"Музей закрили на реставрацію". Як активісти рятують художні твори з прифронтових населених пунктів.
Леонід Марущак, керівник громадської організації "Музей відкрито на ремонт", з початку повномасштабного військового конфлікту активно займається вивезенням культурних цінностей з районів, що знаходяться під загрозою. Твори мистецтва, архівні матеріали — все це стало жертвами небезпек, пов'язаних з обстрілами та окупацією.
Нещодавно в Івано-Франківську презентували скульптуру "Оригамі Олень" авторства Жанни Кадирової, яку Леонід разом із командою доставив з Покровська. У найближчому майбутньому також заплановано привезення виставки ескізів та листів художника Віктора Зарецького, повідомляє видання Репортер.
Історик Леонід Марущак зайнявся активізмом ще у 2015 році. Тоді він з однодумцями створив мистецьку ініціативу "ДЕ НЕ ДЕ". Перша акція була присвячена збереженню та ревіталізації закинутого кінотеатру у Вінниці. Потім зосередились на дослідженні різних регіонів України, особливо сходу.
Тоді це вже була зона бойових дій, і ми нічого не знали про цей регіон, - розповідає Леонід Марущак. - Наші перші візити були мало організовані, спонтанні, просто з дослідницькою метою. У межах цих експедицій ми зрозуміли, що музей - це хороший майданчик, з якого можна говорити про різні речі. Це був 2016 рік і тоді вже з'явилася ідея створити нашу організацію "Музей відкрито на ремонт".
Спочатку організація базувалася на двох установах: Слов'янський краєзнавчий музей та Лисичанський міський історичний музей. А вже згодом почали працювати з усіма музеями, які зберігали державну частку музейного фонду України у Донецькій та Луганській областях.
Читайте: У Франківську показали скульптуру Жанни Кадирової, яку евакуювали з Покровська
У 2020 році організація розширила свою діяльність на всю територію України, включивши до проєкту по одному музею з кожного регіону. На початок 2022 року "Музей відкрито на ремонт" активно співпрацювала з 75 музеями України, а ще 200 були залучені до ініціативи.
24 лютого 2022 року перед нами виникла серйозна проблема - ми були зобов'язані подбати про збереження експонатів в музеях, які опинилися в небезпечній зоні, - розповідає Леонід Марущак. - Виявилося, що жоден з музеїв не потрапив до списку на евакуацію, і нічого не було вивезено. Ситуація стала критичною: музеї, які підпорядковувалися не Міністерству культури, а місцевим органам влади, просто сиділи й чекали вказівок. Виникла замкнена ситуація: Мінкультури стверджувало, що зможе видати наказ лише за наявності запиту, тоді як місцеві адміністрації вимагали, щоб музеї надали списки експонатів... В результаті ми розробили певний алгоритм, який дозволив розпочати процес евакуації, і він триває досі, адже обставини лише погіршуються.
Культурні артефакти з прифронтових населених пунктів переміщуються на більш безпечні території та передаються до фондів інших музеїв. Інформацію про місця їхнього зберігання тримають у таємниці, оскільки війна триває. Однією з ключових задач активістів є забезпечення того, щоб ці експонати не втрачали свого значення на нових територіях, а музейники мали можливість їх досліджувати та зберігати.
Музей - це не просто місце, де представлені експонати, а також величезна кількість артефактів, які можуть залишатися в сховищах і ніколи не потрапляти на виставку, - зазначає Леонід Марущак. - У цих фондах зберігаються справжні скарби, і мова йде не лише про дорогоцінності, а про важливі для української історії предмети. Тому нашою основною метою є їх правильна обробка та забезпечення доступу для науковців і відвідувачів у формі виставок.
Наприклад, серед того, що вдалося вивезти, - колекція робіт керамістки Наталії Максимченко зі Слов'янського краєзнавчого музею, скульптура Жанни Кадирової та монумент Миколи Леонтовича з Покровська, фонди херсонських музеїв тощо.
Насправді, окупанти викрали лише невелику частину колекцій художнього та краєзнавчого музеїв у Херсоні, але більшість експонатів залишилася. Сразу після звільнення міста ми вирушили переконувати, що потрібно їх евакуювати, адже ситуація могла погіршитися, - розповідає Леонід Марущак. - Протягом чотирьох з половиною місяців ми перебували в Херсоні, пакуючи та вивозячи ці колекції. У одному з фондосховищ зберігалися великі макети кораблів, які були створені у Херсоні. Працівники музею заперечували їх евакуацію, стверджуючи, що це не є частиною державного фонду України і не підлягає наказам Міністерства культури. Але що може бути ціннішим у контексті місцевої історії Херсона? Ми не могли їх залишити. На щастя, ми змогли їх вивезти - нещодавно там стався обстріл, і частина музею, зокрема та, де зберігалися макети, тепер знищена.
Іноді виникали ситуації, коли необхідно було перенести великогабаритні предмети, а на місці були лише Леонід і водій. У таких випадках зверталися за допомогою до військових, які проходили поруч.
Кожного разу я звинувачую себе за те, що не вдалося вивезти щось важливе, - ділиться своїми переживаннями активіст. - Іноді ми стикалися з неймовірним опором з боку музеїв та місцевих громад: вони казали, що не віддадуть, бо це означатиме, що ми здамо місто, або ж просто не повернеться. А потім слідувала масштабна атака, і можливість дістатися до того місця зникала назавжди.
Читайте: "Дому вже немає". Як прихисток "Карітасу" на Прикарпатті опікується старенькими з прифронтових територій
Ще давно Леонід Марущак познайомився з онукою відомих українських митців Алли Горської та Віктора Зарецького - Оленою Зарецькою. Це сталося, коли він з колегами намагався врятувати мозаїку Горської у ресторані на околиці Києва.
Ми зустрілися і почали спілкуватися. З часом я дізнався, що батько Олени, Олексій Зарецький, володіє унікальним архівом, про який ніхто не здогадувався, - розповідає Леонід Марущак. - Після смерті Олексія я попросив Олену показати цей архів, і був приголомшений, адже там виявилося безліч цікавих матеріалів. Але на жаль, у той момент не було можливості детально з ним попрацювати.
Коли розпочалась повномасштабна агресія, архів, що зберігав важливі документи, опинився під загрозою. Завдяки дозволу Олени Зарецької, активісти змогли вивезти його в безпечне місце. Нещодавно вона запропонувала Леоніду Марущаку взяти на себе кураторство виставки, основою якої стали ескізи, листи та документи з цього архіву.
Наприклад, мало хто знає, що Віктора Зарецького як особистість сформував Донбас, хоч він народився на Сумщині. Також ці спомини, листи, ескізи розповідають, що саме група митців на чолі з Горською і Зарецьким добилися, щоб Марії Примаченко дали Шевченківську премію, - розповідає Леонід Марущак. - Або що саме Аллі Горській був присвячений барельєф на франківському драмтеатрі - де троїсті музики.
Ознайомтеся з: Приховане обличчя міста. Де у Франківську можна знайти роботи Опанаса Заливахи.
Виставка під назвою "Сад Зарецького" відбудеться у Львівському муніципальному центрі в період з 11 листопада до 26 грудня. Після цього організатори мають намір перевезти її до Івано-Франківська.
Авторка твору: Ольга Романська.