з боку Росії.
Конкурси на укладення угод про розподіл продукції (УРП) в Україні стартували в 2005 році. Одним із перших таких заходів став конкурс на видобуток вуглеводнів у межах Прикерченської ділянки надр континентального шельфу Чорного моря.
У листопаді 2011 року уряд оголосив про старт конкурсів на укладення угод щодо розподілу вуглеводнів, які планувалися до видобутку на територіях Юзівської та Олеської ділянок. У 2013 році було підписано угоди про розподіл продукції для цих ділянок.
У 2012 році були оголошені тендери на розподіл вуглеводнів у районах Фороса та Скіфського. У 2013 році уряд дав згоду на укладення угод щодо розподілу вуглеводнів, що плануються до видобутку на площах Абіха та Кавказька, а також на ділянках Маячна і структурі Субботіна.
У грудні 2018 року уряд постановами №1178-1189 оголосив конкурс на геологорозвідку та видобування вуглеводнів на 12 ділянках за умовами УРП. У 2019 році також оголошено конкурс щодо ділянки Дельфін.
У грудні 2020 року Міністерство енергетики уклало сім угод про розподіл прав (УРП) на такі ділянки: Балаклійська, Берестянська, Бузівська, Іванківська, Софіївська, Угнівська та Зіньківська. 14 січня 2021 року була підписана угода щодо Варвинської ділянки. У листопаді 2021 року відбулося підписання УРП для ділянок Охтирська, Грунівська та Ічнянська.
Ми провели аналіз опублікованих звітів Держгеонадра за період 2020-2024 років, зосередившись на аспектах, пов'язаних з УРП.
Згідно з річним звітом Державної служби геології та надр за 2022 рік, з квітня ТОВ "Велл Ко" розпочало видобуток вуглеводнів на ділянці Угнів. Крім того, компанія працювала з інвесторами, які оголосили про форс-мажор, щоб зменшити його негативний вплив на угоди щодо ділянок.
У звіті Держгеонадр за 2024 рік зазначається, що впродовж звітного періоду інвестори отримали сертифікати ТПП по 9 УРП з 11, які оголосили про форс-мажорні обставини.
З вищевикладеного можна зробити висновок, що переважна частина УРП не реалізується внаслідок повномасштабного вторгнення Російської Федерації в Україну або інших обставин, для деяких з них були оголошені форс-мажорні ситуації.
Станом на червень 2024 року, в Україні реалізовувалися дві укладені угоди про розподіл продукції (з 12-ти дійсних), загальний обсяг видобутку вуглеводнів за якими перевищив 100 млн кубічних метрів. Ці угоди стосуються ділянки Угнівська (яка експлуатується з весни 2022 року, інвестором є ТОВ "Велл Ко") та ділянки Іванівська (інвестором виступає державне АТ "Укргазвидобування"). Протягом двох років діяльності на ділянці Угнівська було сплачено близько 2 млн грн ренти до бюджетів Львівської області.
Уряд або уповноважений орган виконавчої влади відповідає за державний контроль, що включає комплексні перевірки УРП кожні п'ять років. У разі істотних порушень угоди уряд має право ініціювати її дострокове розірвання через суд або інший передбачений угодою орган.
Відповідно до звіту Державної служби геології та надр за 2024 рік, у 2023 році було проведено шість перевірок (одна з яких не відбулася через недопуск), підготовлено звіти та узгоджено їх результати з інвесторами. Уряд отримав інформацію про ці перевірки, зокрема стосовно АТ "Укргазвидобування" та ТОВ "Надра Юзівська", а також були перевірені рахунки ТОВ "Велл Ко" та спільні облікові рахунки АТ "Укргазвидобування".
Раніше ми інформували, що в грудні 2024 року на веб-ресурсі Міністерства енергетики було опубліковано проєкт урядового рішення "Про реалізацію всебічної перевірки дотримання умов, зазначених у угоді про розподіл продукції".
Як вказано в пояснювальній записці до згаданого проєкту, порядок проведення перевірок стосуватиметься 13 угод щодо розподілу вуглеводнів, які видобуватимуться в межах ділянок Софіївська, Угнівська, Балаклійська, Іванівська, Зінківська, Бузівська, Берестянська, Варвинська, Охтирська, Грунівська, Ічнянська, Юзівська та Олеська.
Отже, крім УРП, підписаних у 2020-2021 роках, проект постанови також згадує про дві угоди стосовно Юзівської та Олеської ділянок, укладених ще в 2013 році.
Хоча, як зазначається у відкритих джерелах інформації, наприкінці 2014 року Chevron офіційно вийшов із проєкту видобутку газу на Олеській площі. Також не змогли знайти консенсус з українською владою в рамках УРП Shell та ExxonMobil.
Загалом, реалізація УРП в Україні перебуває в складному стані через воєнні дії та низка інших чинників, але наявність успішних прикладів демонструє потенціал цього механізму.
Згідно з останнім звітом Держгеонадр, наприкінці 2024 року інвестиційний атлас надрокористувача налічував понад 700 об'єктів, що на 200 більше порівняно з попереднім роком. Додатково було створено 48 регіональних оглядових атласів для 15 областей України. У четвертому кварталі 2023 року та протягом 2024 року за результатами торгів видано 100 спецдозволів на користування надрами, а також надано 97 дозволів без проведення аукціонів.
У рамках Плану для Ukraine Facility на 2024-2027 роки оновлено Загальнодержавну програму розвитку мінерально-сировинної бази на період до 2030 року та внесені зміни до Кодексу про надра для адаптації до європейських стандартів.
Таким чином, незважаючи на труднощі, викликані військовим станом, ряд процесів, таких як екологічна оцінка, регулювання земельного використання та потреба в розвитку інфраструктури, не заважають позитивним змінам у формуванні комфортного середовища для залучення інвестицій у сферу видобутку та обробки мінеральних ресурсів.
Зацікавленість у сфері інвестицій відображається в кількості наданих спеціальних ліцензій, успішних конкурсах, а також в активізації співпраці з іноземними партнерами.