Новини Івано-Франківська та області

Мільйони на автомобілях: найкращі елітні моделі митників, які привертають увагу всіх.

Хто з працівників митниці витратив мільйони на автомобілі відразу після початку масштабного військового конфлікту.

Елітні Порше, люксові Мерседеси, престижні Ауді, БМВ та інші недешеві моделі світового автопрому. Все це нескромний автопарк по-своєму особливої касти вітчизняних держслужбовців -- митників. Елітні авто - це їхня слабкість. Але є один нюанс: офіційної зарплати на неї зазвичай не вистачає. Тому митникам доводиться фантазувати. Вони декларують своїх залізних коней за значно нижчими цінами, і це не ми вигадали, а самі митники показали. А подекуди - елітні авто взагалі не вказані у деклараціях. "Відмазка" у чиновників - стандартна.

Хто з працівників митниці не здійснює декларування своїх автомобілів, а якщо й робить це, то за значно заниженими вартісними показниками? Яка мета таких дій? І хто з митників витратив величезні суми на купівлю автомобілів після початку великої війни? Ці питання досліджує проект Хапуга.UA.

Це -- службовий заїзд у двір Державної митної служби. Центральний офіс. За цей шлагбаум потрапити неможливо, якщо звісно немає відповідної "ксиви", тому зйомки цього матеріалу були складними та тривали декілька тижнів. Декілька тижнів зйомок та ідентифікації усіх зафіксованих машин та їх водіїв. І, ви знаєте, воно цього коштувало.

Першим нашу увагу привертає цей Мерседес. Модель EQC 350. Влітку цього року його купила Світлана Хімченко, начальник відділу по роботі з персоналом Координаційно-моніторингової митниці.

Якщо вірити декларації пані Світлани, за авто було заплачено 1 мільйон 29 тисяч гривень. Однак ми встановили, що конкретно це авто продавалось значно дорожче. За 37 тисяч доларів, тобто за 1 мільйон 500 тисяч гривень.

Таким чином, Світлана Хімченко могла навмисно зазначити нижчу вартість автомобіля, щоб зменшити податкові зобов'язання під час його реєстрації. Однак цю версію вона не змогла переконливо спростувати.

"Якщо його доставити, ціна буде нижчою, щоб ви розуміли. Я вже надала всі необхідні пояснення. – Але ж ви придбали його через сайт, я бачив конкретне оголошення, ви ж не організовували доставку особисто. – Це не я займалася доставкою, у мене є чоловіки, які беруться за цю справу," – запевняє Світлана Хімченко.

Ще одна причина, по якій авто могло бути куплене нібито "дешевше", це - недостача коштів для його придбання. Справа в тому, що офіційні грошові активи пані Світлани складають 16 тисяч доларів та заробітну плату - трохи більше за півмільйона гривень.

Тобто, якщо скласти все до купки, мільйон нашкрябати можна. Але ніяк не півтора, як насправді коштувала машина. Тому тут з'являється нова версія

"Вот, готівкові кошти за минулий рік. 16 тисяч доларів. Так. І все. - Так, і в мене є ще документи, які я надала відповідно у відділ наш, корупції, і давала пояснення і в мене є займ, від людини, нотаріально завірений, це вам не було що робити? - А в кого ви позичили? - У свого чоловіка, з яким я не стою в офіційних стосунках", -- стверджує Світлана Хімченко.

Яка з цих версій є правдою, якщо вона взагалі існує, нехай визначають компетентні органи. А ми продовжуємо нашу подорож і хочемо представити ще одного митника. Він надзвичайно успішний та вдачливий. Знайомтеся - Сергій Юлдашев.

З вигляду і огляду на свою велику біографію, цей співробітник митниці немов втілення серйозності. Однак те, що він пише у своїх деклараціях більше схоже на дитячі жарти. Так, пан Юлдашев вказав, що купив Мерседес Спрінтер за 10 тисяч гривень, мотоцикл БМВ - також за 10 тисяч ну і вишенька на торті. Фольксваген ІД-4 для дружини за 5 тисяч гривень. В телефонному режимі пан Юлдашев не готовий з ходу відповідати на запитання про свою удачу.

Ще один "щасливчик", який зумів купити автомобіль за 5 тисяч гривень, це Володимир Майструк. Він - цілий начальник відділу багатостороннього співробітництва та євроінтеграції Департаменту міжнародної взаємодії митниці. Цей службовець, увага, кілька років тому купив Ауді А4 2012 року випуску за 5 тисяч гривень, не доларів. І на початку цього року продав її за 460 тисяч.

Цей продаж, ймовірно, дозволив пану Майструку цього року придбати набагато кращий автомобіль. Це - Audi A, зареєстроване на його матір. Вартість авто становить близько 40 тисяч доларів. Тож сподіваємося, що цього разу пан Майструк вкаже у своїй декларації більш реалістичну ціну цього транспортного засобу.

Ще один представник "маминого" бізнесу — закарпатський митник Ростислав Довжанин. Цей чоловік зміг придбати Volkswagen Arteon 2017 року за неймовірні 18 тисяч гривень, тоді як ринкова вартість такого автомобіля становить приблизно 30 тисяч доларів.

Під час вивчення відеозаписів автомобілів митників ми помітили цю Мазду СХ-9. Автомобіль був придбаний три роки тому і зареєстрований на ім'я Овдієнка Володимира Борисовича, який не має стосунку до митної служби. Водночас у списках фігурує його син Овдієнко Борис Володимирович. У його декларації зазначений лише Фіат, що належить дружині. Це свідчить про те, що Борис може роками користуватися цією машиною без відповідного декларування, що є порушенням законодавства.

Ще один митник, який має звичку користуватися батьківським майном, але не квапиться його декларувати, – це Станіслав Соха, керівник відділу протидії корупції Львівської митниці. Його часто бачать за кермом дорогого Лексуса вартістю 40 тисяч доларів, який оформлений на його батька Ігоря Соху. Сам митник стверджує, що використовує цей автомобіль лише в тих випадках, коли його інші машини – Інфініті та Мітсубісі – знаходяться в ремонті.

Цікаво, що автомобілі Інфініті та Мітсубісі стали подарунками для митника від його батьків. І виглядає на те, що незабаром він отримає ще один дорогий презент – "Тойота Ленд Крузер 200", придбану за 49 тисяч доларів. Цей автомобіль було помічено на території двору Сохи, але митник запевняє, що його батько просто заїхав у гості.

"Подивіться, ми всі зрілі особи, і, безумовно, повинні дотримуватися законів. Як державні службовці, ми зобов'язані демонструвати все, що маємо, а також те, чим не володіємо," -- зазначає він.

Однак номерні знаки "0077" немов натякають, що це може бути неправда. Адже номера 0077 стоять і на Мітсубісі Сохи-молодшого, і на Тойоті Сохи-старшого. Якийсь сімейний підряд "сімок".

"Ці номера, які ви згадали, дійсно належали мені, і я після продажу автомобіля в дійсності, щоб ці номера не пропали, бо ці номера були платними, я їх подарував просто своєму батькові, ну щоб вони просто не пропали", -- стверджує він.

Отже, настав момент підвести проміжні підсумки нашої історії. Ви вже ознайомилися з ситуаціями, коли митники набувають автомобілі за дивовижно низькими цінами, а також дізналися, хто із них користується майном, не вказаним у деклараціях. Цю частину ми вже вивчили. Тепер рухаємося далі до останнього прикладу: співробітники митниці, які придбали розкішні автомобілі під час великої війни.

Цей білий автомобіль Porsche Macan оцінюється приблизно в 35 тисяч доларів. Він був придбаний влітку цього року. За кермом цього авто знаходиться інспектор митниці Станіслав Делі. Ми проїхали пів Києва, щоб дізнатися у нього, чи дорого обходиться утримання Porsche та чи варто його купувати на сьогоднішній день.

"Чи є сенс утримувати її з такою незначною зарплатою? - Я ж зазначаю, що всі дані будуть відображені в декларації. - Чи дорого обходиться обслуговування автомобіля? - Мені важко сказати", - відповідає він.

Проте Делі не прагне до спілкування. Він стверджує, що справа в запиті. В родині Станіслава дійсно є фінансова стабільність. Однак, якщо покладатися на його декларацію, на придбання цього автомобіля він міг витратити всі накопичення. Залишається лише сподіватися, що митник наважився жити без готівки і обмежитися лише заробітною платою.

Станіслав Делі - не один, хто пересів на нові, елітні авто після повномасштабного вторгнення. Одним із таких є Олег Шахрай, ексначальник Львівської митниці, а нині - співробітник Київської.

Це - Мерседес GLC за 58 тисяч доларів. Куплений в травні цього року і записаний на його батька. Декларація Олега Шахрая не доступна у зв'язку з тим, що його дружина працює в СБУ. Пояснити покупку такого авто у нього не вийшло.

"Я зараз за рулем, не можу поговорити. - А коли можна з вами зв'язатися? - Дайте-но я зателефоную вам пізніше," - відповів він.

Олег Шахрай не перетелефонував.

Улітку 2022 року Андрій Колівер, який на той час працював у Державному бюро розслідувань, змінив свій автомобіль на новий, ставши згодом керівником Одеської митниці.

Восени того ж року на Мерседес пересів і Сергій Сілюк, начальник Київської митниці

Світлана Юхта, керівник відділу аналізу та моніторингу митної вартості в Департаменті контролю та адміністрування митних платежів, у 2023 році отримала новий автомобіль ІД-4.

Юрій Ступак, керівник одного з підрозділів митних органів, придбав у 2023 році автомобіль БМВ I3.

Олег Мельник, заступник керівника одного з департаментів, придбав новеньке Вольво за 2 мільйони у 2023 році.

"Чи вважаєте, що придбати такі дорогі автомобілі під час війни - це доречний крок?" - Я навіть не знаю, як на це відповісти. - Ну, висловіть свою думку. - Вважаю, що, чесно кажучи, це не зовсім ваша справа - "хто, де і як" витрачає свої кошти, - сказав Мельник.

Любов Корчинська, яка займає посаду головного державного інспектора у відділі аудиту адміністративних функцій Управління внутрішнього аудиту, у 2024 році стала власницею автомобіля Mazda CX-5.

Справді, цей перелік можна було б розширити, але це лише витрата часу і емоцій — як ваших, так і моїх. У підсумку, ситуація є досить ясною: поки одні збирають інформацію з усіх куточків, інші стрімко накопичують багатства і не відчувають страху перед ревізорами.

На каналі ТСН на YouTube доступне відео за цим посиланням: МІЛЬЙОНИ НА ТАЧКИ! Найкращі елітні автомобілі митників, які привертають увагу УСІХ! | Хапуга.UA

Читайте також