Місто в кадрі. У Палаці Потоцьких колекціонують фотонегативи та прагнуть відновити традиції аналогової фотографії.

До Дня міста у Франківську збирають старі світлини та негативи - таку ініціативу започаткував "Простір інноваційних креацій "Палац". Тож просять містян переглянути свої домашні архіви, можливо, там є зображення, які просто необхідно показати усім. У підсумку з цих фото має вийти виставка. Але ця затія має ще одну мету - знайти тих, хто зацікавлений в аналоговому фото.
Місто можна порівняти з живим організмом, що постійно еволюціонує, змінюючи людей, архітектуру та навколишнє середовище. Існують певні етапи, які мають особливе значення для фіксації цих змін. Ми прагнемо зафіксувати унікальний характер міста в період переходу від аналогової епохи до цифрової, - ділиться директор комунального підприємства "Простір інноваційних креацій "Палац" Володимир Гайдар.
Тому просять тих, хто має плівки 20-30-40 річної давності, які проявлені, але з них не зроблені фото, переглянути їх. Вибрати до десяти кадрів і принести. Можливо, є готові фото з тих періодів, які можна оцифрувати, їх теж просять приносити.
Думка автора фотографії або того, хто її приносить, має велике значення. Важливо розуміти, чому обрані саме ці ракурси та кадри, чому їх варто презентувати, - підкреслює Гайдар. - Наприклад, це можуть бути знімки 1991 року, коли ми здобули незалежність, або ж моменти Ланцюга єднання. Це можуть бути зображення втрачених або змінених будівель, відомі постаті того часу, або ж мати з дитиною біля "Молочного кафе" чи "Казки" на Валах. Тематика може бути різноманітною – від ностальгічних до знакових історичних і урбаністичних. Справді, це не лише про фотографії, а й про людей. Про те, як вони фотографували, які емоції та настрій панували в той час.
Всі фото з описами та підписами будуть виставлені на сайті КП й на сторінках у соцмережах. А найкращі роздрукують і зроблять виставку на території Палацу.
Читайте: Мешканців Франківська запрошують приносити давні фотографії міста до Палацу Потоцьких.
Проєкт триває місяць, тобто фактично впродовж цілого травня можна буде приносити свої фотографії та плівки.
Зокрема, їх можна віднести до музею "Місто і зброя", де завжди присутній адміністратор. Також є пан Микола Калитчук, який несе відповідальність за фотонапрямок і курує цей проєкт, - уточнює Володимир Гайдар.
Микола Калитчук, представник спілки фотохудожників України та інженер-технолог у креативному підрозділі КП "Палац", розповідає, що вперше взяв у руки фотоапарат у 1972 році, коли йому було всього 12 років. Це захоплення перетворилося на справжню пристрасть і стало основою його професійного життя.
Сьогодні фотографія стала загальнодоступною, але колись це вміння належало лише технічно підкованим людям, - ділиться він. - На початку йшлося про фізику, потім про оптику, а згодом і про хімію. Справжній майстер фотографії вмів виконати всі етапи самостійно: від зйомки до висушування готових відбитків. Тепер же фотограф лише натискає кнопку, а всі наступні етапи виконують графічні редактори та централізовані лабораторії. Саме тому у тих старих фотографіях відчувався особливий дух і магія.
Ми закликаємо приносити насамперед негативи, адже, безумовно, ті, хто раніше фотографував на плівку, не завжди друкували всі свої знімки, - зазначає він. - Також існують готові надруковані фотографії в альбомах, які також можна оцифрувати.
Найдавніші знімки Франківська, які йому довелося бачити, походять з початку XX століття, зазначає фотограф.
Архітектор Ігор Панчишин одного разу приніс мені негатив, створений художником, якого я раніше не знав. Як згадує він, коли я взяв цей негатив до рук, на душі виникло відчуття трепету — я немов доторкнувся до історії, до певної епохи. Це було щось абсолютно незвичайне. Негатив містив вуличні фотографії, які я вирішив надрукувати як для нього, так і для себе. Зараз ці зображення прикрашають наш Палац.
Каже також, що доводилося йому друкувати фото часів Другої світової. Було це ще в 1990-ті, коли почали приїздити багато людей з Канади, з діаспори.
Один чоловік завітав до мене, не бажаючи називати своє ім'я. Йому терміново потрібно було роздрукувати фотографії з його плівок. На знімках був зафіксований вхід німецької армії до Івано-Франківська. Він стояв поруч, поки я працював над друком, а потім забрав усі фотографії з собою, щоб вони не потрапили в руки інших.
Таким чином, він переконаний, що в особистих архівах можна виявити численні захоплюючі матеріали, які заслуговують на увагу. Варто зазначити, що всі негативи та фотографії обов'язково будуть повернені їхнім власникам.
Ознайомтеся з матеріалом: "Досконале місто". Які причини стоять за будівництвом Станиславова як укріпленої фортеці та яке значення має Палац Потоцьких для історії міста?
Ми з нетерпінням очікуємо на відкриття фотостудії, яка буде розташована в одному з наших корпусів. Тут ми плануємо працювати як з аналоговими, так і з цифровими технологіями, а також організувати майстерню для створення аналогового фотографічного мистецтва, - ділиться Володимир Гайдар. - Тому нам дуже цікаво виявити аудиторію, що цікавиться цими технологіями.
Структура аналогових фотографій виглядає досить хаотично. Натомість у цифрових знімках все організовано в чіткі пікселі, так рівно і акуратно, що іноді навіть викликає певне неприйняття, зізнається Микола Калитчук. – І часом виникає бажання повернутися до цієї хаотичності, до елементів непередбачуваності. Тому багато людей почали цікавитися цим напрямком. Коли ми організували майстер-клас з аналогової фотографії, до нас завітало чимало учасників, зокрема й молоді.
Відповідаючи на запитання про те, що саме їх зацікавило, більшість людей в один голос зазначила, що батьки ділилися своїми спогадами, і це викликало в них величезну цікавість.
Тож у подальшому, коли ми вже відкриємся, можна буде прийти і попрацювати в лабораторії. Чи пройти навчання - у нас буде школа, де будемо вивчати плівкову фотографію. Можна буде придбати матеріали. Бо зараз це проблема, - розповідає Микола Калитчук. - Будуть майстер-класи по альтернативних методах друку, тобто по тих, які були 150 років тому. Це і фото на склі - амбротипи, гуміарабіковий друк, ціанотипія. Різні методи друку, які передбачають саморобне виготовлення емульсії, світлочутливих матеріалів. Є в Україні люди, які володіють цими технологіями, вони з радістю відізвалися і допоможуть нам у цьому.