Новини Івано-Франківська та області

Міністерство економіки повідомило, що протягом року функціонування "Земельного банку" аграрні підприємства внесли 1,19 мільярда гривень за оренду державних земель.

За рік діяльності проекту "Земельний банк" аграрії сплатили 1,19 млрд гривень з урахуванням ПДВ за користування державними сільськогосподарськими землями. Через відкриті онлайн-аукціони у системі "Прозорро.Продажі" у законне користування передано 62 194 гектарів, що раніше перебували в тіні.

"Земельний банк" демонструє, як відкриті та конкурентні механізми здатні знищити корупційні практики та створити реальні можливості для фермерів. З першого пулу в 90,9 тисячі гектарів вже 62 тисячі були передані в легальне користування, що принесло приблизно 1,2 мільярда гривень, які поповнять державний бюджет. Ми спостерігаємо високий рівень ефективності, і цей успіх необхідно розширити, щоб кожен гектар державних земель сприяв розвитку аграрного сектору та економіки", - підкреслив Міністр економіки, довкілля та сільського господарства України Олексій Соболев.

З 1 жовтня 2024 року на торги було виставлено 73,8 тис. гектарів державних сільськогосподарських земель у 19 регіонах України. За цей час укладено 927 угод, які стали результатом відкритої та конкурентної боротьби за право користування державною землею.

"Ми довели, що державна земля може працювати ефективно й прозоро з користю як для держави, так і для людей. Фермери отримують землю в користування, громади - ресурс, а держава - стабільні надходження. І це лише початок - вже готується другий пул земель, щоб розширити можливості для українських аграріїв в межах проекту "Земельний банк"", - наголосив заступник голови Фонду державного майна України Ігор Тимошенко.

Значна зацікавленість учасників та конкуренція під час аукціону — 5 учасників на один лот — сприяли встановленню ринкової вартості: наразі середня ціна суборенди складає 19,1 тис. грн за гектар на рік, включаючи ПДВ.

"Найбільші доходи від оренди державних земель отримали аграрії Харківської області, які забезпечили 238 млн грн з ПДВ. Незважаючи на важкі умови в прифронтовій зоні, місцеві агрокомпанії продовжують активно працювати та розвивати свої підприємства. Ми спостерігаємо стабільно високий інтерес до державних земель з боку малого та середнього агробізнесу в усіх 19 областях, де функціонує "Земельний банк". Це свідчить про ефективність прозорого механізму, що надає кожному чесний доступ до земельних ресурсів, які раніше залишалися без діла або потрапляли в тінь", - підкреслив генеральний директор ТОВ "Державний земельний банк" Ярослав Ярославський.

Протягом року на торги було отримано 4539 заявок від учасників. Вражаючі 91,3% переможців аукціонів "Земельного банку" складають представники малого та середнього агробізнесу, що свідчить про довіру та рівні можливості для фермерів і агропідприємців з усіх куточків країни у доступі до державних земель.

"Проект "Земельний банк" за перший рік роботи в системі Прозорро.Продажі демонструє свою ефективність в управлінні державними сільгоспземлями. Він лідирує серед 1100 організаторів торгів з оренди землі як за доходом, так і за кількістю завершених аукціонів. Зокрема, майже третина всіх залучених коштів на торгах з оренди припадає саме на Земельний банк. Також його лоти мають найвищі середні показники зростання ціни та попиту в порівнянні з іншими землями, що надаються в оренду через систему", - підкреслив СЕО Прозорро.Продажі Сергій Бут.

Найвищу середню вартість за гектар (з ПДВ) державної землі зафіксовано у Львівській області - 54 890 грн/га, а також в Івано-Франківській області - 46 792 грн/га. Зокрема, найвищу ставку суборендної плати встановлено на Львівщині - місцеве фермерське господарство сплачує 71 832 гривень за гектар державної землі (з ПДВ) на рік за ділянку площею 45,1 гектара.

Водночас, найменша середня вартість за гектар спостерігається в Закарпатті — 5115 грн з ПДВ. Тут також зафіксовано найнижчий рівень конкуренції, адже в середньому лише двоє учасників беруть участь у торгах.

За рік роботи "Земельний банк" довів ефективність створеного механізму - державні сільськогосподарські землі виходять із тіні, приносять стабільні надходження до бюджету, а аграрії отримують чесний і справедливий доступ до угідь. Це приклад того, як прозорі інструменти здатні якісно змінювати підхід до управління державними земельними активами.

Читайте також