Міністерство економіки повідомило, що протягом року функціонування "Земельного банку" аграрні підприємства внесли 1,19 мільярда гривень за оренду державних земель.

За рік діяльності проекту "Земельний банк" аграрії сплатили 1,19 млрд гривень з урахуванням ПДВ за користування державними сільськогосподарськими землями. Через відкриті онлайн-аукціони у системі "Прозорро.Продажі" у законне користування передано 62 194 гектарів, що раніше перебували в тіні.
"Земельний банк" демонструє, як відкриті та конкурентні механізми здатні знищити корупційні практики та створити реальні можливості для фермерів. З першого пулу в 90,9 тисячі гектарів вже 62 тисячі були передані в легальне користування, що принесло приблизно 1,2 мільярда гривень, які поповнять державний бюджет. Ми спостерігаємо високий рівень ефективності, і цей успіх необхідно розширити, щоб кожен гектар державних земель сприяв розвитку аграрного сектору та економіки", - підкреслив Міністр економіки, довкілля та сільського господарства України Олексій Соболев.
З 1 жовтня 2024 року на торги було виставлено 73,8 тис. гектарів державних сільськогосподарських земель у 19 регіонах України. За цей час укладено 927 угод, які стали результатом відкритої та конкурентної боротьби за право користування державною землею.
"Ми довели, що державна земля може працювати ефективно й прозоро з користю як для держави, так і для людей. Фермери отримують землю в користування, громади - ресурс, а держава - стабільні надходження. І це лише початок - вже готується другий пул земель, щоб розширити можливості для українських аграріїв в межах проекту "Земельний банк"", - наголосив заступник голови Фонду державного майна України Ігор Тимошенко.
Значна зацікавленість учасників та конкуренція під час аукціону — 5 учасників на один лот — сприяли встановленню ринкової вартості: наразі середня ціна суборенди складає 19,1 тис. грн за гектар на рік, включаючи ПДВ.
"Найбільші доходи від оренди державних земель отримали аграрії Харківської області, які забезпечили 238 млн грн з ПДВ. Незважаючи на важкі умови в прифронтовій зоні, місцеві агрокомпанії продовжують активно працювати та розвивати свої підприємства. Ми спостерігаємо стабільно високий інтерес до державних земель з боку малого та середнього агробізнесу в усіх 19 областях, де функціонує "Земельний банк". Це свідчить про ефективність прозорого механізму, що надає кожному чесний доступ до земельних ресурсів, які раніше залишалися без діла або потрапляли в тінь", - підкреслив генеральний директор ТОВ "Державний земельний банк" Ярослав Ярославський.
Протягом року на торги було отримано 4539 заявок від учасників. Вражаючі 91,3% переможців аукціонів "Земельного банку" складають представники малого та середнього агробізнесу, що свідчить про довіру та рівні можливості для фермерів і агропідприємців з усіх куточків країни у доступі до державних земель.
"Проект "Земельний банк" за перший рік роботи в системі Прозорро.Продажі демонструє свою ефективність в управлінні державними сільгоспземлями. Він лідирує серед 1100 організаторів торгів з оренди землі як за доходом, так і за кількістю завершених аукціонів. Зокрема, майже третина всіх залучених коштів на торгах з оренди припадає саме на Земельний банк. Також його лоти мають найвищі середні показники зростання ціни та попиту в порівнянні з іншими землями, що надаються в оренду через систему", - підкреслив СЕО Прозорро.Продажі Сергій Бут.
Найвищу середню вартість за гектар (з ПДВ) державної землі зафіксовано у Львівській області - 54 890 грн/га, а також в Івано-Франківській області - 46 792 грн/га. Зокрема, найвищу ставку суборендної плати встановлено на Львівщині - місцеве фермерське господарство сплачує 71 832 гривень за гектар державної землі (з ПДВ) на рік за ділянку площею 45,1 гектара.
Водночас, найменша середня вартість за гектар спостерігається в Закарпатті — 5115 грн з ПДВ. Тут також зафіксовано найнижчий рівень конкуренції, адже в середньому лише двоє учасників беруть участь у торгах.
За рік роботи "Земельний банк" довів ефективність створеного механізму - державні сільськогосподарські землі виходять із тіні, приносять стабільні надходження до бюджету, а аграрії отримують чесний і справедливий доступ до угідь. Це приклад того, як прозорі інструменти здатні якісно змінювати підхід до управління державними земельними активами.