Українська жінка домоглася від ПриватБанку повернення коштів, які були викрадені шахрайським шляхом: в яких ситуаціях банк має обов'язок компенсувати втрати.
Івано-Франківський міський суд прийняв рішення зобов'язати ПриватБанк компенсувати клієнтці суму в 75,995 тисяч гривень, які були викрадені з її рахунків шахрайським шляхом. Зловмисники, отримавши доступ до її облікового запису через мобільний додаток Приват24, вчинили злочин, незважаючи на те, що жінка не розголошувала свої пін-коди та не втрачала банківські картки.
Про це йдеться в матеріалах справи № 344/22857/24, яку розглядав Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області. За ними:
Крім того, зазначається, позивачка надіслала банку заяву про проведення службового розслідування та повернення їй коштів. Однак у "Приваті" їй відмовили - зазначивши, що переказ коштів з карток був здійснений під її авторизацією.
Після цього, підкреслюється, що позивачка вказала на те, що не ділилася з третіми особами інформацією про номери своїх карткових рахунків, пін-коди та інші конфіденційні дані, а також запевнила, що картки не були втрачені і доступ до них сторонні особи не отримували. Проте в ПриватБанку зазначили, що зняття коштів сталося "внаслідок неналежного зберігання даних клієнтом або їх передачі, а також встановлення програми для віддаленого доступу", в результаті чого було виконано:
"Вхід в Приват24 був здійснений під авторизацією клієнта. При даній процедурі вводиться ім'я, ключ доступу і після цього до банку надходить платіжне доручення, відповідно до якого банк здійснює переказ коштів. Вказані дії можливо було здійснити лише за допомогою використання фінансового телефону клієнта та іншої особистої інформації", - зазначили в банку.
Проте, адвокат позивачки підкреслив, що наявність правильно введених вихідних даних для проведення списання коштів з рахунку "не є достатнім доказом того, що користувач своїми діями чи бездіяльністю сприяв втраті або незаконному використанню пін-коду чи іншої інформації, яка дозволяє ініціювати фінансові транзакції".
Яке рішення ухвалив суд?
Суд, вивчивши обставини справи, ухвалив рішення на користь позивачки. Він зобов'язав ПриватБанк повернути їй кошти, які були списані.
"Вимога до Акціонерного товариства комерційний банк "ПриватБанк" щодо повернення коштів, які були зняті з карткового рахунку, підлягає задоволенню. Присудити ... 75 995,91 грн", - зазначено в документах справи.
В них зазначається: таке рішення було прийнято на підставі того, що, зокрема, сам по собі факт коректного вводу вихідних даних для списання коштів з рахунку "не може достовірно підтверджувати ту обставину, що користувач своїми діями чи бездіяльністю сприяв втраті, незаконному використанню ПІН-коду або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції". А крім того, що саме банк має доводити, що клієнт вчиняв такі дії.
"Суд ... дійшов обґрунтованого висновку про те, що АТ КБ "ПриватБанк" належними та допустимими доказами не підтверджено, що позивачка своїми діями чи бездіяльністю сприяла ... перерахуванню грошових коштів з її карткового рахунку, оскільки переказ коштів, розміщених на картковому рахунку позивача було здійснено без використання платіжної карти", - йдеться в справі.
Окрім цього, суд акцентував увагу на тому, що ПриватБанк не спростував той факт, що переказ грошей був ініційований не самим позивачем, а "іншими невідомими особами, які використали шахрайські методи, внаслідок чого кошти були списані через дії цих невстановлених осіб".
"З врахуванням наведеного всі сумніви та розумні припущення мають тлумачитися судом саме на користь такої слабшої сторони (позивачки. - Ред.)", - резюмували в суді.
Як повідомляло видання OBOZ.UA, українські фінансові установи зобов'язані відповідно до вимог Національного банку блокувати всі перекази, пов'язані з Російською Федерацією або Білоруссю. Варто зазначити, що навіть через суд відновити ці перекази не вдасться.