"Це буде не просто село, а справжній райцентр на кордоні Львова."
У селі Сокільники біля Львова планують масштабне будівництво - територію громади хочуть розширити на 158 га, а впритул до злітної смуги Міжнародного аеропорту "Львів" імені Данила Галицького запроєктували п'ять житлових кварталів. За умови реалізації цього будівництва населення Сокільників за 20 років може зрости з теперішніх 8 тисяч до 50 тисяч мешканців.
Львівська міська рада, що межує із Сокільниками, висловила занепокоєння, що розширення громади призведе до транспортного хаосу в місті. Крім того, існуюча система каналізації, до якої підключено більшість житлових будинків у Сокільниках, може не впоратися з додатковим навантаженням.
ZAXID.NET намагався дізнатися, з якою метою Сокільницька ОТГ планує розширення, які типи забудови це передбачає та хто може бути причетним до великих будівельних проектів.
Of course! Please provide the text you'd like me to make unique.
Сокільники - село на 8 тисяч мешканців, розташоване на південній околиці Львова і безпосередньо межує з містом. Під час реформи децентралізації Львівська міська рада пропонувала включити село до території міської ОТГ, оскільки більшість тамтешніх мешканців щоденно їздять на роботу у Львів, тут вчаться їхні діти, зрештою місто забезпечує село водою та каналізацією. Однак місцеві наполягли на створенні окремої громади, до якої, крім Сокільників, входять Басівка та Годовиця. Основним аргументом проти входження до Львівської ОТГ була ймовірність будівництва у цих селах багатоквартирних будинків.
Упродовж останніх кількох років селище активно перетворюється, з'являючись нові котеджні містечка та висотні будинки, серед яких є й такі, що викликали чимало суперечок. Це не є дивним, адже Сокільники вигідно розташовані поблизу Львова. Окрім житлових комплексів, тут також розміщуються численні бізнеси, такі як торговий центр King Cross Leopolis та гіпермаркет "Епіцентр". Хоча вони фактично знаходяться на межі Львова, юридично їхні території належать Сокільницькій ОТГ.
Окрім цього, після реалізації реформи децентралізації громада здобула розширені повноваження в сфері містобудування. В рамках сільської ради було створено спеціальний відділ архітектури і містобудування, який відповідає за погодження нових будівельних проектів. Тепер село має можливість самостійно визначати, хто матиме право на будівництво на його території та якій висоті відповідатимуть нові споруди.
Попри активну розбудову, Сокільницька ОТГ досі не має власних очисних споруд, а більшість будинків приєднані до міських мереж Львова. Кілька років тому селищний голова Сокільників Тарас Сулимко розповідав ZAXID.NET, що на території громади планують побудувати власні очисні споруди у співпраці з сусідньою Солонківською ОТГ. Однак досі ніяких робіт у цьому напрямку на території громади помічено не було.
У 2021 році Сокільницька сільська рада затвердила оновлення генерального плану, яке дозволило будівництво житлових і громадських об'єктів на окремих садибних ділянках. Наприкінці 2024 року стало відомо про нову ініціативу сільради, яка полягає в розробці додаткових змін до генерального плану, що передбачають його розширення та суттєве будівництво. Зокрема, планується приєднання 158 гектарів нових земель, що знаходяться за межами села. Ця велика незаселена територія розташована безпосередньо поруч зі злітною смугою Міжнародного аеропорту "Львів" імені Данила Галицького.
У містобудівельній документації, що супроводжує оновлений генеральний план, зазначено, що головною метою його розробки є, передусім, перегляд меж села та зміну функціонального призначення територій. Планується знову перевести земельні ділянки під житлову та громадську забудову.
Згідно з новим генеральним планом, територія Сокільників буде розширена більш ніж у два рази — з теперішніх 706 гектарів до 1579 гектарів. Реалізація цього плану передбачає зростання населення села протягом наступних 20 років з 8 тисяч до 50 тисяч осіб. Одним з чинників цього зростання стане значне розширення площі багатоквартирного житлового будівництва, яка досягне 136 гектарів.
Землі, що долучаються до Сокільників
Наразі в селі функціонує лише одна навчальна установа - Сокільницький ліцей імені Івана Франка, розрахований на 460 учнів. Приблизно ще 350 дітей з Сокільників навчаються у школах Львова. Водночас на вулиці Успенській вже кілька років триває будівництво нової школи. Для завершення цього проекту у 2024 році сільська рада отримала кредит у розмірі 1,22 млн євро від державного банку. Крім того, на території села функціонує один комунальний дитячий садок та чотири приватні, загалом на 219 місць.
В оновленому генеральному плані зазначено, що запланована місткість навчальних закладів у селі складе 4424 учні, а кількість місць у нових дитячих садках буде збільшена на 2350. Очевидно, йдеться про організацію приватних шкіл та дитсадків в рамках нових житлових комплексів.
Водночас у генплані також чітко не прописано, яким чином селище має створювати власні інженерні мережі, адже зараз частина будівель підключені до міських мереж Львова, а частина - мають індивідуальні криниці або локальні очисні споруди. Зазначається лише, що заплановане будівництво централізованої системи водопостачання, до якої мають підключити всю забудову села. Під очисні споруди також заклали ділянку 0,7 га, однак реалізація цих проєктів не деталізована. Також генплан передбачає будівництво пожежного депо на 8 автомобілів.
Під час розробки транспортної інфраструктури архітектори звернули увагу на генплан Львова, зокрема на необхідність створення магістральної вулиці, що з'єднала б вулиці Княгині Ольги та Стрийську.
"Згідно з документом, нова транспортна інфраструктура повинна вирішити питання сполучення житлового комплексу, що формується в північно-східному районі села."
Автори генерального плану відкрито заявляють, що жителі новозбудованих Сокільників, в основному, використовуватимуть транспортну інфраструктуру Львівської міської об'єднаної територіальної громади. Це включає залізничний вокзал, автовокзал на вулиці Стрийській, а також аеропорт та приміські автобуси. Додатково, через територію села планується прокласти продовжений маршрут трамвая №3, а з вулиці Трускавецької будуть запущені нові автобусні маршрути Львова. Сільська рада Сокільників також сподівається, що жителі зможуть користуватися продовженим тролейбусним маршрутом №25, який буде вести до об'їзної дороги Львова.
Варто зазначити, що Сокільницька сільрада не повідомила Львівську міську раду про свої наміри. Як уточнив у розмові з ZAXID.NET заступник міського голови Львова з питань містобудування Любомир Зубач, розробники змін до генплану прилеглого села не зверталися за консультаціями до міської ради.
Сільська рада також не провела обговорення з сусіднім містом щодо масштабних забудовницьких проектів. На приєднаних територіях, що межують із Львовом, заплановано зведення п'яти нових житлових комплексів. Любомир Зубач підкреслив, що це призведе до транспортного колапсу на в'їзді до Львова з боку Сокільників.
Передбачається, що в середньому нова забудова в Сокільниках буде 4-6-поверховою, однак допускається й 8 поверхів. Зокрема, під забудову передали й ділянку біля злітної смуги львівського аеропорта.
"Сокільницька влада має намір розвинути два найбільших багатоквартирних комплекси поблизу Львова: один під аеропортом на площі 53,7 гектарів, що зможе вмістити близько 14 тисяч жителів, а інший - біля Трускавецької на 39,96 гектарів, для 10 тисяч осіб. У планах забудовників Сокільників також передбачено створення індивідуальних садиб - ще 1873 нових будинків. Таким чином, ми говоримо про суттєве зростання житлового фонду з 774,4 тисяч квадратних метрів до майже 2 мільйонів квадратних метрів", - повідомив Любомир Зубач.
Поділ території Сокільників на житлові квартали
Він відзначив, що значна частина жителів Сокільників активно користується різноманітними послугами в Львові, і з розширенням села ця кількість суттєво збільшиться.
"Ми розуміємо, що всі люди, які оселяться у збудованих на цих гектарах багатоповерхівках, поїдуть до Львова на роботу, у школи і садки, лікуватися, на закупи. І це буде колапс. Це буде не село, а райцентр на межі Львова, інфраструктурні проблеми якого ляжуть на плечі Львова. Та й сокільничани добре знають, як будується школа у їхньому селі", - додав Любомир Зубач.
У коментарі ZAXID.NET Любомир Зубач уточнив, що якщо ці будівельні плани втілять, то технічної можливості приєднання всіх проєктованих помешкань до львівських мереж водоканалу немає.
"Ми як добрі сусіди маємо спілкуватися і обговорювати ці питання. Ми розуміємо, що має відбуватися розвиток громади, але не таким екстенсивним шляхом - напролом, ставлячи сусіда перед фактом. Ніхто Львову умови диктувати не буде", - сказав ZAXID.NET Любомир Зубач.
Уляна Солонюк, юристка та голова місцевої громадської організації "Зручна громада", поділилася з ZAXID.NET інформацією про те, що вона дізналася про наміри сільської ради щодо розширення громади наприкінці 2024 року. Це сталося під час публічних слухань, присвячених зміні генерального плану. У зв'язку з тим, що неподалік від злітної смуги передбачалося будівництво житлових об'єктів, активісти вирішили звернутися до представників аеропорту.
"У львівському аеропорті нам відповіли, що рекомендували розробникам генплану зазначити шумові зони. У генплані вказано, що червона зона, в якій заборонене будівництво - це 85 дБ, а поруч зелена зона з 81-85 дБ. За ДБН, жодного житла з таким шумом будувати не можна. Мені така нейтральність аеропорту не зрозуміла", - зазначила Уляна Солонюк.
Незважаючи на те, що земля поблизу аеропорту здебільшого залишається незабудованою, певна частина вже була розподілена. Як зазначає Уляна Солонюк, минулого року жителі Сокільця почали звертатися до організації за порадами, стверджуючи, що отримують дзвінки з пропозиціями продати свої паї за цінами, які суттєво нижчі від ринкових.
"Ви не уявляєте, скільки мені щодня дзвонить сокільничан і кажуть, що їм пропонують продати пай за 500 доларів. При тому, що ринкова вартість землі в Сокільках може коштувати від 5 тисяч доларів. Ми навіть робили аналітику з сайту OLX із середніми цінами на землю у різних частинах села, щоб показати людям, що їх дурять", - розповіла ZAXID.NET Уляна Солонюк.
Подібну земельну схему в Сокільниках використовують уже не вперше. У 2023-2024 роках Сокільницька сільська рада дозволила місцевому підприємцю Володимиру Здзебі викупити земельну ділянку площею 4 га біля львівського аеропорту в сотні разів дешевше ринкової ціни - за 61,7 тис. грн (154,27 грн/сотка). До прикладу, залежно від розташування, ділянки сільськогосподарського призначення поруч тоді продавали по 1000-1850 доларів США/сотка. Тобто, реальна вартість 4 га землі могла становити не менше 15 млн грн.
Згідно з інформацією земельного кадастру, у 2024 році спостерігалася активна перепродаж земельних ділянок, призначених для майбутнього житлового будівництва. Це підтверджується тим, що права власності на ці ділянки були зареєстровані саме в 2024 році. Багато з цих ділянок не відображаються на кадастровій карті, ймовірно, через технічні проблеми в державних реєстрах, які сталися наприкінці 2024 року. Проте, редакції ZAXID.NET вдалося виявити деяких нових власників земельних ділянок.
Найбільша частина земельних ділянок перебуває у власності або користуванні ТзОВ "Сокіл-Л". Ця компанія була заснована лише в травні 2023 року, а вже через рік розпочала активну скупку земель у селі Сокільники. У компанії є кілька акціонерів, проте основною бенефіціаркою є Юлія Городечна, яка є членом партії "Варта". У 2020 році вона балотувалася до міської ради Львова, але не змогла пройти до складу ради. Юлія також володіє кількома приватизованими ділянками поблизу злітної смуги. В загальному, на цій території Юлія Городечна та її компанія мають приблизно 20 гектарів землі.
Її чоловік Роман Городечний - львівський підприємець, на місцевих виборах у 2020 році також безуспішно балотувався від "Варти" одночасно і до міської, і до обласної рад.
Ділянки, позначені синім, не мають зазначених власників; червоним кольором виділені паї, що належать одноосібним власникам, які мають їх у невеликій кількості; жовтий колір вказує на ділянки, які були приватизовані ТзОВ "Сокіл-Л" та Юлією Городечною; помаранчевим марковані території, що належать Ігорю Боровцю; зеленим кольором позначені землі, які приватизував Роман Коржак, а фіолетовим - ділянки Віри Беньо.
Ще понад 8,5 гектарів земель приватизував маловідомий Ігор Боровець. Оскільки він не зареєстрований як підприємець, ZAXID.NET не вдалося отримати інформацію про його діяльність з відкритих джерел. Майже 5 гектарів, розташованих неподалік злітної смуги, належать львівській бізнесвумен Вірі Беньо. Вона є власницею ТОВ "Фірма "Техніка Монтажу"", ТОВ "Грін Моутейн" та ТОВ "Бінаком". Її підприємства спеціалізуються на заготівлі картону, гофрованих матеріалів, а також на виробництві пластикових виробів.
Ще 3,4 гектари земельних ділянок контролює Роман Коржак — забудовник з Івано-Франківська та діловий партнер відомого підприємця Андрія Луцького, який реалізує проекти під маркою Blago.
24 грудня архітектурно-містобудівна рада Львівської обласної адміністрації висловила рекомендацію щодо затвердження змін до генерального плану Сокільників. Проте рада підкреслила важливість розв'язання питань, пов'язаних з організацією транспортного руху, у зв'язку з розширенням територій для житлової та громадської забудови. Крім того, було зазначено, що слід звернути увагу на розташування планованого трамвайного депо в районі вулиць Проектована та Княгині Ольги.
28 січня Сокільницька сільрада ухвалила рішення про розширення громади. Проте для приєднання земель, які мали статус поза межами населеного пункту, знадобилася згода Львівської районної ради. Це було необхідно, щоб сільрада змогла змінити цільове використання цих земель, наприклад, для житлового будівництва.
Дане питання було винесено на розгляд районних депутатів 3 квітня, проте більшість з них критично оцінили проєкт рішення, охарактеризувавши його як "недостатньо доопрацьований". Депутати підкреслили, що для конструктивного обговорення цього питання на засіданні райради слід було запросити представників Львівської міськради, адже воно має значний вплив на життя місцевої громади. В результаті, депутати не змогли досягти консенсусу і оголосили перерву в пленарному засіданні. Дата наступного засідання та можливість внесення питання про розширення території Сокільників до 1580 га поки що залишаються невідомими.
ZAXID.NET намагався зв'язатися з Сокільницькою сільською радою для отримання коментаря стосовно впровадження нового генерального плану села, проте на момент публікації відповіді так і не було отримано.