Новини Івано-Франківська та області

У центрі Миколаєва запроваджено платні парковки. Яким чином вони функціонуватимуть і хто буде здійснювати контроль за оплатою?

За останні роки кількість автомобілів на дорогах Миколаєва помітно зросла. Міська влада вслід за іншими українськими містами вирішила "упорядкувати паркування". У місті почали з'являтися безкоштовні та платні паркувальні майданчики, а також спеціальна інспекція на базі управління транспорту міської ради, що має стежити за дотриманням правил.

У місті за організацію платних парковок відповідає комунальне підприємство "Таймсет", тоді як безкоштовні парковки обслуговує комунальне спеціалізоване монтажно-експлуатаційне підприємство.

Автомобілісти вже зараз мають можливість використовувати різноманітні способи паркування. У свою чергу, інспектори контролюють, щоб автомобілі залишалися у визначених для цього зонах.

Як функціонують паркувальні місця в Миколаєві, наскільки ефективно працює інспекція, та які думки мають водії щодо парковок — ці питання досліджували журналісти "МикВісті".

На початку літа 2025 року в Миколаєві відкрилися перші вісім платних парковок, які розташовані в центрі міста. Директор комунального підприємства "Таймсет" Віталій Колпащиков повідомив у коментарі для "МикВісті", що наразі три нові парковки готуються до запуску. Всі вони також будуть розміщені в центральній частині Миколаєва.

Тобто у місті на сьогодні офіційно затвердили 11 майданчиків для платного паркування, які загалом вміщують 119 паркомісць. Місця для цього своїм рішенням визначає виконком міської ради відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97.

Перш ніж щось інше, ми вибирали локації з метою оптимізації дорожнього руху. Це потрібно, щоб зменшити навантаження на вулиці в найбільш проблемних зонах, де активно пересуваються пішоходи та автомобілі. Найбільше таких місць розташовано в центрі міста, тому ми вирішили розпочати саме звідти. На даний момент усі платні парковки знаходяться в центральній частині, -- зазначив Віталій Колпащиков.

Платні парковки облаштовані інформаційними табличками, розміткою та QR-кодом, за яким можна сплатити за паркування. Перші 10 хвилин стоянки -- безкоштовні, каже директор "Таймсет" Віталій Колпащиков. Однак якщо водій планує залишити свою автівку на довший час, то вартість складає 20 гривень на годину. Сплатити за послугу можна лише безготівковим розрахунком впродовж 10 хвилин після того, як припаркували свою автівку. А перші десять хвилин паркування -- безкоштовні.

У платних паркувальних зонах також створені спеціальні місця для осіб з інвалідністю, які мають право користуватися ними безкоштовно. Однак, навіть для учасників бойових дій та ветеранів війни ці парковки залишаються платними, оскільки міська рада не ухвалила жодних рішень щодо пільгового або безкоштовного паркування для цієї категорії громадян. Про це повідомили в комунальному підприємстві "Таймсет" у коментарі для "МикВісті".

Слід звернути увагу на те, що безкоштовна парковка на платних майданчиках дозволена в неділю та в святкові дні. Проте, відомості про це можна знайти лише на інформаційних табличках, представлених англійською мовою.

Водій під'їжджає до стоянки, маючи 10 хвилин для проведення оплати. Це означає, що у нього достатньо часу, щоб підійти до інформаційного табло, відсканувати QR-код і вказати три основні дані: номер автомобіля, його марку та кількість годин, на які він планує залишити автомобіль на цьому місці, – зазначив Віталій Колпащиков.

У момент оплати інформація про автівку і плановий час паркування надходить до планшетів працівників управління транспорту міської ради, які надалі контролюють час перебування автівки.

У компанії "Таймсет" прогнозують, що водії користуватимуться платними парковками впродовж 70% свого робочого часу.

-- За прогнозами, рівень заповнюваності становитиме не менше 60-70% від загального часу, за який здійснюється оплата за цю парковку, -- зазначає Віталій Колпащиков.

Директор компанії "Таймсет" зазначає, що основною метою впровадження платних парковок є "організація дорожнього руху".

Отже, для того щоб зменшити навантаження на вулиці в найбільш затруднених зонах, де пересуваються пішоходи та автомобілі, ми вирішили зосередитися на центральній частині міста, адже саме там спостерігається найбільша концентрація людей і транспорту. Саме тому нашою першою ланкою стали платні парковки в центрі, -- зазначив Віталій Колпащиков.

У місті все ще доступні безкоштовні місця для паркування, оскільки, як зазначає Віталій Колпащиков, "не слід повністю переходити на платне паркування".

— Існує певне відсоткове співвідношення. Якщо ви помітили, на Адміральській одна сторона має платну парковку, в той час як з іншого боку є безкоштовна. Отже, це також враховувалося при визначенні відсоткового співвідношення, щоб люди мали можливість безкоштовно паркувати свої автомобілі, — зазначив директор компанії "Таймсет".

До прикладу, у центрі міста безкоштовними залишили частину місць для паркування на кількох вулицях: Спаській, Захисників міста, Набережній, а також на парковці біля будівлі міської ради.

На даний момент не існує необхідності впроваджувати платну парковку, раніше зазначив заступник міського голови Юрій Андрієнко. Він підкреслив, що більшість паркувальних місць на цих вулицях займають співробітники обласних організацій, які приїжджають на роботу вранці і залишають її лише ввечері.

— У цьому районі не спостерігається значного напливу туристів чи звичайних водіїв, які б активно відвідували ці локації, — зауважив Юрій Андрієнко.

Проте не всі поділяють цю думку. Депутат міської ради від партії "Пропозиція" Андрій Янтар вважає, що це несправедливо, коли одні працівники зобов’язані сплачувати за паркування, тоді як інші – ні.

Депутат Андрій Янтар підняв питання про справедливість у системі паркування: "Чому співробітники прокуратури не зобов'язані платити за паркування, якщо працівники квіткового ринку на Спаській мають це робити? А що з компанією 'Нібулон', де велика кількість працівників і обмежений простір для паркування? Це виглядає як вибірковий підхід. Також викликає занепокоєння, що якщо водій платить за паркувальне місце, а його автомобіль пошкодять, то які в нього будуть гарантії? Чи існує якась нормативна база, що регулює ці питання?"

Голова бюджетної комісії, депутат від партії "Пропозиція" Федір Панченко підкреслив, що якщо в центрі залишаться безкоштовні зони, то транспорт з платних територій почне масово переміщатися туди. Це може призвести до утворення заторів, а також викликати скарги з боку самих установ, працівники яких не будуть змушені платити за паркування.

— Якщо біля прокуратури залишиться безкоштовна зона для паркування, багато людей почнуть залишати свої автомобілі саме там. Як працівники ринку, так і ті, хто намагається уникнути витрат. В результаті з’являться скарги від самих установ, і, врешті-решт, доведеться ще більше обмежити можливості паркування, — зазначив він.

На сьогоднішній день виконавчий комітет не має інформації про кількість безкоштовних паркувальних місць у місті, повідомив у коментарі газеті "МикВісті" заступник начальника управління транспорту Олег Кукса.

На сьогоднішній день виконавчий комітет ще не зібрав інформацію про кількість безкоштовних паркувальних майданчиків у місті та не затвердив адреси їх розташування, -- зазначив він.

Протягом останніх кількох місяців парковки біля офісів правоохоронних структур у центрі Миколаєва обгороджені сигнальною стрічкою та дорожніми конусами. В цей час автомобілі не можуть там паркуватися, і парковочні місця залишаються порожніми.

Редакція "МикВістей" звернулася до прес-секретаря управління патрульної поліції Миколаївської області Віталія Душка, щоб з'ясувати причини закриття паркувальних місць. Виявилось, що це не має жодного відношення до впровадження платного паркування в місті.

-- Це рішення прийнято з урахуванням поточної безпекової ситуації. Тимчасові обмеження на парковку автомобілів введені з метою забезпечення безпеки працівників та гостей, -- зазначив Віталій Душко.

Варто зазначити, що кількі місяців тому Росія готувала теракт біля будівлі Національної поліції, однак тоді правоохоронцям вдалося запобігти цьому. А на початку року під час теракту постраждали троє військових, які отримали поранення через вибухівку. Подібні випадки також трапляються в інших містах.

Перший водій, з яким поспілкувалися журналісти "МикВісті", не зміг внести номер свого автомобіля в додаток для оплати паркування. В результаті, він вирішив залишити свою машину в іншому місці.

Згодом у коментарі "МикВісті" директор "Таймсет" Віталій Колпащиков пояснив, що такі випадки дійсно траплялися, однак станом на 16 червня це питання вже вирішили і проблем з застосунком у водіїв не має бути.

Інший водій, який вирішив скористатися послугами платного паркування, зазначає, що відведені для цього місця є надто тісними.

Наші люди досить цікаві, і вони навряд чи заплатять, поки до них не підійде хтось. Я заїхав і побачив знак "платне паркування", але хто ж це буде контролювати? Особисто для мене всі ці додатки — справжня складність. Місця занадто тісні. У своїй машині навіть двері не можу відкрити. Було б непогано, якби зробили їх на кілька сантиметрів ширшими. "Чудовий" проєктувальник, напевно, малював розмітку. Можна було б замість 19 паркомісць зробити 18, і тоді людина могла б спокійно відчинити двері, — поділився своїми думками водій Олександр.

Цю ж думку висловлює таксист Станіслав. Він вважає, що у центральній частині міста залишилося дуже мало безкоштовних парковочних місць у порівнянні з численними платними паркінгами.

— Місця для паркування недостатньо, відкривати двері дуже незручно — можна випадково зачепити сусідню машину. Треба було зробити ширше. Тепер майже весь центр зайнятий платними стоянками, а безкоштовних варіантів залишилось зовсім небагато, — зазначає таксист Станіслав.

Наталя, яка працює водійкою, впевнена, що водії не стануть оплачувати цю послугу, оскільки не мають чіткого уявлення про те, як будуть використовуватися ці фінанси в майбутньому.

Давайте бути відвертими. Хто з наших людей буде готовий це оплачувати? Хто візьме на себе цю відповідальність? Якщо конкретна особа підійде і скаже: "Будь ласка, заплатіть мені", тоді, можливо, це і станеться. Насправді, якби ви не вказали мені на наявність платного паркування, я б і не звернула на це уваги. Я просто побачила букву "Р" і залишила машину. Взагалі, я не помітила жодного платного паркування в місті. Але люди вже настільки розчаровані, що навряд чи готові платити за цю послугу. На які цілі підуть ці гроші? – запитує вона.

Ще одна автомобілістка на ім'я Наталія переконана, що створення платних паркувальних місць у місті — це ознака цивілізованого підходу.

— У нас склалася звичка, що я можу зупинитися де завгодно і на будь-який час, і все це безкоштовно. І постійна стоянка теж не для нас, — говорить жінка.

Контроль за дотриманням правил паркування в місті здійснює спеціалізована інспекція, що функціонує при управлінні транспорту міської ради. Її офіційна назва – Відділ безпеки дорожнього руху та паркування. В даний час у складі відділу працює 7 інспекторів, а одна вакансія залишається незайнятою, як повідомили "МикВісті" в управлінні транспорту. Заробітна плата інспектора коливається в межах 12-14 тисяч гривень щомісяця.

Інспекція розпочала свою діяльність у липні 2024 року. За цей період на виплату зарплат інспекторів з міського бюджету було витрачено трохи більше 1 мільйона гривень. У той же час штрафи за порушення правил паркування склали суму, що перевищує ці витрати більш ніж у чотири рази.

Загалом за рік роботи інспектори виписали 8857 штрафів на загальну суму 4,6 мільйона гривень. З них водії сплатили 3,2 мільйона гривень штрафів. В управління транспорту уточнили, що у разі несплати штрафу протягом 30 днів від нарахування його сума подвоюється.

Управління транспорту пояснило, що після цього рішення документ передається до місцевих відділів Державної виконавчої служби України, де стартує процес стягнення подвоєного штрафу.

Інспектори володіють правом евакуації автомобілів, що припарковані неправильно, проте наразі їм це не під силу через відсутність евакуаторів, зазначає заступник начальника управління транспорту міської ради Олег Кукса.

-- Крім того, місце для паркування автомобілів і особа, відповідальна за цю діяльність, досі не уточнені, -- зазначив він.

Незважаючи на запровадження платних парковок у центрі Миколаєва, багато мешканців все ще не зовсім усвідомлюють причини цього нововведення. У місті спостерігається відсутність прозорого спілкування про цілі введення платного паркування, а також недостатньо інформації про те, куди саме підуть зібрані кошти.

Не зовсім ясно, яку саме проблему в місті покликані вирішити ці майданчики. Наразі їхнє призначення обґрунтовано лише загальним "упорядкуванням руху", проте без конкретних даних чи аналізу.

Читайте також